Hej,

jag har haft en ventilationstekniker hos mig ett par veckor sen som har installerat ett ventilgaller i mitt kök. Köket har självdragen ventilation som är kopplad till gemensam ventilationskanaler i byggnaden och saknades helt något galler innan. Efter ett par dagar så ringer han och säger att om jag vill så kan han istället installera en tallriksventil (gratis, jag betalar bara ny tallriksventil), och nu undrar jag om han installerade fel ventil och försökte bara rätta sitt misstag? När jag frågade direkt så sa han att det är rätt och godkänd, dock det är så att det är limmat fast, så om de ska rensa i ventilationskanaler så ska det limmas tillbaka, medan man inte ska behöva det med en tallriksventil.
Jag ska förmodligen sälja min lägenhet så det är viktigt att det är rätt ventil som installeras. Kan också stå för kostnaden sen om ny ägare klagar såklart, men vill inte att en billig ventil påverkar det slutgiltiga priset på bostaden.
Styrelse har ingen aning om vad jag ska ha för ventil.
Nu har jag bett honom att skicka mig dokumentation på att ventilen är rätt installerat och godkänt för användning och avvaktar hans svar på det. Men vad ska jag göra? Jag har snart fotografering av bostaden och måste spackla och måla kanter så det är också ganska brådis.
Tackar i förhand för all tips!
 
Hur ser befintliga gallret ut?

Att den har limmats fast är ju inte så bra, en imkanal ska vara ganska lättillgänglig för inspektion/rengöring.

Det är ganska vanligt att det sitter galler med ”ventil” bakom när det gäller självdragsimkanaler.

Här är några typer av galler/ventiler som ofta används till imkanaler med självdrag,
https://www.nackabyggnadsvard.se/p/ventiler/oppningsbar-gallerventil-150-x-200-mm.html
https://www.byggfabriken.com/beslag...fo/product/650-121-ventil-imkanal-kvadratisk/
https://www.byggfabriken.com/beslag-och-inredning/ventiler/info/product/650-143-klaffventil-150-mm/
 
Demmpa Demmpa skrev:
Hur ser befintliga gallret ut?

Att den har limmats fast är ju inte så bra, en imkanal ska vara ganska lättillgänglig för inspektion/rengöring.

Det är ganska vanligt att det sitter galler med ”ventil” bakom när det gäller självdragsimkanaler.

Här är några typer av galler/ventiler som ofta används till imkanaler med självdrag,
[länk]
[länk]
[länk]
Jag bifogar bild på vad som är på väggen nu.
Han sa att det ska gå lätt att dra av om man vill, genom att lyfta det och bara dra det, men när man sätter det tillbaka så krävs det något för att fasta det.
 
  • Ventilationsgaller i vägg med spacklade kanter och vit färg, redo för justering eller borttagning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Düsseldorff
Galler är typiskt sett skruvade eller utformade så att de fäster i kanalen. Att mjukfoga fast dem är kanske mindre vanligt men är lätt att skära loss.
 
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Galler är typiskt sett skruvade eller utformade så att de fäster i kanalen. Att mjukfoga fast dem är kanske mindre vanligt men är lätt att skära loss.
Han sa också det, att man ska bara skära loss och sätta den tillbaka när det väl är dags. Det som jag var mest orolig för är att ifall det inte är ett godkänt galler att ha i köket liksom.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.