Hej,

Håller på att renovera hall och ska så småningom lägga golvklinkers.
Jag behöver försöka göra så att det nya golvet håller så låg höjd som möjligt.

Standard (om jag förstått det rätt)
Golvspån på golvreglarna.
Golvgips på golvspånet.
Klinker på golvgipset.
Schematisk illustration av golvuppbyggnad med golvreglar, stödreglar och golvgips.

Fundering på alternativ metod!?
"Stödreglar" mellan golvreglarna.
Golvgips på stödreglarna, mellan golvreglarna.
Golvgips på golvspån/golvreglarna
Klinker på golvgipset.
Schematisk illustration av golvuppbyggnad med stödreglar, golvgips och klinker.

Fördelen med detta är att jag sparar golvspånets tjocklek om 2.2cm i höjd vilket kan vara skillnaden mellan att kunna beställa standardmått på dörren istället för att behöva beställa specialmått.
(Nej, jag kan dessvärre inte utan andra komplikationer montera dörren högre)
Och ja, blir en massa extrapyssel med denna metod :)

Min fråga är;
Är den alternativ metoden olämplig / dålig?
 
  • Gilla
Charl1e
  • Laddar…
Den metoden funkar bra! (y)
Kör på.

//AA
 
Som du säger blir det ju massor av jobb, men lösningen ser vettig ut.

Däremot skulle jag fundera en vända till på golvgipset. Det ska ju limmas med speciallim för att uppnå tillräcklig styvhet i golvet för klinkers (om du har cc60 på golvbjälkarna). Vore det inte lättare att armera och flytspackla på golvspånet?
 
Jag återupptar denna tråd lite.
Jag har rivit bort mina golvspånskivor i hallen för att sänka ner golvspånskivor mellan reglarna (så skivorna flyter jämnt med reglarna). Över detta planerat jag elektrisk golvvärme och och flytspackel. Anledningen till att sänka ner skivorna är för att jag vill lägga vinylklick över både området med golvvärme och där jag inte lägger golvvärme, så att dessa golv flyter jämnt.
Mestadels vill jag bara ha bekräftelse att detta är en lösning som fungerar. Men jag undrar också om jag bör lägga något under flytspacklet, för att det inte ska röra sig tillsammans med golvspånskivorna/reglarna?
 
  • Golvsanering med borttagna spånskivor och exponerade reglar med isolering i en hall.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
G gallsbo skrev:
Jag återupptar denna tråd lite.
Jag har rivit bort mina golvspånskivor i hallen för att sänka ner golvspånskivor mellan reglarna (så skivorna flyter jämnt med reglarna). Över detta planerat jag elektrisk golvvärme och och flytspackel. Anledningen till att sänka ner skivorna är för att jag vill lägga vinylklick över både området med golvvärme och där jag inte lägger golvvärme, så att dessa golv flyter jämnt.
Mestadels vill jag bara ha bekräftelse att detta är en lösning som fungerar. Men jag undrar också om jag bör lägga något under flytspacklet, för att det inte ska röra sig tillsammans med golvspånskivorna/reglarna?
Jag går i samma fundering att lägga golvspånet imellan för att kunna sänka golvet och lägga klinkers, tänkte använda fiber spackel och armering, hur gjorde du, blev det bra?
 
  • Gilla
Sim22
  • Laddar…
F fredrikolofsson skrev:
Jag går i samma fundering att lägga golvspånet imellan för att kunna sänka golvet och lägga klinkers, tänkte använda fiber spackel och armering, hur gjorde du, blev det bra?
För mig blev det jättebra!
Gjorde som jag tänkt, la golvspånet mellan reglarna, Skruvade gips på det.
Har inte haft några som helst problem 2 år senare :)
 
  • Gilla
gallsbo
  • Laddar…
F fredrikolofsson skrev:
Jag går i samma fundering att lägga golvspånet imellan för att kunna sänka golvet och lägga klinkers, tänkte använda fiber spackel och armering, hur gjorde du, blev det bra?
Jag sänkte ner golvspånskivorna så de flöt jämnt med åsarna. Men då lade jag vinylgolv. Jag har hört att detta är en mindre bra lösning vid klinker, då det kan röra sig lite mellan åsar och golvspån.
 
D Daaaaaniel skrev:
För mig blev det jättebra!
Gjorde som jag tänkt, la golvspånet mellan reglarna, Skruvade gips på det.
Har inte haft några som helst problem 2 år senare :)
Ja, då borde inte rörelsen mellan spånskivor och åsar påverka klinkers.
 
D Daaaaaniel skrev:
För mig blev det jättebra!
Gjorde som jag tänkt, la golvspånet mellan reglarna, Skruvade gips på det.
Har inte haft några som helst problem 2 år senare :)
Hej! Vi tänkte göra som dig ☺️ Använde du 22mm golvspånskiva? Vad för storlek på regel tog du? Några anda tips och råd? Tack för hjälpen!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.