Hejsan byggahus!

Har precis köpt hus lagom till lågkonjuktur och höra räntor, men vafan - man köper ju ett hem, inte investerar jag i en fastighet.

Nu har jag inte bott i hus sedan jag bodde hemma hos mina föräldrar så jag tänkte höra med er alla vilka som är måste verktygen, små som stora. Tomten är sluttande med berggrund lite här och där men tänkt att börja jämna ut så man kan maximera användbar yta. Har massor med buskar och sly samt lite gräs. Finns det verktyg man använder så sällan det är värt att hyra?
 
  • Vit trävilla med terrass och sluttande trädgård med berg och grönska.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
H hasnas skrev:
Hejsan byggahus!

Har precis köpt hus lagom till lågkonjuktur och höra räntor, men vafan - man köper ju ett hem, inte investerar jag i en fastighet.

Nu har jag inte bott i hus sedan jag bodde hemma hos mina föräldrar så jag tänkte höra med er alla vilka som är måste verktygen, små som stora. Tomten är sluttande med berggrund lite här och där men tänkt att börja jämna ut så man kan maximera användbar yta. Har massor med buskar och sly samt lite gräs. Finns det verktyg man använder så sällan det är värt att hyra?
Fint hus!
De saker jag använder mest i trädgården är spade, skottkärra och sekatör.
Köp av rejäl kvalitet och inget billigt slit och släng.
 
  • Gilla
hasnas
  • Laddar…
H
Basic är väl grästrimmer, häcksax och gräsklippare. Sen beror ju allt på vad du ska göra. Spadar, sekatör, grensax, planteringsverktyg, bevattning skottkärra osv.
 
  • Gilla
hasnas
  • Laddar…
Och gräsklippare/trimmer då såklart som halj skriver.
 
  • Gilla
chrpoi33 och 1 till
  • Laddar…
Håller med om ovanstående.

Och framförallt, köp kvalitet.

Men grunden är väl:
  • Spade
  • Sekatör (Felco är aldrig fel, hitta rätt storlek och modell för dig så har du en sekatör för resten av livet, finns reservdelar etc)
  • Lövräfsa/kratta
  • Häcksax
  • Gräsklippare (baserat på den tomten ser batteriklippare ut att funka utmärkt)
  • Trimmer
  • Liten planteringsspade
  • Slang etc för bevattning, vattenkanna
  • Skottkärra (Nyby säger jag)
För saker som går på batteri är det i min värld inte dumt att se om det går att köra ett helhetsgrepp. Vi kör Makita så det är samma batterier till skruvdragare, mutterknack, lövblås, trimmer och nåt mer jag glömt. För en mindre villatomt är kanske Ryobi värt.
 
  • Gilla
Bilrog och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.