Hej!
Är i färd med att försöka rädda vår trädgård från tidigare ägares vansinnesidéer. Något geni har fraktat vad som måste vara hundratals kubikmeter jord och dumpat runt huset. Marknivån är minst ½ meter högre än vad som var menat från början, vilket har resulterat i att marken sluttar mot huset på en del ställen och staketet trycks utåt och har fått rötskador.

På onsdag kommer en kille och ska kolla på vad som ska tas bort och vad det kommer att kosta oss. Det är omöjligt att få bort allt, men på en del av det som absolut måste bort står det två mindre äppleträd, en massa fina buskrosor och en stor klematis. Vågar jag flytta på dessa nu? Kan jag klippa ner rosorna och klematisen något för att göra dem enklare att flytta? Rosorna blommar för fullt just nu, men klematisen blommade tidigt i våras. Det är inte en total katastrof om äppleträden inte överlever, även om det hade varit tråkigt.
 
Rosor och klematis har jag inte provat att flytta men våra fruktträd har blivit flyttade. Det gick bra. Killen som gjorde det rekommenderade att vi gjorde det när de var i vila (efter att löven hade fällts). Han använde en stor grävmaskin med största skopan för att få med så mycket rötter som möjligt.

En annan person rekommenderade att vi skulle klippa ner träden så den minskade rotmängden inte hade för mycket grönska att serva. Vi gjorde dock inte det och för oss gick det bra ändå. (Vi klippte träden våren efter.)

Mvh
Helena
 
Skall du flytta Klematisen så ta med så mycket jord som möjligt. Vattna ordentligt och se till så att nedersta delen får skugga, de kan vara lite kinkiga med att få sol precis där de kommer ovan jord. Tidigblommande (före midsommar) Klematis skall egentligen inte klippas ner lika kraftigt som en senblommande, bara toppas lite.

Med rosor är det det samma som med fruktträden, de skall egentligen flyttas i vila (som det mesta) men jag hade ju hellre chansat än förlora dem ! Har misshandlat en del rosor i vår trädgård; planterat om, beskurit vid fel tid, knäkt grenar mm mm och de bara frodas...

Jag antar att det är med (mina) blommor som med med själv - lite skit rensar magen/lite vanvård gör växten stark :)
 
Tack för hjälpen!
Har jag tur så blitr det bara klematisen som behöver flyttas, så kan vi åtgärda resten på något annat sätt. Kan vara skönt att få behålla lite grönska mitt i den här leråkern.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.