S SueCia skrev:
Jobbar man hemifrån så jobbar man knappast 100%, självklart finns det undantag men de är försvinnande minoritet. Det finns en mycket bra anledning att Elon Musk säger upp folk som vägrar göra 40 timmar per vecka på kontoret, eller som han säger själv "or pretend to work somewhere else" som i ett annat företag.

Bara att hoppas att fler företagsledare följer Elons exempel och totalförbjuder arbete hemifrån i det dagliga arbetet, då får vi säkert upp kontorsarbetarna till 3-4 timmars effektiv arbetstid per dag iallafall :)
Jag tror snarare att vi har det omvända problemet att folk jobbar för många timmar nu när man inte fysiskt avslutar sitt arbete. Jag kan mycket väl börja jobba vid 07 och jobba en stund, lämna barnen och någon minut senare kör man vidare. Äter själv så det blir max 10min lunch rast inga andra fika raster under dagen o sedan när barnen sover på kvällen så kör man några timmar till o fastnar i något fram till midnatt.
 
  • Gilla
RoAd och 3 till
  • Laddar…
D Dr.L skrev:
Detta är en av dom mest meningslösa konversationerna som återkommer på forumet.

För kundens del handlar det enbart om att köpa en vara till ett rimligt pris.

Hantverkare generellt borde vara bättre på att berätta för kunderna vad saker och ting kostar och vara tydligare med eventuella ingrepp som innebär
merkostnader.

Vad det gäller prissättningen på material som hantverkaren levererar så är ju prissättningen fri, hantverkaren behöver inte ta ett jobb som ger dåligt betalt. Man ska veta att dom flesta vvs-företagen har en vinstmarginal på ca 5% och då säljer man generellt inte material till netto +10% då skulle många företag nog inte överleva. Kommer
marginalerna bli betydligt sämre så kommer
vi se ännu mer oseriösa aktörer och företag som kommer och försvinner med täta mellanrum vilket innebär att kunderna delvis blir av med sina garantier.
Det jag ser som problematiskt är inte rörkrökarnas stora vinster. Det är sättet de upplyser om sina priser. En kund kan knappast förväntas veta att den prislistan som man refererar till är flera gånger högre än normala konsumentpriser. Man förväntar sig att proffs har bra inköpskanaler, med vettiga priser.
 
  • Gilla
RoAd och 4 till
  • Laddar…
S
T TypRätt skrev:
Jag tror snarare att vi har det omvända problemet att folk jobbar för många timmar nu när man inte fysiskt avslutar sitt arbete. Jag kan mycket väl börja jobba vid 07 och jobba en stund, lämna barnen och någon minut senare kör man vidare. Äter själv så det blir max 10min lunch rast inga andra fika raster under dagen o sedan när barnen sover på kvällen så kör man några timmar till o fastnar i något fram till midnatt.
En av de viktigaste punkterna i WFH livet är ju att man ser till att spara någonting till kvällen så att man kan ladda upp en fil eller skicka nåt mail ganska sent för att visa att man jobbar sent, så den delen tror jag alla som jobbar hemifrån har bemästrat ganska bra iofs.

Men som sagt, när en stor företagsledare i ett av världens största bolag ser minskad produktion just på grund av WFH och därmed förbjuder WFH om man inte gör minst 40timmar i veckan på kontoret så tycker iallafall jag att det talar ett tydligt språk.

De allra flesta saknar arbetsmoralen som krävs för att jobba 8 timmar per dag hemifrån, många tror säkert att dom gör det men kommer inte ens i närheten om man börjar analysera hela arbetsdagen.
 
T TypRätt skrev:
Jag tror snarare att vi har det omvända problemet att folk jobbar för många timmar nu när man inte fysiskt avslutar sitt arbete. Jag kan mycket väl börja jobba vid 07 och jobba en stund, lämna barnen och någon minut senare kör man vidare. Äter själv så det blir max 10min lunch rast inga andra fika raster under dagen o sedan när barnen sover på kvällen så kör man några timmar till o fastnar i något fram till midnatt.
Nej, du jobbar 1,5 timme om dagen. Annars har ju SueCia fel.
 
  • Gilla
  • Haha
RoAd och 2 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Nej, du jobbar 1,5 timme om dagen. Annars har ju SueCia fel.
Ja man kanske utgår ifrån sin egen moral när man gör antaganden om andra. Att Musk inte fått ihop en bra WFH lösning må ju stå för honom men att den sammantagna produktiviteten går ner misstror jag inte men jag tror inte att det behöver bero på bristande arbetsmoral utan att kommunikationen blir sämre. Den där snabba frågan till kollegan bredvid, ”du hur gör jag det här” försvinner och man försöker själv istället utan hjälp vilket tar längre tid. Snabba korridorsmöten försvinner och att överhöra konversationer där någon kan bryta in med bättre lösningar eller bara flika in ”det där kan jag hjälpa dig med” funkar ju inte.
 
  • Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
richardtenggren
T TypRätt skrev:
Ja man kanske utgår ifrån sin egen moral när man gör antaganden om andra. Att Musk inte fått ihop en bra WFH lösning må ju stå för honom men att den sammantagna produktiviteten går ner misstror jag inte men jag tror inte att det behöver bero på bristande arbetsmoral utan att kommunikationen blir sämre. Den där snabba frågan till kollegan bredvid, ”du hur gör jag det här” försvinner och man försöker själv istället utan hjälp vilket tar längre tid. Snabba korridorsmöten försvinner och att överhöra konversationer där någon kan bryta in med bättre lösningar eller bara flika in ”det där kan jag hjälpa dig med” funkar ju inte.
Nu börjar det bli OT, men just det där att spontant kunna diskutera problem med kollegor nog är det jag saknar mest när jag väl sitter hemma. Vi jobbar ju mycket över teams, men inte alltid samma sak.

Om jag sitter hemma finns inga "störningsmoment", jag tar inte rast och äter vid datorn, precis som du nämner i ditt tidigare inlägg, så jag instämmer :)
 
richardtenggren richardtenggren skrev:
Nu börjar det bli OT, men just det där att spontant kunna diskutera problem med kollegor nog är det jag saknar mest när jag väl sitter hemma. Vi jobbar ju mycket över teams, men inte alltid samma sak.

Om jag sitter hemma finns inga "störningsmoment", jag tar inte rast och äter vid datorn, precis som du nämner i ditt tidigare inlägg, så jag instämmer :)
Håller helt med, jag tjänar massor av tid på att slippa åka till jobbet, kan dra igång innan barnen går till skolan, kan hämta minsta efter skolan som inte går hem själv och fortsätta jobba när han tar lite eftermiddagsmellis. När jag behöver få nåt gjort så är jag helt ostörd hemma, jag kan ta samtal och ha teamsmöten utan att störa eller bli störd av nån. Mötena är lättare med riktiga skärmar än att sitta i ett tyst rum med en laptop. Eftersom jag inte är övertidsersatt så har jag aldrig räknat minuter. Jag tar på mig jobb som motsvarar en heltid och balanserar min tid så jobb och fritid funkar. Jobbar jag en timme extra får jag inte en spänn, jobbar jag en timme mindre kan jag givetvis "ta ledigt" och inte få betalt, eller "flexa", och flexen går åt båda håll.

Hade jag haft 15 minuter till jobbet, barnen varit stora och kommit i tid till skolan och hem, haft ett eget rum på jobbet - då hade jag åkt till jobbet i princip varje dag. Nu har jag kring en timme till jobbet och sitter i landskap och sen Corona har inte ens eget skrivbord, så man får börja med att plocka fram och ställa in stol, bord och skärmar. Jag jobbar skitkass på jobbet om nåt konkret ska göras då vi sitter som i en skolsal och massa tid går bort på att tramsa runt med kablar och mötesrum. Som det var innan Covid så fick man dessutom ingen parkering till bilen om man kom efter halv nio, då fick man stå på ett annat områdes parkering och gå 20 minuter. Hemarbete kom som en räddning.

Sen, om man på en arbetsdag bara får jobb för 1.5h gjort så är det nog lika illa om man är på jobbet som hemma. Om man bara presterar 1.5h effektivt jobb ser jag inte hur det skulle bli bättre om man är på jobbet. 50% av min tid under en dag är möten av olika slag, 25% att svara på mail och samtal. Jag har svårt att få loss tid borta från skrivbordet. Skillnaden är kanske att man kan multitaska, slå på en tvätt mellan mötena, kolla privat mail eller surfa under ett möte på tid där frågor jag inte berörs av tas upp. Men går ju inte att stå och måla eller påta i trädgården om man sitter på ett 45 minutersmöte där 25 minuter är tid jag behöver vara "aktiv" och 20 utspridda minuter innehåller nåt som inte berör mig.

Jag tycker också tiden att prata med kollegor utanför ordinarie möten är viktig. När jag är på jobbet prioriterar jag lunch och fikaraster - för oss med kontorsjobb så är fikarasten ofta "tråkig" i det att det pratas jobb. Så att vi tar 45 minuter fika när det egentligen ska vara 15 minuter ser jag inte som ett problem. Det vore det om vi debiterade en kund den tiden, men vi säljer produkter så min tid blir aldrig till en direkt fakturering utan till en produktförbättring som leder till bättre produkt som kan säljas dyrare över tid (eller besparingar på befintlig produkt). Eftersom vi jobbar med produkter så behöver vi vara på plats ibland, vissa mer andra mindre. Några måste vara på plats 100%.

Jag är jäkligt glad att jag slipper debitera tid på en kund, det skulle vara skitjobbigt att hålla rätt på. Men det finns massor av kontorsarbetare som arbetar så. Så jag är inte avundsjuk på just den delen av hantverkarens jobb.
 
  • Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
R
S SueCia skrev:
Jobbar man hemifrån så jobbar man knappast 100%, självklart finns det undantag men de är försvinnande minoritet. Det finns en mycket bra anledning att Elon Musk säger upp folk som vägrar göra 40 timmar per vecka på kontoret, eller som han säger själv "or pretend to work somewhere else" som i ett annat företag.

Bara att hoppas att fler företagsledare följer Elons exempel och totalförbjuder arbete hemifrån i det dagliga arbetet, då får vi säkert upp kontorsarbetarna till 3-4 timmars effektiv arbetstid per dag iallafall :)
Detta säger nog mer om din egen arbetsmoral tror jag. Om du skulle jobba hemma skulle du m.a.o. maska? Eller är det avundsjuka? Ocharmigt är det i.a.f.

Jag har fortfarande samma krav på resultat om jag jobbar hemma som om jag jobbar på mitt kontor, och oftast blir det mer än 8 timmar arbete per dag. Eller kanske några timmar på helgen eftersom hemmakontoret ligger 10 meter från köket. Att åka in till kontoret på en söndag är däremot något jag skulle dra mig för. Min arbetsgivare har i.a.f. tjänat på att jag kan jobba hemma.

Om man behöver göra som Musk så tror jag att man har stora problem med arbetsmoralen och antagligen skulle göra bättre i att jobba på den istället.
 
R
T TypRätt skrev:
Ja man kanske utgår ifrån sin egen moral när man gör antaganden om andra. Att Musk inte fått ihop en bra WFH lösning må ju stå för honom men att den sammantagna produktiviteten går ner misstror jag inte men jag tror inte att det behöver bero på bristande arbetsmoral utan att kommunikationen blir sämre. Den där snabba frågan till kollegan bredvid, ”du hur gör jag det här” försvinner och man försöker själv istället utan hjälp vilket tar längre tid. Snabba korridorsmöten försvinner och att överhöra konversationer där någon kan bryta in med bättre lösningar eller bara flika in ”det där kan jag hjälpa dig med” funkar ju inte.
Vi nyttjar teams till det där och det har fungerat förvånansvärt bra. Det har filtrerat bort en hel del onödiga okynnesfrågor som i vanliga fall ryckt en ur koncentrationen ett tag, medans de legitima "snabbfrågorna" fortfarande ställs. Antingen via chat, eller via ett snabbt samtal. Det är lätt att koppla ihop fler kollegor när det behövs, och men är inte ens begränsad till just det kontoret man sitter på.

Men visst, ibland måste/vill man åka in och "skitsnacka" lite vid vattenkylaren :)
 
R
S SueCia skrev:
En av de viktigaste punkterna i WFH livet är ju att man ser till att spara någonting till kvällen så att man kan ladda upp en fil eller skicka nåt mail ganska sent för att visa att man jobbar sent, så den delen tror jag alla som jobbar hemifrån har bemästrat ganska bra iofs.
Du verkar verkligen ha tänkt ut hur du ska fuska om du någonsin får chansen va?

Allt du skriver tyder på att du aldrig varit i kontakt med hemarbete och har bildat dig en uppfattning mest på fördomar och avundsjuka. Jag som delvis jobbat hemifrån de senaste 10 åren har en annan uppfattning.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
S
R RoAd skrev:
Detta säger nog mer om din egen arbetsmoral tror jag. Om du skulle jobba hemma skulle du m.a.o. maska? Eller är det avundsjuka? Ocharmigt är det i.a.f.

Jag har fortfarande samma krav på resultat om jag jobbar hemma som om jag jobbar på mitt kontor, och oftast blir det mer än 8 timmar arbete per dag. Eller kanske några timmar på helgen eftersom hemmakontoret ligger 10 meter från köket. Att åka in till kontoret på en söndag är däremot något jag skulle dra mig för. Min arbetsgivare har i.a.f. tjänat på att jag kan jobba hemma.

Om man behöver göra som Musk så tror jag att man har stora problem med arbetsmoralen och antagligen skulle göra bättre i att jobba på den istället.

det är alltid kul att påstå att någon är avundsjuk för att den kritiserar något, det är lätt att avskriva det jag säger som gnäll från en avundsjuk individ. Men jag hade möjlighet att jobba hemifrån under pandemin och även nu efteråt, men jag tyckte ganska snabbt att det var helt värdelöst och valde att återvända till kontoret.
 
Redigerat:
S
R RoAd skrev:
Du verkar verkligen ha tänkt ut hur du ska fuska om du någonsin får chansen va?

Allt du skriver tyder på att du aldrig varit i kontakt med hemarbete och har bildat dig en uppfattning mest på fördomar och avundsjuka. Jag som delvis jobbat hemifrån de senaste 10 åren har en annan uppfattning.
Hade chansen, valde bort den ganska snabbt så fort jag fick. Känner du dig väldigt träffad av det jag skriver eller varför ger du dig på mig med obefogade påhopp? :)

Har personalen på Tesla exceptionellt dålig arbetsmoral eller kan det finnas någonting bakom Elon Musks åsikter om hemarbete?
 
S SueCia skrev:
Har personalen på Tesla exceptionellt dålig arbetsmoral eller kan det finnas någonting bakom Elon Musks åsikter om hemarbete?
Tycker du att Elon Musk är en bra måttstock när det gäller ledarskap och hemarbete i allmänhet?
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
S
J Jonte Karlsson skrev:
Tycker du att Elon Musk är en bra måttstock när det gäller ledarskap och hemarbete i allmänhet?
Nej han har verkligen misslyckats med sitt företagande. Hur tänkte jag där?
 
S SueCia skrev:
Vad jobbar du själv med eftersom du hyser ett sånt förakt mot hantverkare och ahlsell? :D
Om man har synpunkter på systematiska bedrägerier så måste man alltså förklara vad man själv jobbar med? Sorry, jag ser inte riktigt kopplingen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.