BirgitS BirgitS skrev:
I sovrummet finns det ju tilluft i ena änden och frånluft i andra så det blir ju ett luftflöde genom sovrummet. När du sätter in en vägg så blir det ett utrymme som bara har en ventilationsspringa under dörren och det blir inget luftflöde.
Men de lovade att det skulle bli det. Alltså att den byter ut... kan leta fram om en stund.
 
Vore det inte smidigare att strunta i denna plan.
Låt sedan kidsen ha sovrummet tillsammans och kanske ha våningssäng.
Ditt x kan sova någon stans på ett golv och du på en bäddsoffa i vardagsrummet
 
W whak skrev:
Vore det inte smidigare att strunta i denna plan.
Låt sedan kidsen ha sovrummet tillsammans och kanske ha våningssäng.
Ditt x kan sova någon stans på ett golv och du på en bäddsoffa i vardagsrummet
Tänkte först att de ska dela på sovrummet men de vill ha egna rum. Exets krav är att han SKA kunna stänga in sig. Jag vill också kunna stänga in mig och vara ifred.
 
L Lappkattfot skrev:
Tänkte först att de ska dela på sovrummet men de vill ha egna rum. Exets krav är att han SKA kunna stänga in sig. Jag vill också kunna stänga in mig och vara ifred.
Jag förstår att du vill att ditt x ska ha bra kontakt med barnen man han ska ju inte gärna fortsätta bo hos dig och du ska serva honom med bostad när han ska träffa barnen. Det får han väl sköta bäst han vill, hotell eller egen övernattningslägenhet. Alternativt om du inte vill gå vidare från honom får han väl vara med o hosta upp slantar så du får råd med något rimligt stort om han ska permanent ta upp plats i boytan. Mina tankar bara, du gör ju givetvis som du önskar men känns som lite väl inställsamt för att vara mot ett x.
 
  • Gilla
Putt och 2 till
  • Laddar…
L Lappkattfot skrev:
Tänkte först att de ska dela på sovrummet men de vill ha egna rum. Exets krav är att han SKA kunna stänga in sig. Jag vill också kunna stänga in mig och vara ifred.
Vilken idiot, varför ska ditt x ha krav på din bostad om ett eget rum?
 
W whak skrev:
Vilken idiot, varför ska ditt x ha krav på din bostad om ett eget rum?
Annars vill han ju inte komma hit så ofta (för det kostar mycket att hyra/köpa här i Stockholm) och då är det barnen som lider. Inte idiot... han lät mig flytta från första början och det är jag tacksam för. Han hjälper till med olika saker också.
 
  • Gilla
iriche och 1 till
  • Laddar…
T TypRätt skrev:
Jag förstår att du vill att ditt x ska ha bra kontakt med barnen man han ska ju inte gärna fortsätta bo hos dig och du ska serva honom med bostad när han ska träffa barnen. Det får han väl sköta bäst han vill, hotell eller egen övernattningslägenhet. Alternativt om du inte vill gå vidare från honom får han väl vara med o hosta upp slantar så du får råd med något rimligt stort om han ska permanent ta upp plats i boytan. Mina tankar bara, du gör ju givetvis som du önskar men känns som lite väl inställsamt för att vara mot ett x.
Jag förstår hur du tänker men då kommer han inte kunna komma hit så ofta och barnen kommer att sakna honom. Plus att jag får ju hjälp med vardagslivet när han är är. Han har eget bolån och bygger hus i andra ändan av landet. Vägrar att flytta till Stockholm för alltid men var snäll mot mig och lät mig flytta hit med barnen.
 
  • Gilla
Heij83 och 1 till
  • Laddar…
Om du är nöjd med planlösningen, ring en person i styrelsen och berätta situationen. Dom är också människor.
Planlösningen är trång, men är det vad livet kräver just nu -kör på!

Något du kan göra om det blir relevant att kunna ta bort ombyggnationen på sikt är väggar som du bygger så de står på golvet och klämmer sig fast, skruvade i vägg och tak. Då skadas inte golvet och du behöver bara spackla om du rivit.

Är du säker på att inte dörren du vill ta upp är bärande eller har vvs/el/ventilation i sig ser jag inte att det ska vara något problem. En vägg eller dörr är inget stort ingrepp eller svårt att återställa.
 
  • Gilla
arkTecko och 1 till
  • Laddar…
O OskarL skrev:
Om du är nöjd med planlösningen, ring en person i styrelsen och berätta situationen. Dom är också människor.
Planlösningen är trång, men är det vad livet kräver just nu -kör på!

Något du kan göra om det blir relevant att kunna ta bort ombyggnationen på sikt är väggar som du bygger så de står på golvet och klämmer sig fast, skruvade i vägg och tak. Då skadas inte golvet och du behöver bara spackla om du rivit.

Är du säker på att inte dörren du vill ta upp är bärande eller har vvs/el/ventilation i sig ser jag inte att det ska vara något problem. En vägg eller dörr är inget stort ingrepp eller svårt att återställa.
Tyvärr han inte styrelsen något nummer som man kan ringa till. Man får endast maila. Jag har mailat några frågor för 3 dagar sedan och fortfarande inget svar. Jag har frågat grannarna i gruppen (facebook) angående den väggen. Ordförande har skrivit som kommentar till mitt inlägg att jag inte får göra något utan att fråga styrelsen först och sen när jag sa att jag skrev ett mail sa han att de tittar på mitt ärende i mitten av augusti. Sen när jag frågade (som svar på hans kommentar)o m jag kunde få tag på planritningen så svarade han inte. Verkar vara mycket svårt att få kontakt med dem.
 
L Lappkattfot skrev:
Tyvärr han inte styrelsen något nummer som man kan ringa till. Man får endast maila. Jag har mailat några frågor för 3 dagar sedan och fortfarande inget svar. Jag har frågat grannarna i gruppen (facebook) angående den väggen. Ordförande har skrivit som kommentar till mitt inlägg att jag inte får göra något utan att fråga styrelsen först och sen när jag sa att jag skrev ett mail sa han att de tittar på mitt ärende i mitten av augusti. Sen när jag frågade (som svar på hans kommentar)o m jag kunde få tag på planritningen så svarade han inte. Verkar vara mycket svårt att få kontakt med dem.
Baka en kaka och knacka på. Du har iaf ordförandens namn Du får nog 5min
 
O OskarL skrev:
Baka en kaka och knacka på. Du har iaf ordförandens namn Du får nog 5min
Jaaa... får kanske testa den vägen :) Är det inte skumt att baka en kaka till en granne? Frågan är faktiskt seriös :)
 
L Lappkattfot skrev:
Jaaa... får kanske testa den vägen :) Är det inte skumt att baka en kaka till en granne? Frågan är faktiskt seriös :)
Jag är norrlänning så jag kan inte svara för vad som är ok i sörland Men visst är det trevligt även om man blir lite förvånad. Det är iaf en isbrytare.
 
O OskarL skrev:
Jag är norrlänning så jag kan inte svara för vad som är ok i sörland Men visst är det trevligt även om man blir lite förvånad. Det är iaf en isbrytare.

Jag har flyttat hit från Norrbotten och det känns faktiskt lite småskumt att besvära grannarna med kakor och sånt :rofl:
 
Styrelsen kan inte säga nej till dina väggar men frågan om ventilation måste lösas för annars kommer hela OVK bli underkänd för fastigheten och att se till att det blir löst ligger på styrelsen så då blir det problem efter att den är gjord. Om ventilationen består av frånluftdon och tilluft via fönsterventiler så bör det räcka med kanske galler ventil eller liknande över dörrarna för att det ska fortsätt funka. Någon som har bättre koll kanske kan svara på det men med det sagt bör alla lösningar gå att lösa efter att väggarna är uppe. Även om det nog blir bättre o billigare att lösa det samtidigt för lösas inom ett år måste det helt säkert. Styrelsen kan aldrig ge dig ett beslut som på något sätt trollar bort behovet av fungerande ventilation i alla rum.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
L Lappkattfot skrev:
Sen när jag frågade (som svar på hans kommentar)o m jag kunde få tag på planritningen så svarade han inte. Verkar vara mycket svårt att få kontakt med dem.
Om detta är i Stockholms kommun har Stadsbyggnadskontoret ritningarna. Finns att hämta där eller på nätet (https://bygglov.stockholm/hitta-ritningar/).
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.