Har nu förhoppningsvis hittat ett göng fönster till lilla huset. Ska kika på dem imorgon. Hur transporterar man hem ddm på släpvagnen utan att det blir kras och pannkaka av alltihop?
 
  • Gilla
lovisa-64
  • Laddar…
TorOdd TorOdd skrev:
Har nu förhoppningsvis hittat ett göng fönster till lilla huset. Ska kika på dem imorgon. Hur transporterar man hem ddm på släpvagnen utan att det blir kras och pannkaka av alltihop?
Jag har kört fönster stående och det har gått bra. Inga trasiga rutor. Jag spände fast dem ordentligt så att de inte kunde röra sig. Och körde försiktigt.
 
  • Gilla
lovisa-64
  • Laddar…
Stående. Om det är gallersläp surras de lämpligen mot ena sidan.
 
  • Gilla
multix
  • Laddar…
Jiji Jiji skrev:
Jag har kört fönster stående och det har gått bra. Inga trasiga rutor. Jag spände fast dem ordentligt så att de inte kunde röra sig. Och körde försiktigt.
Tack för svar! Ska de stå på högkant? Kan man surra ihop alla ihop och sen surra dem stående? Låter ändå lite risky :worried:
 
D Daniel 109 skrev:
Stående. Om det är gallersläp surras de lämpligen mot ena sidan.
Tack för svar! Har tyvärr inget gallersläp…
 
Jag föredrar att skruva ihop fönstren med några brädlappar om det är flera och spänna fast dem stående som ett paket på kärran eller i skåpet om jag har tillgång till skåpbil, vettigt att lägga en lastpall eller nått framför oxå så paketet inte kan glida och tyngden kommer över axeln.
 
  • Gilla
pjgb och 1 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Jag föredrar att skruva ihop fönstren med några brädlappar om det är flera och spänna fast dem stående som ett paket på kärran eller i skåpet om jag har tillgång till skåpbil, vettigt att lägga en lastpall eller nått framför oxå så paketet inte kan glida och tyngden kommer över axeln.
tack för svar! Jag såg enbild där man skruvat fast hela paketet på en lastpall med några snedsträvor, har du provat det? Eller är det överkurs? Är nojig över att det ska spricka
 
Det funkar absolut.
 
  • Gilla
TorOdd
  • Laddar…
E
TorOdd TorOdd skrev:
tack för svar! Jag såg enbild där man skruvat fast hela paketet på en lastpall med några snedsträvor, har du provat det? Eller är det överkurs? Är nojig över att det ska spricka
Det är så dom levereras från dom flesta fönstertillverkare. Väl beprövad teknik.
 
  • Gilla
TorOdd och 1 till
  • Laddar…
TorOdd TorOdd skrev:
tack för svar! Jag såg enbild där man skruvat fast hela paketet på en lastpall med några snedsträvor, har du provat det? Eller är det överkurs? Är nojig över att det ska spricka
De brukar hålla, då jag tagit hem beg fönsterbågar till växthus har jag skaffat någon extra om de skulle spricka vid transporten (vilket det inte gjort) och det har varit fint att ha reservfönster då ovarsam grästrimmning senare gjort hål i växthuset.
Det är bekvämt att fästa fönstren på en pall med, det är ju så fabriksnya fönster levereras och då slipper man ju skruva snedstävorna och regelstumparna som glidskydd i kärrans flak.
 
  • Gilla
TorOdd
  • Laddar…
Tack för alla tips! Det blev dock inget köp denna gång då måtten ändå inte stämde.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.