Jag vill att mina smaragd tujor ska se ut som sockertoppar på rad även när de har växt klart.

Det är lätta att hitta information om hur brett man ska plantera dem om man snabbt vill ha en tät häck.

Men jag är inte ute efter att så fort som möjligt få en tät häck jag vill att min "häck" ska se ut som sockertoppar på rad när den har växt klart.


Jag har sett en video på you-tub där de rekommenderar 36 inch= 91.44 cm mellan varje planta kan detta stämma även i Sverige. Eller leder vårt kallare klimat till att plantorna får en mindre diameter här?

Vad har en fullvuxen smaragdtuja för diameter i Sverige i zoon4?






Rad av smaragd tujor plantade med avstånd för att likna sockertoppar när de är fullvuxna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
[länk]

här står det 1 till 1.8 meter då ska jag sätta en planta per om jag vill att min häck ska se ut som sockertoppar på rad?

Någon som har en häck som den på bilden?

Och hur tätt sitter plantorna på den?
Blev det några sockertoppar? Vad har du för avstånd?
 
Düsseldorff
Och sockertopparna då? Jag gillar att du bara fokade på planteringsavståndet och inte insåg den grad av tuktning det kräver för att få fram en exakt form av "sockertoppar på rad".
 
Rad av smala, höga barrträd planterade längs med en grusgång mot en landsbygdsbakgrund. Två höga smala thuja-träd framför en tegelvilla med gräsmatta och vedstapel i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Rad av välväxta tujaheckar på en gräsmatta med öppen bakgrund och husdel i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Som ni er hjälper rådjuren till lite med beskärningen. Men jag måste säga att jag är nöjd med hur de ser ut såhär långt.
 
  • Gilla
Düsseldorff
  • Laddar…
Rad av smala, höga tuja-häckväxter planterade framför ett brun tegelhus under en molnig himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
makeover
  • Laddar…
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
[bild]
Hur höga är dem nu? Avståndet mellan borde krympa när dem blir 2-2.5 meter så det kommer se ännu bättre ut.
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
makeover makeover skrev:
Hur höga är dem nu? Avståndet mellan borde krympa när dem blir 2-2.5 meter så det kommer se ännu bättre ut.
I genomsnitt två meter hög.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.