Har ett sånt där vidrigt sk barracudatak (ja det ska bytas ut så småningom), där jag upptäckte en fläck ca 2 i diameter. Som konturerna av en cirkel förutom oregelbundet på ett ställe (första bilden). Lyckades ta fler bilder inifrån taket och upptäckte då att fläckens kanter har en brunare missfärgning på ovansidan. Funderade först på om taket hade smält av nån anledning, eller nåt som bränt det osv, men det luktar inget. Verkar inte ha kommit dit vatten heller. Är bara lite klibbigt. Fanns en del döda flugor också. Ska som sagt byta ut (därav hålet…) men funderar på vad detta kan bero på??:thinking:
 
  • Bild på en oregelbunden cirkelformad fläck med brun missfärgning på ett tak, ca 2 meter i diameter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på ett barracudatak med en cirkulär fläck och oregelbunden kontur, vissa brunare kanter och döda flugor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Brun missfärgning på tak med en oregelbunden cirkelformad fläck och några döda flugor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Ser nu också att spånskivan har släppt lite åt andra hållet under taket, hmm…
 
  • Spånskiva som släppt från taket syns uppifrån med fokus på glipan där den lossnat.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Düsseldorff
Barracudatak är ju spänd plast och det ser onekligen ut som bränd plast, särskilt från ovansidan. Kan det ha varit någon kortslutning eller liknande? Går ju kabel precis ovanför.

Edit: Alternativ teori, är det vind ovanför? Kan det ha varit vildbin eller liknande där? Och att det vi ser kommer från dem? Kan i så fall vara sött och förklara flugorna.
 
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Barracudatak är ju spänd plast och det ser onekligen ut som bränd plast, särskilt från ovansidan. Kan det ha varit någon kortslutning eller liknande? Går ju kabel precis ovanför.
Tänkte också lite så. Dock ser jag ingenting bränt på varken kabeln eller spånskivan ovanför. Är också osäker om det är bränt eftersom det som sagt är ”klibbigt” och går att ta bort om man gnuggar.
 
Düsseldorff
K kedjehus1973 skrev:
Tänkte också lite så. Dock ser jag ingenting bränt på varken kabeln eller spånskivan ovanför. Är också osäker om det är bränt eftersom det som sagt är ”klibbigt” och går att ta bort om man gnuggar.
Ok. La till en annan teori i mitt förra inlägg.
 
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Ok. La till en annan teori i mitt förra inlägg.
Det är ett minimalt utrymme innan yttertaket ovanför men ingen vind man kan besöka. Men ja kanske… Har ingen aning om hur länge det har varit såhär, det kan vara många år…
 
Düsseldorff
Det kan ju ha droppat från en mus- eller råttoalett ovanför också. Ingen aning om flugor gillar sånt men det skulle inte förvåna mig.
 
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Det kan ju ha droppat från en mus- eller råttoalett ovanför också. Ingen aning om flugor gillar sånt men det skulle inte förvåna mig.
Ja jag kom åt det och nån typ av smuts är det. Ingen rakt ovanför som är skadat eller missfärgat, men sådant kan ju vandra såklart.
 
Kan något ha droppat längs med kabeln?
 
Huddingebo Huddingebo skrev:
Kan något ha droppat längs med kabeln?
Inga spår efter det, men absolut. Börjar misstänka att detta är många många år gammalt (förhoppningsvis iaf). Stör mig mest att inte veta vad det är :geek: Men utesluter att ngt är bränt, vilket känns som det viktigaste.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.