Hej, har beställt solceller och behöver byta elmätare. Bor i Sthlm regionen och har Eon som nätägare.
Väntar på installationsmedgivande och har gjort det i en månad nu (inskickat), varit i kontakt med kundtjänst och handläggningstiden är Minst 4 veckor. Någon som har erfarenhet av hur lång tid det tar? Minst 4 veckor kan ju betyda vad som helst?? Och snart drar semestrarna igång på riktigt...
 
Stefan.P Stefan.P skrev:
Hej, har beställt solceller och behöver byta elmätare. Bor i Sthlm regionen och har Eon som nätägare.
Väntar på installationsmedgivande och har gjort det i en månad nu (inskickat), varit i kontakt med kundtjänst och handläggningstiden är Minst 4 veckor. Någon som har erfarenhet av hur lång tid det tar? Minst 4 veckor kan ju betyda vad som helst?? Och snart drar semestrarna igång på riktigt...
Beroende på vart du bor och förhållanden i nätet kan det variera enormt. Vet en i Roslagen som fick vänta i över 1år på få sin anläggning godkänd och mätaren bytt.
 
R Robert-san01 skrev:
Beroende på vart du bor och förhållanden i nätet kan det variera enormt. Vet en i Roslagen som fick vänta i över 1år på få sin anläggning godkänd och mätaren bytt.
Men vad f*n!! Jag bor ju i Roslagen!! Känns lite tröstlöst nu alltså, ska det var såhär? Finns det nåt man kan göra för att jaga på dem!??
 
Stefan.P Stefan.P skrev:
Men vad f*n!! Jag bor ju i Roslagen!! Känns lite tröstlöst nu alltså, ska det var såhär? Finns det nåt man kan göra för att jaga på dem!??
Bara att ligga på med jämna mellanrum. Då var det nätet som visade sig vara för klent så de fick lägga ut en provisorisk matning som sedan grävdes ner.

Men normalt så får man räkna med upp till 10v på installationsmegivandet och sedan typ 2-12v för mätarbyte.
 
Bara som info, imorgon har det gått fem veckor sedan ansökan skickades in, jag mailbombar supporten och har även fått svar av EON:s nätgrupp men ingen som helst framgång, bara standardsvar... Tänker fortsätta skicka mina frågor. Bad senast om kontakt med någon ansvarig etc etc, allt för att eskalera.

Solceller är ju ingen nyhet och man hade ju kunnat räkna ut med väl vald kroppsdel att antalen solcellsinstallationer skulle öka med tanke på senaste årens prisökningar på el!

*EDIT*

Senaste svaret från Eon:

Hej!

Tack för ditt mejl.

Vi kan dessvärre inte göra något åt handläggningstiden oavsett vem du väljer att kontakta. Så här ser det ut för samtliga kunder som skickar in en föranmälan och det är inte rättvist att låta någon "gå vidare i kön". Alla ärenden tas i tur ordning.

Vi kommer inte att svara mera gällande handläggningstid då den inte kommer att ändras.

Tack för din förståelse.


Suck och åter suck.. Fattar såklart att jag inte kan gå före i kön men då får de fixa det, vad är planen liksom? Ska tio veckor vara acceptabel handläggningstid?? Tycker inte jag iallafall...
 
Redigerat:
stefan.P,

Jag tror inte det är EON som byter elmätare hos EONs elnätskunder, utan något annat företag, nämligen ONE.
Jag har själv sett när de kom för att byta elmätare hos EON-kund. Det stod ONE på deras firmabil. Men ONE kanske inte är verksamt i hela landet där EON har kunder?
Så kontaktar du EON så kontaktar du ju inte företaget som byter elmätarna hos EONs elnätskunder.

Är allt klar med solcellsanläggningen då, allt installerat och provkörts?

Har du själv i kraft av privatperson skickat in färdiganmälan för solcellsanläggningen till EON? Det ska väl en elfirman göra, inte solcellsanläggningsägaren?

Du kanske har missförstått hur det fungerar med byråkratin med solceller?
1. Först föranmäler elfirman till elnätsbolaget att en solcellsanläggning avses installeras.
2. Först när klartecken har fåtts från elnätsbolaget får solcellsanläggningen monteras.
3. När solcellsanläggnngen har monterats klart, färdiganmäler elfirman den till elnätsbolaget.
4. Nu kommer elnätbolaget ut och byter ut den gamla elmätaren mot en ny.

Man kan räkna med att ju större elnätsbolag desto långsammare går det. Snabbast är kommunala elnätsbolag, som ofta kan komma ut och byta elmätaren en eller ett par dagar efter färdiganmälan har lämnats in.
 
Redigerat:
A Arnodt skrev:
stefan.P,

Jag tror inte det är EON som byter elmätare hos EONs elnätskunder, utan något annat företag, nämligen ONE.
Jag har själv sett när de kom för att byta elmätare hos EON-kund. Det stod ONE på deras firmabil. Men ONE kanske inte är verksamt i hela landet där EON har kunder?
Så kontaktar du EON så kontaktar du ju inte företaget som byter elmätarna hos EONs elnätskunder.

Är allt klar med solcellsanläggningen då, allt installerat och provkörts?

Har du själv i kraft av privatperson skickat in färdiganmälan för solcellsanläggningen till EON? Det ska väl en elfirman göra, inte solcellsanläggningsägaren?

Du kanske har missförstått hur det fungerar med byråkratin med solceller?
1. Först föranmäler elfirman till elnätsbolaget att en solcellsanläggning avses installeras.
2. Först när klartecken har fåtts från elnätsbolaget får solcellsanläggningen monteras.
3. När solcellsanläggnngen har monterats klart, färdiganmäler elfirman den till elnätsbolaget.
4. Nu kommer elnätbolaget ut och byter ut den gamla elmätaren mot en ny.

Man kan räkna med att ju större elnätsbolag desto långsammare går det. Snabbast är kommunala elnätsbolag, som ofta kan komma ut och byta elmätaren en eller ett par dagar efter färdiganmälan har lämnats in.
Hej och tack för utförligt svar:)

Nej det är så jag förstått gången också, hur det går till och det är just godkännamdet att påbörja installationen som jag väntar på och det är just det jag inte förstår varför det ska ta sån tid? Firman jag anlitat kan ju inte göra nånting förens det kommer..

Men det jag stör mig på, handläggningstid 5 veckor, OCH UPPÅT! Om man varit företagare och sagt så till kunder som ska få något klart/beroende av andra aktörer hade jag fått slå igen. Ursäkta frustrationen, vill bara att det ska komma.igång...
 
Stefan.P Stefan.P skrev:
Hej och tack för utförligt svar:)

Nej det är så jag förstått gången också, hur det går till och det är just godkännamdet att påbörja installationen som jag väntar på och det är just det jag inte förstår varför det ska ta sån tid? Firman jag anlitat kan ju inte göra nånting förens det kommer..

Men det jag stör mig på, handläggningstid 5 veckor, OCH UPPÅT! Om man varit företagare och sagt så till kunder som ska få något klart/beroende av andra aktörer hade jag fått slå igen. Ursäkta frustrationen, vill bara att det ska komma.igång...
Det enkla och dumma svaret är ju att du skulle varit ute i tid med din anmälan. Det är ingen nyhet att det ofta är långa tider på denna typ av ärendehantering.

Och emellanåt är det beroende på som nämndes tidigare pga rent nättekniska skäl som då kan göra det extra segt. Tyvärr är det rätt skadskjutna organisationer som ska sköta detta numera med enormt mycket sönderstyckning och utlokalisering i flerfaldiga varv under decennier. Som Arnodt skrev kan det ju gå bättre i kommunala energiverk där man inte dragit ut gummibandet till max än och resurserna lättare flyttas mellan verksamheter.
 
Stefan.P,
Din elektriker, som har skickat in föranmälan, känner han inte gubbarna på din ort som jobbar på EON. En elektriker som jobbar med elinstallation i enfamiljshus och liknande har alltid kontakt med elnätsbolagets mannar. Då kan din elektriker ringa elnätsbolagets ansvarige för föranmälan. Din föranmälan kan ha hamnat fel och blivit liggande. Det kan saknas ett papper, då gör de ingenting, och kanske glömmer de fråga efter saknade papperet.

Efter din solcellsanläggning blivit färdigmonterad och färdiganmäld, bli inte förvånad om det tar en eller 2 månader för dem att byta elmätaren, först då får du starta anläggningen. Då är det vinter.
 
Med du är ju inte ens nära steget att få mätaren bytt!

Det kan ta ett år innan det är utrett om nätet du är ansluten mot kan ta emot något och skulle det vara för klent någon stans så kan det ta ytterligare ett år att bygga om.

Fortfarande innom elmarknadsinspektionens tidsramar.
 
  • Gilla
knightjocke
  • Laddar…
Kanske borde revidera rubriken då... Det är alltså installationsgodkännande jag väntar på Och det spelar väl ingen roll om det är inom energiinspeltionens ramar? Då är ju ramarna helt åt *biiip*! Handlägningstid Minst 4-5?? Är det då handläggningstid från 5 veckor upp till 45 veckor eller? Hur var tanken att man skulle planera sina projekt nu igen????
 
Stefan.P Stefan.P skrev:
Kanske borde revidera rubriken då... Det är alltså installationsgodkännande jag väntar på Och det spelar väl ingen roll om det är inom energiinspeltionens ramar? Då är ju ramarna helt åt *biiip*! Handlägningstid Minst 4-5?? Är det då handläggningstid från 5 veckor upp till 45 veckor eller? Hur var tanken att man skulle planera sina projekt nu igen????
Jo, det spelar roll om det följer lagar och koncessioner. Följer inte nätägare dem kan de bli ersättningsskyldig.

Du får hålla tummarna för det inte behöver utredas in i minsta skruv.

Får dock intrycket av att Eon tröttnat på ditt tjat, så risken är väl att de råkat lägga den underst i högen...
 
R Robert-san01 skrev:
Jo, det spelar roll om det följer lagar och koncessioner. Följer inte nätägare dem kan de bli ersättningsskyldig.

Du får hålla tummarna för det inte behöver utredas in i minsta skruv.

Får dock intrycket av att Eon tröttnat på ditt tjat, så risken är väl att de råkat lägga den underst i högen...
Korrekt, det spelar ingen roll om man följer lagar etc. Men det spelar roll om man tycker att en sån här väntetid är helt uppåt väggarna! Regelverket känns förlegat och inte i tiden, som vanligt med stora bolag.

Och mitt "tjat"?? Tycker du få att man bara ska rätta in sig i ledet, vänta och vänta. Kommer något någonsin att hända då? Eller kommer EON fortsättningsvis säga, nä, vi har inga missnöjda kunder, ingen säger något så det är såklart ingen är missnöjd, perfekt :thinking:
 
  • Gilla
Järnkaminen
  • Laddar…
Stefan.P Stefan.P skrev:
Korrekt, det spelar ingen roll om man följer lagar etc. Men det spelar roll om man tycker att en sån här väntetid är helt uppåt väggarna! Regelverket känns förlegat och inte i tiden, som vanligt med stora bolag.

Och mitt "tjat"?? Tycker du få att man bara ska rätta in sig i ledet, vänta och vänta. Kommer något någonsin att hända då? Eller kommer EON fortsättningsvis säga, nä, vi har inga missnöjda kunder, ingen säger något så det är såklart ingen är missnöjd, perfekt :thinking:
Det är nästan lite ledsamt att läsa ditt gnäll. Jag blir osäker på var du ligger i ett normalt planerande och hanterande av ett sånt jobb både i din och Eons del. Varför började du inte i tid med att anmäla och undersöka hur det låg till i ditt område?
 
  • Gilla
JLyck och 2 till
  • Laddar…
Stefan.P Stefan.P skrev:
Hej, har beställt solceller och behöver byta elmätare. Bor i Sthlm regionen och har Eon som nätägare.
Väntar på installationsmedgivande och har gjort det i en månad nu (inskickat), varit i kontakt med kundtjänst och handläggningstiden är Minst 4 veckor. Någon som har erfarenhet av hur lång tid det tar? Minst 4 veckor kan ju betyda vad som helst?? Och snart drar semestrarna igång på riktigt...
Fyra veckor är ganska snabbt, brukar snarare ligga på 6 - 8 veckor efter det att solcellsinstallationen är klar
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.