Fick en stormskada jan 2022 på vindskivorna på huset. Fick offert som godkändes av försäkringsbolag. Företaget är det som för tre år sedan bytte panel och vindskivor. Han skickar mig direkt till plåtslagare som utför jobbet. Misstänker att offerten är 'saltad" och jag har bett om plåtslagarens faktura till företaget men interna fakturor lämnas inte ut. Av erfarenhet har jag vid anlitande av andra hantverkare alltid utan att be om det fått underentreprenörers fakturor.

Plåtslagaren påvisade också att de monterade plåtarna var för klena och slöt inte till ordentligt.

Jag tyckte att han kunde stå för min självrisk.

Är detta något jag kan driva vidare?
 
V
G guriek skrev:
Fick en stormskada jan 2022 på vindskivorna på huset. Fick offert som godkändes av försäkringsbolag. Företaget är det som för tre år sedan bytte panel och vindskivor. Han skickar mig direkt till plåtslagare som utför jobbet. Misstänker att offerten är 'saltad" och jag har bett om plåtslagarens faktura till företaget men interna fakturor lämnas inte ut. Av erfarenhet har jag vid anlitande av andra hantverkare alltid utan att be om det fått underentreprenörers fakturor.

Plåtslagaren påvisade också att de monterade plåtarna var för klena och slöt inte till ordentligt.

Jag tyckte att han kunde stå för min självrisk.

Är detta något jag kan driva vidare?
Varför skall plåtslagare stå för din självrisk?

Är väl bara o betala.
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
V Villaägarenr1 skrev:
Varför skall plåtslagare stå för din självrisk?

Är väl bara o betala.
Inte plåtslagaren utan han som fick uppdraget dvs samma som monterat för klen plåt. Allt enligt nuvarande plåtslagaren.
 
BirgitS
Antagligen kan du reklamera jobbet som gjordes för tre år sen enligt Konsumenttjänstlagen.
 
G guriek skrev:
Inte plåtslagaren utan han som fick uppdraget dvs samma som monterat för klen plåt. Allt enligt nuvarande plåtslagaren.
Prova då att göra reklamation på det första jobbet, men hur du får in att du måste se underföretags fakturor vet jag inte.
 
F Festlund skrev:
Prova då att göra reklamation på det första jobbet, men hur du får in att du måste se underföretags fakturor vet jag inte.
Jag tycker bara att har man inget att dölja kan det väl inte vara något problem? Känns som att det saltas när förskringsbolag ska betala.
 
G guriek skrev:
Jag tycker bara att har man inget att dölja kan det väl inte vara något problem? Känns som att det saltas när förskringsbolag ska betala.
Fast vad dom fakturerar sinsemellan har du som slutkund inget med att göra väl? Kräver du att få se grossistpriser när du handlar på ICA också?

Jag förstår tyvärr inte varför det skulle vara märkligt att dom inte vill visa interna fakturor, det känns helt normalt?
 
G guriek skrev:
Fick en stormskada jan 2022 på vindskivorna på huset. Fick offert som godkändes av försäkringsbolag. Företaget är det som för tre år sedan bytte panel och vindskivor. Han skickar mig direkt till plåtslagare som utför jobbet. Misstänker att offerten är 'saltad" och jag har bett om plåtslagarens faktura till företaget men interna fakturor lämnas inte ut. Av erfarenhet har jag vid anlitande av andra hantverkare alltid utan att be om det fått underentreprenörers fakturor.

Plåtslagaren påvisade också att de monterade plåtarna var för klena och slöt inte till ordentligt.

Jag tyckte att han kunde stå för min självrisk.

Är detta något jag kan driva vidare?

Min vindskive plåt blåste också bort i april i en storm. Kontaktade byggaren som skickade ut sin plåtslagare som gjort jobbet och han bytade ut hela utan problem. Då hade de gått nästan 1 år sen jobbet gjordes. Be dom göra om bara? Flyger den av är de felaktigt gjort och dom får rätta till
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.