Hej!

Nygammal på forumet. Vi tittar på ett gammalt hus i Skåne som är byggt med lersten. Huset har torpargrund på lerjord. Det som vi upptäckt på visning är att på inne i huset är väggarna klädda med någon form av spånskiva som sen är målad. På vissa ställen finns tydliga tecken på höga fuktnivåer då färgen "bubblat" upp, framförallt på ställen mot yttervägg.

Det jag inser är att vi behöver riva ner alla innerväggar. Det jag också förstått är att det är att det är problematiskt att klä insidan av lertegel, kanske inte minst när de står på lerjord och därmed troligtvis suger upp en del fukt och därmed har ännu större behov av att andas.

Det jag skulle behöva ha hjälp med är om det är en god idé att riva ner innerväggarna och sen putsa upp lerstenen? Eller är risken att det blir för dåligt isolerat? Kanske den 70 regel + spånskiva som sitter där nu (utan isolering emellan) inte har så stor inverkan på husets värmehållande förmåga?

Tacksam för svar:)
 
Claes Sörmland
Generellt tror jag du tänker rätt, inga håligheter med organiska skivor som spånskiva i gamla lertegelhus. Blir ju ett utrymme för fukt att kondensera och ställa till det. Puts är nog klokt.

Värmetrögheten måste ju vara rejäl i ett sådant massivt lerhus men isoleringsfrågan passar jag på.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Generellt tror jag du tänker rätt, inga håligheter med organiska skivor som spånskiva i gamla lertegelhus. Blir ju ett utrymme för fukt att kondensera och ställa till det. Puts är nog klokt.

Värmetrögheten måste ju vara rejäl i ett sådant massivt lerhus men isoleringsfrågan passar jag på.
Tack!

Blir köpet av så blir det nog så att vi river ner och putsar upp, blir ju också snyggast och mest tidstypiskt. Sen får vi elda på lite extra och märker vi att det blir för kallt överväga någon form av åtgärd, förmodligen elda ännu mer:) skog ingår i fastigheten så ved är inget problem:sweat:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.