Jag är i färd med att gjuta en platta i mitt hus. Under grävningen hittade jag en stor sten nära väggen. Grävde neråt för att undersöka möget. Det visar sig att stenen är av bauta-storlek och svänger in under ytterväggen.

Problemet är att den sticker upp såpass långt att jag inte kommer få plats med 30cm cellplast.

Någon som har förslag på vad jag kan göra utan att potentiellt påverka väggen?

Det är stenen till höger i bilderna.

En stor sten som sticker upp från grunden i ett pågående byggprojekt för en gjuten platta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Stor sten upptäckt nära en yttervägg under grävning för att gjuta platta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
spräck dom och plocka ut. Borrhammare och kilar. 30 min jobb :)
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Viktor.J Viktor.J skrev:
spräck dom och plocka ut. Borrhammare och kilar. 30 min jobb :)
Tack för svar! Verkar ju lovande. Spelar det någon roll vilken storlek på kil man använder?
 
Ju större borr och kilar du använder desto färre hål är min erfarenhet.
 
  • Gilla
Ortsfånen
  • Laddar…
O Ortsfånen skrev:
Tack för svar! Verkar ju lovande. Spelar det någon roll vilken storlek på kil man använder?
storlek på borr och kil ska höra ihop. Tex jag använder 20mm. Det är perfekt för dina stenar skulle jag säga. Men mindre går bra och större också. Om dom är små får man köra flera. Borrhammaren begränsar typ, är det SDS+ fäste så tror jag 14-16mm är Max, med SDS max så är 20mm lämpligt osv.
 
B
Skulle också använt kil. Går ju med snigeldynamit också, men då delar av stenen inte ska bort (den som är under väggen....) så är det säkrare med kil.

Det blir lite mer okontrollerad spräckning med snigeldynamit, framförallt om man är lite ovan, har för få hål eller taskig placering av hålen.
 
B BSOD skrev:
Skulle också använt kil. Går ju med snigeldynamit också, men då delar av stenen inte ska bort (den som är under väggen....) så är det säkrare med kil.

Det blir lite mer okontrollerad spräckning med snigeldynamit, framförallt om man är lite ovan, har för få hål eller taskig placering av hålen.
Viktor.J Viktor.J skrev:
storlek på borr och kil ska höra ihop. Tex jag använder 20mm. Det är perfekt för dina stenar skulle jag säga. Men mindre går bra och större också. Om dom är små får man köra flera. Borrhammaren begränsar typ, är det SDS+ fäste så tror jag 14-16mm är Max, med SDS max så är 20mm lämpligt osv.
Ska ta och hyra alltsammans en dag efter midsommar.
Tack för ett informativt svar!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.