D Dan_karlsson skrev:
Ja haha du har så helt rätt. Ivrig människa är jag ;)

Klart det är beboligt idag. Det vore en familj där med 3 barn idag som ska flytta till större. Och jag kommer in solo så visst går det bo där precis som det är.

Det är jag som har planer och vi slå slag i det pronto :crysmile:

Det ända som egentligen är svårt att acceptera för mig idag är badrummet som är otroligt litet och rätt gammalt i mina ögon. (Bor i nybyggd lägenhet idag) så lite bortskämd där kanske.

Men som sagt badrummet kan jag ev få rum med kontant. Och spara/avvakta lite med det övriga
Du är inte ensam om att tänka på det viset men många skulle nog ha förenklat tillvaron lite om de inte haft så bråttom. Lätt att börja med allt man tycker behöver göras och så blir det dyrare än man trodde och sen ett år senare behövs det kapital till nåt man inte ens hade tänkt på.....
 
S Stefan1972 skrev:
Du är inte ensam om att tänka på det viset men många skulle nog ha förenklat tillvaron lite om de inte haft så bråttom. Lätt att börja med allt man tycker behöver göras och så blir det dyrare än man trodde och sen ett år senare behövs det kapital till nåt man inte ens hade tänkt på.....

Du har säkert helt rätt. Precis detta jag tror att jag kan behöva höra. Hahaha tack
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
TS har inga bekymmer med den ekonomiska delen och då är förutsättningen den bästa. "Överrenoveringen" är det största problemet där huspriserna ligger på förhållandevis mycket låg nivå. Även om man inte kan spå i framtiden är ändå den viktigaste frågan: avser TS att bo i huset de närmaste 10-15 åren? Iså fall kan det vara ett mycket bra köp även med förhållandevis hög renoveringskostnad där trivseln är det viktigaste.
 
Redigerat:
  • Gilla
Fairlane och 4 till
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
TS har inga bekymmer med den ekonomiska delen och då är förutsättningen den bästa. "Överrenoveringen" är det största problemet där huspriserna ligger på förhållandevis mycket låg nivå. Även om man inte kan spå i framtiden är ändå den viktiaste frågan: avser TS att bo i huset de närmaste 10-15 åren? Iså fall kan det vara ett mycket bra köp även med förhållandevis hög renoveringskostnad där trivseln är det viktigaste.

Hej. Ja alltså jag har planer att bo där förhoppningsvis 10+ år. Jag har ett stabilt jobb och en helt ok inkomst. Trivsel är viktigt för mig och storleken och läget på huset känner jag är bra. Har räknat grovt och som sagt 10.000 som jag kan lägga undan varje månad i alla fall utan att det påverkar mitt levende så att säga.

Pratade nu med några andra som bor i området och renoverade hus här ligger aningen högre än vad jag tidigare skrev och runt 1mkr verkar flera ha fått för sina hus. Men som ni skriver, att ta det i steg låter som en smart plan så jag tänker att jag då startar med badrummet i så fall för det är efter det är klart jag kan frigöra andra ytor och göra köket större osv.
 
  • Gilla
gaia och 1 till
  • Laddar…
D Dan_karlsson skrev:
Ok grymt. Tack så hänger jag med på hur det menas
Du kan visst ta ut en mäklare som kan göra en värdering på vad huset kommer vara värt efter din renovering och sedan ta den till banken. Hur ska de annars ta ställning till ditt lån?

De kommer inte kunna belåna fastigheten, då värderingen bara är preliminär, så det får bli blankolån för renoveringen tills dess att du har renoverat klart. Då kan mäklaren göra en slutgiltig värderingen och av den kan du belåna 85%, förutsatt att din ekonomi räcker osv.

Finns nog ingen bank som lånar ut 400tkr blanko till en renovering utan att ha sett en förhandsvärdering när det inte finns andra stora tillgångar hos kunden.
 
M mlb88 skrev:
Du kan visst ta ut en mäklare som kan göra en värdering på vad huset kommer vara värt efter din renovering och sedan ta den till banken. Hur ska de annars ta ställning till ditt lån?

De kommer kunna belåna fastigheten än utan det får bli blankolån för renoveringen tills dess att du har renoverat klart. Då får du den definitiva värderingen av mäklaren och av den kan du belåna 85%, förutsatt att din ekonomi räcker osv.

Finns nog ingen bank som lånar ut 400tkr blanko till en renovering utan att ha sett en förhandsvärdering när det inte finns andra stora tillgångar hos kunden.
Nej det har du nog rätt i. Mycket pengar i blankt helt klart.

Tänker att jag tar badrummet för egna pengar först. Får ut en mäklare som kan värdera upp det och samtidigt då kanske räkna in fönster och kök och se vad det hamnar på. Sedan gå vidare efter det.

Om man tänker värde på huset inom att jag tar bort ett rum?

Det är idag 3 sovrum. Plus övriga ytor såklart som matrum och vardagsrum...

Men det minskas till 2 sovrum. 2 badrum. Påverkar det värdet negativt?

Badrummet ökar från runt 4-5kvm till 12-15kvm
Men förlorar ett sovrum.

Hur påverkar det värdet i sin helhet generellt?
 
Lägg upp lite planritningar här, det brukar alltid komma jättebra synpunkter!

Jag hade nog personligen värderat 2 stora sovrum, 1 litet sovrum och något mellanting mellan 4 kvm och 15 kvm badrum högre än bara 2 sovrum, speciellt om det innebär flytt av VA så det är svårt att återgå till 3 sovrum...
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
D Dan_karlsson skrev:
Ok grymt. Tack så hänger jag med på hur det menas
Observera att banken inte kan omvärdera huset de försts fem åren om det inte tillkommit en väsentligt förändring. Att uppgradera badrum, ändra planlösning etc räknas med stor sannolikhet som underhåll, dvs inte en väsentliga förändringar. Du kan med andra ord inte för bolånet, under de första fem åren, låna mer än 85% av husets värde, däremot kan du sänka din belåningsgrad med en omvärdering efter renovering.
 
  • Gilla
Robris
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Lägg upp lite planritningar här, det brukar alltid komma jättebra synpunkter!

Jag hade nog personligen värderat 2 stora sovrum, 1 litet sovrum och något mellanting mellan 4 kvm och 15 kvm badrum högre än bara 2 sovrum, speciellt om det innebär flytt av VA så det är svårt att återgå till 3 sovrum...

Förstår vad du menar. Jag har bara en taskig bild på planlösning men ska lägga upp den så ser vi om det duger
 
Tanken är om man kan se det på bilden. Att lilla rummet till vänster om entrén skall byggas ihop med det avlånga badrummet bakom. Sen ändras lite inne i pannrummet så man får till ett större kök. Men kom gärna med synpunkter
 
  • Ritning av husplan med mått för ombyggnad inklusive föreslagen sammankoppling av rum och ändrad kökslayout.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
M
D Dan_karlsson skrev:
Hej. Ja alltså jag har planer att bo där förhoppningsvis 10+ år. Jag har ett stabilt jobb och en helt ok inkomst. Trivsel är viktigt för mig och storleken och läget på huset känner jag är bra. Har räknat grovt och som sagt 10.000 som jag kan lägga undan varje månad i alla fall utan att det påverkar mitt levende så att säga.
Om du är i parbildande och barnalstrande ålder så kan förutsättningarna ändra sig snabbt, vill du i så fall bo kvar så gäller det att huset är tillräckligt stort för det. Är ju surt att renovera för flera hundratusen och massor med jobb för att få sälja för inköpspris bara några år senare. Problemet med hus på billiga orter or att de oftast kostar ungefär lika mycket oavsett skick.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 4 till
  • Laddar…
M mnils skrev:
Om du är i parbildande och barnalstrande ålder så kan förutsättningarna ändra sig snabbt, vill du i så fall bo kvar så gäller det att huset är tillräckligt stort för det. Är ju surt att renovera för flera hundratusen och massor med jobb för att få sälja för inköpspris bara några år senare. Problemet med hus på billiga orter or att de oftast kostar ungefär lika mycket oavsett skick.

Området är uppgående och har varit en bra tid. Många som flyttar hit.

Barn är inte med i beräkningar alls då jag är väldigt nöjd med att endast ha syskonbarn hahah men visst man ska aldrig säga aldrig. Men trivs väldigt bra själv och söker verkligen inte aktivt efter någon att leva med.
 
E Ekna skrev:
Observera att banken inte kan omvärdera huset de försts fem åren om det inte tillkommit en väsentligt förändring. Att uppgradera badrum, ändra planlösning etc räknas med stor sannolikhet som underhåll, dvs inte en väsentliga förändringar. Du kan med andra ord inte för bolånet, under de första fem åren, låna mer än 85% av husets värde, däremot kan du sänka din belåningsgrad med en omvärdering efter renovering.
Banken kan inte värdera om huset för att få ett nytt amorteringsgrundande värde under 5år efter att ett värde satts på det, vilket det görs vid beviljandet av lånet.

De kan värdera om huset för att belåna det mer dock. Detta leder således till att du kan ha 85% i belåningsgrad av ditt nya värde men en högre belåningsgrad sett i jämförelse med det amorteringsgrundade värdet.

Tex.

Du köper för 600 tkr

värderar om till 1000tkr

lånar 85% av 1000tkr = 850 tkr

850/600= 141% belåningsgrad när det kommer till amorteringskrav, allt över 70% ska amorteras med 2% av den totala skulden.
 
Grymt. Tack för bra info
 
D Dan_karlsson skrev:
Tanken är om man kan se det på bilden. Att lilla rummet till vänster om entrén skall byggas ihop med det avlånga badrummet bakom. Sen ändras lite inne i pannrummet så man får till ett större kök. Men kom gärna med synpunkter
Jag skulle inte göra de ändringarna du tänker dig; inte om du inte struntar i påverkan på värdet. De flesta lär värdera tre sovrum och ett OK, om än inte stort, badrum högre än två sovrum och ett stort badrum. Med tanke på ytan är den nuvarande planlösningen ytterst effektiv, och svår att förbättra mer än marginellt utan antingen tillbyggnad eller minskning av antal sovrum.
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.