Tjabba,

Vi har ett litet krux med nuvarande lägenhet där vi tycker säkringarna inte är tillräckliga för renoveringen av köket, lägenheten har dessutom endast 1 fas in. Lägenheten är i hårdbetong vilket hade gjort att det varit ett otroligt jobb att spåra för nya rör.

Till kruxet
Problem 1- Vi har idag 1 st 20A säkring framdragen till spis, vi har med nya köket både en häll samt ugn. Risken om vi skulle sätta båda dessa på 20A säkringen är risken för att bränna nollan. Tanken är här att fästa ytterliggare 1 fas, 1 nolla samt en ny jord på den gamla jorden och använda denna som dragtråd för att sedan säkra upp detta med 16A. Detta innebär då att vi har en 20A säkring för häll samt 1 16A säkring för ugn. Är detta okej att göra i detta fall då alternativen är få?

Problem 2
Vi har idag 10A säkringar in till köket som även delas med belysning från hall samt vardagsrum, tv etc. Den ena av dessa 10A säkringar är draget i ett eget rör och används idag endast på 1 eluttag samt uttag för kyl/frys. Denna vill vi helst låta vara då kyl/frys är nice med en egen säkring(mat förstörd etc). Tanken är här då det är väldigt lätt att dra ytterliggare en matning i samma rör som denna och säkra upp med 10A. Denna säkring kommer då täcka upp för belysning/spottar, fläkt samt micro, samt två uttag vid köksbänk.

Grupp 3 som är den andra 10A säkringen tänker vi får gå till vad den gör just nu samt diskmaskin. Sov 3 sitter endast 1 taklampa samt 1 vägguttag.

Vad tror ni om detta? Synpunkter?

Tack på förhand
286590023_381208200661260_8075548964023335137_n.jpg
 
1. Man bränner ingen neutralledare genom att ansluta både häll och ugn till samma gruppledning. Det är gruppledningens säkring som skyddar ledningen. Om jag förstår dig rätt vill du dra in en gruppledning till i röret till spisen? Jag avråder. Behåll 20 A-säkringen och koppla in häll och ugn. Det blir inte bättre i en gamma enfaslägenhet.

2. Två gruppledningar i samma rör är visserligen tillåtet men något man bör undvika i det längsta. Det kräver att du har en modern elcentral med dvärgbrytare, inte smältsäkringar. Detta pga att det blir fyra belastade ledare i röret vilket ger mer värme.

Du tjänar egentligen ingenting på att dra fram nya gruppledningar då du har kvar begränsningen i källaren, din 25 A mätarsäkring. Fler grupper riskerar bara att lösa denna säkring, och den sitter kanske i ett låst utrymme som man inte kommer åt när man som bäst behöver byta säkring.
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
1. Man bränner ingen neutralledare genom att ansluta både häll och ugn till samma gruppledning. Det är gruppledningens säkring som skyddar ledningen. Om jag förstår dig rätt vill du dra in en gruppledning till i röret till spisen? Jag avråder. Behåll 20 A-säkringen och koppla in häll och ugn. Det blir inte bättre i en gamma enfaslägenhet.

2. Två gruppledningar i samma rör är visserligen tillåtet men något man bör undvika i det längsta. Det kräver att du har en modern elcentral med dvärgbrytare, inte smältsäkringar. Detta pga att det blir fyra belastade ledare i röret vilket ger mer värme.

Du tjänar egentligen ingenting på att dra fram nya gruppledningar då du har kvar begränsningen i källaren, din 25 A mätarsäkring. Fler grupper riskerar bara att lösa denna säkring, och den sitter kanske i ett låst utrymme som man inte kommer åt när man som bäst behöver byta säkring.

Tack för input.

1. Det stämmer, det var min elektriker polare som gjort flera sånna dragningar i samma lägenhetshus. Han menade på att gör du inte detta och kör både ugn och häll så bränner du nollan. Därför drar han en ny 16 till ugn och behåller nuvarande 20A till häll.

2. Tanken när är egentligen mest för att Kyl/frys ska få behålla sin egna säkring, då maten blir förstörd om denna skulle gå av tex en diskmaskin man kör undernatten. Det kommer således inte att gå speciellt mycket ström på denna. Förutom när man kanske även kör kaffebryggaren. Denna extra 10A dragning ska då gå på belysning/spott, fläkt och diskmaskin, den andra ensamt på ett uttag samt kyl/frys. Det kommer således inte att gå mer ström än tidigare på dessa.

Vi har även diskuterat detta kring huvudsäkring, det är klurigt i ett så uråldrigt system.
 
Vi renoverade vår lgh för ca 1 år sedan. 1 fas 25 A in.
Vi hade allt utom tvättmaskin. Och hade inte problem en endast gång.

Tror vi satte 20A till hällen och en 16 till ugnen.
Hällen begränsades till 4500W.
Sen hade vi 1 separat 10 till diskmaskin/ kyl-frys/ Micro och belysning. Sen en 10 till vardera rum.
Hall/ sovrum/ sovrum/ vardagsrum.
Totalt 9 säkringar när vi var klara.
3 när vi började.
Var orolig att det skulle blir problem att modernisera köket men det var inga problem.
 
D Dr Benz skrev:
Vi renoverade vår lgh för ca 1 år sedan. 1 fas 25 A in.
Vi hade allt utom tvättmaskin. Och hade inte problem en endast gång.

Tror vi satte 20A till hällen och en 16 till ugnen.
Hällen begränsades till 4500W.
Sen hade vi 1 separat 10 till diskmaskin/ kyl-frys/ Micro och belysning. Sen en 10 till vardera rum.
Hall/ sovrum/ sovrum/ vardagsrum.
Totalt 9 säkringar när vi var klara.
3 när vi började.
Var orolig att det skulle blir problem att modernisera köket men det var inga problem.
Alright!

Gick 20A och 16A i samma rör till centralen? Frågan här är om det finns risk för att det blir för varmt? Det känns för klent med en 20A säkring för båda?

Problemet är just nu att den 10A som går till köket inte endast går till köket utan en rad andra. Däremot går det ju såklart att köra den som nu går endast till kyl/frys till hela köket-belysning/micro/belysning/.
 
MrOkunnig MrOkunnig skrev:
1. Det stämmer, det var min elektriker polare som gjort flera sånna dragningar i samma lägenhetshus. Han menade på att gör du inte detta och kör både ugn och häll så bränner du nollan. Därför drar han en ny 16 till ugn och behåller nuvarande 20A till häll.
Du behöver lyssna mindre på din elektrikerpolare och mer på vad detta forum säger.
MrOkunnig MrOkunnig skrev:
Det kommer således inte att gå speciellt mycket ström på denna.
Så länge det finns uttag så bör ledningen dimensioneras för minst 10 A, dvs normala förbrukare som man vill kunna plugga in i ett schukouttag. Jag tycker du är onödigt orolig för att bränna en säkring - det ska man inte göra, utan ledningar ska dimensioneras för den normala användning man har. Det går alltså inte att fläska på med DM, mikro, kaffeprocessor, brödrost mm hur som helst i en gammal lägenhet. Med fler grupper flyttar du bara problemet till ett eventuellt obekvämt ställe. Man behöver tänka sig för. Det går inte att trolla med en underdimensionerad matning till en lägenhet.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Du behöver lyssna mindre på din elektrikerpolare och mer på vad detta forum säger.

Så länge det finns uttag så bör ledningen dimensioneras för minst 10 A, dvs normala förbrukare som man vill kunna plugga in i ett schukouttag. Jag tycker du är onödigt orolig för att bränna en säkring - det ska man inte göra, utan ledningar ska dimensioneras för den normala användning man har. Det går alltså inte att fläska på med DM, mikro, kaffeprocessor, brödrost mm hur som helst i en gammal lägenhet. Med fler grupper flyttar du bara problemet till ett eventuellt obekvämt ställe. Man behöver tänka sig för. Det går inte att trolla med en underdimensionerad matning till en lägenhet.
Haha!

Kanske så, jag har frågat 3-4 elektriker och samtliga säger olika saker. Angående delen i köket får jag väl helt enkelt leva med att säkringen går och maten blir förstörd om man tex kör diskmaskin under natten. Det är väl så, helt okej med det trots att det hade varit gött att ha kyl/frys på egen dragning.

Är det verkligen okej att installera en häll 7400watt + ugn på 20A säkring då?
 
MrOkunnig MrOkunnig skrev:
Alright!

Gick 20A och 16A i samma rör till centralen? Frågan här är om det finns risk för att det blir för varmt? Det känns för klent med en 20A säkring för båda?

Problemet är just nu att den 10A som går till köket inte endast går till köket utan en rad andra. Däremot går det ju såklart att köra den som nu går endast till kyl/frys till hela köket-belysning/micro/belysning/.
Vi fick fräsa om en del och gömde även en del bakom köksskåpen. Notera att vi tredubblade antalet säkringar.
Tänkte hellre en för mkt än tvärtom.
 
D Dr Benz skrev:
Vi fick fräsa om en del och gömde även en del bakom köksskåpen. Notera att vi tredubblade antalet säkringar.
Tänkte hellre en för mkt än tvärtom.
Ni använda alltså inte samma rör som den tidigare 20A satt i?
 
MrOkunnig MrOkunnig skrev:
Är det verkligen okej att installera en häll 7400watt + ugn på 20A säkring då?
20A*230V=4600W, dvs nej. Du måste effektbegränsa hällen.

Ett alternativ skulle kunna vara att sätta en undercentral i köket. Dvs byte till 6 kvadrat kabel mellan befintlig elcentral och undercentral i köket avsäkrat med 25A sen så kopplar du spis och allt som du vill ha på egna säkringar. Du behöver fortsatt effektbegränsa hällen samt inte använda för mycket samtidigt.

Man skulle kunna fortsätta med 20A över denna ledning då skulle du ha kvar 5A till kyl/frys och man får en viss selektivitet som skulle göra att effektkrävande utrustning skulle kunna lösa ut säkringarna utan att dom drar med sig huvudsäkringen i fallet.
 
M merbanan skrev:
20A*230V=4600W, dvs nej. Du måste effektbegränsa hällen.

Ett alternativ skulle kunna vara att sätta en undercentral i köket. Dvs byte till 6 kvadrat kabel mellan befintlig elcentral och undercentral i köket avsäkrat med 25A sen så kopplar du spis och allt som du vill ha på egna säkringar. Du behöver fortsatt effektbegränsa hällen samt inte använda för mycket samtidigt.

Man skulle kunna fortsätta med 20A över denna ledning då skulle du ha kvar 5A till kyl/frys och man får en viss selektivitet som skulle göra att effektkrävande utrustning skulle kunna lösa ut säkringarna utan att dom drar med sig huvudsäkringen i fallet.
Hmm, klurigt... Låter som en dyr historia.

Ni tycker samtliga att det är helt fel att dra ytterliggare en fas, en nolla och en ny jord med 16A säkring i samma rör som nuvarande 20A till spis? Vet att detta gjorts i andra lägenheter i fastigheten, däremot vet jag inte hur OK detta är egentligen. Det skulle ju lösa de mesta av problemen. Hällen kommer såklart att effektbegränsas. Hur mycket skulle ni rekommendera att begränsa den till utan att ligga precis på gränsen. Självfallet ska det inte kombineras med kaffebryggaren, diskmaskinen, micron och pyrolyseffekten på ugnen hehe.Andra problemet jag ser med att köra nuvarande 20A säkring är att maxsäkringen vad jag förstår på ugnen är satt till 16A?
 
Kan ju även nämna att det är en relativt ny elcentral med dvärgbrytare.

Jag ser 1 20A säkring och 8 st 10A säkringar, väldigt oklart dock varför de övriga 4 10A inte är listade i schemat eller kan hittas genom att testa sig fram... Kanske bara förberett inte kollat om det är "aktiverade" med någon dragning.
 
Problemet är ju att du endast har 1x 25A in till hela lägenheten vilket motsvarar ca 5700W

Visst går det att dra fram en egen gruppledning till ugnen men som sagts tidigare ökar risken att du istället bränner huvudsäkringen. I verkligheten fungerar det ofta hyfsat då huvudsäkringen kan överbelastas ganska kraftigt och strömkrävande apparater i ett kök typiskt drar mycket ström under en begränsad tid.

Det finns även problem med att ansluta ugnen som jag antar har stickpropp på befintlig 20A gruppledning, ett vanligt uttag klarar max 16A och skulle då kräva en säkring från 20A. Jag skulle nog ändå hitta en annan lösning på ugnen, antingen från en av de befintliga grupperna i köket eller dra fram en ny.
 
Redigerat:
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Du behöver lyssna mindre på din elektrikerpolare och mer på vad detta forum säger.

Så länge det finns uttag så bör ledningen dimensioneras för minst 10 A, dvs normala förbrukare som man vill kunna plugga in i ett schukouttag. Jag tycker du är onödigt orolig för att bränna en säkring - det ska man inte göra, utan ledningar ska dimensioneras för den normala användning man har. Det går alltså inte att fläska på med DM, mikro, kaffeprocessor, brödrost mm hur som helst i en gammal lägenhet. Med fler grupper flyttar du bara problemet till ett eventuellt obekvämt ställe. Man behöver tänka sig för. Det går inte att trolla med en underdimensionerad matning till en lägenhet.
Jag gissar att elektrikerpolaren menade att det är fel att dra i en extra fas till ugnen och använda samma nolla till ugn och häll. Då kan nollan överbelastas. :)
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
MrOkunnig MrOkunnig skrev:
Ni tycker samtliga att det är helt fel att dra ytterliggare en fas, en nolla och en ny jord med 16A säkring i samma rör som nuvarande 20A till spis? Vet att detta gjorts i andra lägenheter i fastigheten, däremot vet jag inte hur OK detta är egentligen.
Det är som sagt tillåtet, eller rättare sagt, det är inte förbjudet med flera grupper i samma ledning eller rör. Nu har jag skrivit det två gånger... Men man får själv räkna på belastningsförmågan och vilken säkring som installationen kräver för att skydda dessa ledningar.
MrOkunnig MrOkunnig skrev:
Det skulle ju lösa de mesta av problemen.
Nej, det löser inte något problem, det kan tvärtom förvärra problemet. Nu har jag skrivit det två gånger...

Folk har kört en fullstor spis på 20 A enfas i en herrans massa år och det räcker till normal matlagning, eller tillräckligt för att man inte ska svälta. Man får alltså tänka sig för att inte dra på alla plattor och ugn samtidigt.

Att det "fungerar" för @Dr Benz beror dock på att smältsäkringar kan överbelastas kortvarigt. 20 A kan belastas med 30 A den tid det tar att koka upp vatten. Det är egentligen inte tillåtet...man får inte medvetet överbelasta säkringarna. Så pressa inte på gränserna här. På sikt kan varmgång orsaka ett fel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.