Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det är som sagt tillåtet, eller rättare sagt, det är inte förbjudet med flera grupper i samma ledning eller rör. Nu har jag skrivit det två gånger... Men man får själv räkna på belastningsförmågan och vilken säkring som installationen kräver för att skydda dessa ledningar.

Nej, det löser inte något problem, det kan tvärtom förvärra problemet. Nu har jag skrivit det två gånger...

Folk har kört en fullstor spis på 20 A enfas i en herrans massa år och det räcker till normal matlagning, eller tillräckligt för att man inte ska svälta. Man får alltså tänka sig för att inte dra på alla plattor och ugn samtidigt.

Att det "fungerar" för @Dr Benz beror dock på att smältsäkringar kan överbelastas kortvarigt. 20 A kan belastas med 30 A den tid det tar att koka upp vatten. Det är egentligen inte tillåtet...man får inte medvetet överbelasta säkringarna. Så pressa inte på gränserna här. På sikt kan varmgång orsaka ett fel.
Hmm, förstår.

Vi har dvärgsäkringar. Hur blir det eftersom ugnen som vi har kräver 16A säkring och inte 20A?

Vi kommer förmodligen dra en extra fas i samma rör och säkra 16A. Vad tycker ni om färg på denna extra dragning? Samma som 20A eller dra en blå?

Även märka upp detta tydligt.
 
Blir då om jag tolkar allt rätt.

1. L1 4m fas, 1 nolla Säkrat 20A
2. L1 2,5m fas, 1 nolla Säkrat 16A

Dessa delar sedan på jord 2.5m
 
MrOkunnig MrOkunnig skrev:
Hmm, förstår.

Vi har dvärgsäkringar. Hur blir det eftersom ugnen som vi har kräver 16A säkring och inte 20A?

Vi kommer förmodligen dra en extra fas i samma rör och säkra 16A. Vad tycker ni om färg på denna extra dragning? Samma som 20A eller dra en blå?

Även märka upp detta tydligt.
Du kan inte dra en extra fas. Du måste i så fall dra in tre trådar, fas, nolla och skyddsjord. Alla 2,5 kvmm. Dina existerande trådar för 20A, är förhoppningsvis 4 kvmm. Det ör troligen svårt att på plats med detta i samma rör. Och om det får plats, så behöver man räkna på värmeutvecklingen i röret.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Du kan inte dra en extra fas. Du måste i så fall dra in tre trådar, fas, nolla och skyddsjord. Alla 2,5 kvmm. Dina existerande trådar för 20A, är förhoppningsvis 4 kvmm. Det ör troligen svårt att på plats med detta i samma rör. Och om det får plats, så behöver man räkna på värmeutvecklingen i röret.
Hej,

fel av mig tanken var precis som du säger. 1 fas, 1 jord och en nolla.

Planen har nu skiftat. Vi provade möjligheten att dra i nuvarande 20A rör, det är ett väldigt stort rör så det skulle egentligen inte varit några konstigheter, min vän har dessutom gjort denna dragning i två likadana lägenheter i samma hus. Men det är en böj någonstans inne i väggen som måste klämts till ordentligt så denna lösning är ej möjligt. Det intressanta är också att fasen är 4mm, nollan är 4mm men jorden är 2.5mm, mycket märkligt… förmodligen har det någon gång under denna lägenhets livstid dragits om el och då har elektrikern insett att denna böj inte tillåter mer utrymme än detta.

Planen har nu skiftats om till att dra en fas, nolla jord i det röret som endast matar kyl/frys. Vi har provat och har nu plats för 3st 2.5mm och 3st 1,5. Detta är en helt okej lösning då dels kyl/frys drar väldigt lite el =mindre värmeutveckling och dels att ugn inte är på speciellt lång tid/dag. Sedan kommer vi köra fläkt, belysning, diskmaskin och micro på den andra 10A som redan sitter till 1 uttag samt belysning.

Vi hittar ingen smidigare lösning än detta, dessutom innebär detta en utanpå dragning ca 1m där man väldigt sällan kollar.

mvh
 
Har du kollat möjligheten att dra in 3-fas?
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
MrOkunnig MrOkunnig skrev:
Vi har dvärgsäkringar.
Det är bra då de löser lite tidigare vid överlast än smältsäkringar, så det minskar risken något för att mätarsäkringen löser.
MrOkunnig MrOkunnig skrev:
Hur blir det eftersom ugnen som vi har kräver 16A säkring och inte 20A?
Ugnen kräver en minsta säkring, tydligen 16 A i ditt fall, dvs utifrån dess märkeffekt. Om märkeffekten ligger under 3 kW så kan man använda en 13 A säkring. Huruvida man får sätta en "för stor" säkring på 20 A är lite suddigt vilket talar emot denna lösning med att låta ugnen dela på matningen till hällen, men BH-praxis säger ok ;)
MrOkunnig MrOkunnig skrev:
fel av mig tanken var precis som du säger. 1 fas, 1 jord och en nolla.
Och för tredje och sista gången avråder jag - skyll inte på oss när mätarsäkringen bakom en låst dörr i källaren löser kl 23 på julaftonskvällen.
MrOkunnig MrOkunnig skrev:
Det intressanta är också att fasen är 4mm, nollan är 4mm men jorden är 2.5mm, mycket märkligt…
Det är inte märkligt på något sätt och helt enligt reglerna (om villkoren är uppfyllda i ditt fall), dock lite ovanligt. Skyddsledaren dimensioneras för kortslutningsströmmen, inte belastningsströmmen. Arean ska vara tillräcklig för att säkringen ska lösa tillräckligt snabbt vid en kortslutning.
MrOkunnig MrOkunnig skrev:
Planen har nu skiftats om till att dra en fas, nolla jord i det röret som endast matar kyl/frys.
Det är formellt fel, men fungerar i praktiken om du kan säkerställa att 10 A-gruppen enbart används till kyl eller några andra platsbundna apparater via uttag som inte normalt kan användas för allmänbruk. Jag skulle dock ersätta 10 A-gruppen med 16 A-gruppen, dvs att ugn och kyl delar på samma 16 A-grupp.
 
  • Gilla
Müssli
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det är bra då de löser lite tidigare vid överlast än smältsäkringar, så det minskar risken något för att mätarsäkringen löser.

Ugnen kräver en minsta säkring, tydligen 16 A i ditt fall, dvs utifrån dess märkeffekt. Om märkeffekten ligger under 3 kW så kan man använda en 13 A säkring. Huruvida man får sätta en "för stor" säkring på 20 A är lite suddigt vilket talar emot denna lösning med att låta ugnen dela på matningen till hällen, men BH-praxis säger ok ;)

Och för tredje och sista gången avråder jag - skyll inte på oss när mätarsäkringen bakom en låst dörr i källaren löser kl 23 på julaftonskvällen.

Det är inte märkligt på något sätt och helt enligt reglerna (om villkoren är uppfyllda i ditt fall), dock lite ovanligt. Skyddsledaren dimensioneras för kortslutningsströmmen, inte belastningsströmmen. Arean ska vara tillräcklig för att säkringen ska lösa tillräckligt snabbt vid en kortslutning.

Det är formellt fel, men fungerar i praktiken om du kan säkerställa att 10 A-gruppen enbart används till kyl eller några andra platsbundna apparater via uttag som inte normalt kan användas för allmänbruk. Jag skulle dock ersätta 10 A-gruppen med 16 A-gruppen, dvs att ugn och kyl delar på samma 16 A-grupp.
alm82 alm82 skrev:
Har du kollat möjligheten att dra in 3-fas?
Det är iofs smart. Dels så om 16A säkringen skulle lösas ut då börjar vi förmodligen närma oss 25A huvudsäkring. Vi kommer aldrig att maxa ugnen, den har en effektmärkning på 3,6kw. Så med denna säkring bör vi klara även kyl/frys utan några större beskymmer, dessutom slipper man då även två grupper i samma rör.

Mvh
 
Spelar ju ingen roll hur många säkringar du har och hur många trådar du drar in i köket.
Är ju den totala summan A som är begränsningen.
Har du huvudräkning på 25A , så kan du ju inte plocka ut 20+16A i köket och tro att det ska hålla.
 
  • Gilla
roli och 1 till
  • Laddar…
D
MrOkunnig MrOkunnig skrev:
Det är iofs smart. Dels så om 16A säkringen skulle lösas ut då börjar vi förmodligen närma oss 25A huvudsäkring. Vi kommer aldrig att maxa ugnen, den har en effektmärkning på 3,6kw. Så med denna säkring bör vi klara även kyl/frys utan några större beskymmer, dessutom slipper man då även två grupper i samma rör.

Mvh
Din nuvarande spis är avsäkrad med 20A och det fungerar. Din kommande anläggning gör samma sak men uppdelad på två separerade produkter, häll+ugn. Jag förstår, precis som Bo, inte varför du med din tänkta tvåsäkringslösning 20+16 vill riskera att dina apparater var för sig tar ut t ex 18A + 12A samtidigt så att huvudsäkringen i källaren riskerar att gå? Har du enkel tillgång till din huvudsäkring?
 
Hej,

kruxet är att spisen har maxsäkring på 16A vilket gör att det inte är helt okej heller som jag förstått det. Det riskerar således att förstöra ugnen vid fel?

jag kommer att ställa ner hällen i programvaran att max få förbruka under 4000kw.

mvh
 
Säkringen skyddar inte ansluten utrustning.
 
  • Gilla
perra i skogen
  • Laddar…
D
MrOkunnig MrOkunnig skrev:
Hej,

kruxet är att spisen har maxsäkring på 16A vilket gör att det inte är helt okej heller som jag förstått det. Det riskerar således att förstöra ugnen vid fel?

jag kommer att ställa ner hällen i programvaran att max få förbruka under 4000kw.

mvh
Säkringen är till för att skydda ledningen, inte apparaten, väl.
 
  • Gilla
perra i skogen
  • Laddar…
MrOkunnig MrOkunnig skrev:
kruxet är att spisen har maxsäkring på 16A vilket gör att det inte är helt okej heller som jag förstått det. Det riskerar således att förstöra ugnen vid fel?
Du skulle kunna spara en del pengar på att fråga och ta reda på saker innan du drar sådana slutsatser som att ugnen kan förstöras. Du har rätt i att det kanske inte är helt ok att avsäkra en ugn med 20 A men det är formellt. Säkringen förstör inte ugnen. Skulle det bli ett fel där säkringen på något sätt har betydelse, då har du redan ett fatalt fel i ugnen, och det är inte säkringen som orsakat det.
 
  • Gilla
perra i skogen och 1 till
  • Laddar…
MrOkunnig MrOkunnig skrev:
Hej,

kruxet är att spisen har maxsäkring på 16A vilket gör att det inte är helt okej heller som jag förstått det. Det riskerar således att förstöra ugnen vid fel?

jag kommer att ställa ner hällen i programvaran att max få förbruka under 4000kw.

mvh
Är väl snarare tvärt om. Att ugnen behöver ha min 16A för att kunna användas max.
Även om du skulle koppla in den på en 250A säkring så skulle ju aldrig ugnen kunna dra mer och därigenom gå sönder.
En säkring ska skydda anläggningen, inte förbrukaren.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.