Hur vanligt är det att sätta upp papp på väggar och tak idag ? Finns det folk som kan göra sådant idag ? Är det mycket mer tidsödande än gips och hur bra blir det jämförelsevis ? Är det bara att slå ur hågen ?
 
Jag har pappspänt tak i mitt hus. Den effektiva tiden man behöver lägga ner är kortare än med gips då man slipper att spackla och slipa. Jag har bara gjort det ett par gånger men resultatet är över förväntan...
 
I boken "Trähus - En handbok" finns en komplett beskrivning av pappspänning.
Papp kan bl a beställas via Claessons Trätjära i Göteborg
Claessons Trätjära AB
Finns längst ner under produktgruppen Linisolering & Byggnadsdrev
 
W
Vi har oxo fått detta gjort åt oss och det kostade kanske hälften av gipsat gick 4 ggr så fort och blir 100% slätt. Kanon kul att se när det gjorde jobbet oxo, hade aldrig sätt det innan.
 
Pappspända väggar och tak är snyggt, men brandfarligt. Efter mycket tvekan tog jag bort det från barnens rum när jag renoverade och ersatte taket med planhyvlade plank som målades med limfärg. Ville gärna sätta papp, men brandsäkerheten måste ibland få väga tyngre än det estetiska.

Tompa
 
Hm... Jag känner faktiskt ingen som har satt papptak och väggar, hur kan det komma sig om
fördelarna är enligt ovan ? Varför sätter inte fler papp ? Vad skall man ha för underlag ? Kan man välja att måla på pappen eller att sätta tapet ovanpå ... ? Kan vilken målare som helst göra detta ?
 
  • Gilla
JBL89
  • Laddar…
Pius skrev:
Hm... Jag känner faktiskt ingen som har satt papptak och väggar, hur kan det komma sig om
fördelarna är enligt ovan ? Varför sätter inte fler papp ? Vad skall man ha för underlag ? Kan man välja att måla på pappen eller att sätta tapet ovanpå ... ? Kan vilken målare som helst göra detta ?
Papp i tak kan man inte måla med vanliga färger utan måste linoljespärra och sedan limfärg alternativt köra med Gysinges matta linoljefärg. Brädtak är utmärkt underlag. Är det mycket ojämnt kan man alltid spika ditt ett tunnt ramverk. Sätta tapet går alldeles utmärks.

Varför man inte gör det längre? Gips har ju sina fördelar, går att skurva i, brinner inte, bara att blaska på färg osv... Det är ju inte heller så ömtåligt som en vägg av papp.

Gysinges katalog är faktiskt ganska bra när det gäller pappspänning om du vill läsa mer.
 
Pius skrev:
Hm... Jag känner faktiskt ingen som har satt papptak och väggar, hur kan det komma sig om
fördelarna är enligt ovan ? Varför sätter inte fler papp ? Vad skall man ha för underlag ? Kan man välja att måla på pappen eller att sätta tapet ovanpå ... ? Kan vilken målare som helst göra detta ?
Det *lär* vara fler som kan gipsa än spänna papp, borde påverka en del i valet !!

Sen *borde* brandkraven i nybyggda hus påverka, nån som kan reglerna där ??
 
Ang. brandskyddskraven:

I byggnad Br 3 gäller normalt fd ytskiktsklass III, numera EU-harmoniserad klass D-s2, d0. På vanlig svenska betyder det att vissa relativt långsamt brinnande material och kombinationer av material får användas. Egentligen skall dessa provas på SP för att få säljas, men t.ex. en träpanel är ok i sovrummet på en vanlig villa. Tom spånskiva med tapet uppfyller klass III. Det är svårt att säga hur en spännpapp skulle uppföra sig, även beroende på underlaget som används. Mitt förslag blir således att:
- Eventuellt regla upp
- Sätt t.ex OSB som är bra att spika/skruva i
- Sätt gips, möjligtvis rot-gips som är lite tunnare (mindre brandskyddande iofs).
- Spänn pappen på detta.
- Måla

//Brandingenjören
 
Ett annat skäl till att välja papp är att akustiken blir bättre.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.