Köpte nyss en tv, Samsungs dyraste LED.
Kollar på SVT Play och noterade "störningar" när en man gick tvärs över bild. Kring huvudet syntes rätt stora partiet av "pixelfel". Detta kom vid 2-3st tillfällen från denna korta scen/gående runt huset.

Jag har tittat på tv i 2-3 dagar nu och såg inte detta innan. Kollade samma klipp flera gånger o det "brusar" på samma ställen. Kollade klippen även på min laptop o där syns det inte.

Att bilder kan ge artificiella defekter vid snabbare rörelser vet jag, och även en aura runt personer, men detta har jag aldrig sett eller läst om som någon vanlig defekt.

Kanske skulle behållit min 200hz o 13(?)år gamla Sony LED? ...inge som helst defekter. Men okej, inte lika krispig i detaljerad bild. Dagens burkar har mycket mer teknik/bildhantering, I guess.

Någon har som sett detta? (Kolla runt håret)
 
Redigerat:
  • Gilla
Niklasgustaf och 1 till
  • Laddar…
Dracula Dracula skrev:
Köpte nyss en tv, Samsungs dyraste LED.
Kollar på SVT Play och noterade "störningar" när en man gick tvärs över bild. Kring huvudet syntes rätt stora partiet av "pixelfel". Detta kom vid 2-3st tillfällen från denna korta scen/gående runt huset.

Jag har tittat på tv i 2-3 dagar nu och såg inte detta innan. Kollade samma klipp flera gånger o det "brusar" på samma ställen. Kollade klippen även på min laptop o där syns det inte.

Att bilder kan ge artificiella defekter vid snabbare rörelser vet jag, och även en aura runt personer, men detta har jag aldrig sett eller läst om som någon vanlig defekt.

Kanske skulle behållit min 200hz o 13(?)år gamla Sony LED? ...inge som helst defekter. Men okej, inte lika krispig i detaljerad bild. Dagens burkar har mycket mer teknik/bildhantering, I guess.

Någon har som sett detta? (Kolla runt håret)
Har du dessa defekter när du kollar på annat?
Köpte 75" NEO i höstas och är så här långt mycket nöjd. Bytte från en ~10år Samsung 100Hz.
 
  • Gilla
LoweW
  • Laddar…
LoweW
Jag har inte superbra koll på detta men har förstått att det också kan bero på vilken codec streamen har. I min erfarenhet är SVT Plays codec inte optimerad för hög kvalité, snarare OK kvalité vid låg bandbredd.

Men det förklarar inte riktigt varför det inte dök upp artefakter på din laptop… Såvida du inte använde SVT Play-appen i TVn? Då skulle jag gissa på att flaskhalsen är TVns processor.

Men om du använde en extern Chromecast eller Apple TV har jag ingen aning om vad problemet kan vara.
 
Kan vara SVT plays TV app som suger. Om det bara är klipp därifrån du upplever det på. Koppla upp din laptop med HDMI till skärmen och kör därifrån. Blir det samma? Är det bara detta klipp du ahr det på elelr är det generellt??
I vissa fall kan en för bra skärm ge tydligare fel, just för att den är så bra. När Oled kom, och jag påstår att problemet kvarstår, så började folk uppleva riktigt stora defekter i svarta partier. Det visade sig verkligen ligga i bilden. Man kom då fram till att referens skärmarna som användes i produktionerna inte hade lika hög svärta och kontrast som oled skärmarna. Så det kom med en del i bilden som helt enkelt inte syntes i produktionen.
Sen uppfattar jag att jag har ganska stora effekter just i svärtan på min ena Oled skärm, som har några år på nacken vid allt stremat material. Det är väl så komprimerat och med en allt för skarp och kontrastrik skärm så blir det väldigt synligt. Jag haren nyare Oled, ca 2-3 år som ahr betydligt mindre problem, förmodligen bättre processor och bildhantering.
 
Cheesen
LoweW LoweW skrev:
Men det förklarar inte riktigt varför det inte dök upp artefakter på din laptop… Såvida du inte använde SVT Play-appen i TVn? Då skulle jag gissa på att flaskhalsen är TVns processor.

.
Jag tror att det är streamen. Att det inte kommer upp på laptop beror antagligen på att det är en lägre bitrate när man sitter på webben jämfört med Samsungs tv-app.

Ts. kommer antagligen att uppleva samma fel om hen kollar på linjär tv också om det inte är via bredband eller satellit. Bandbredden är för låg via kabelnät och tv-antenn för att göra sig rätta på en modern TV.


M mojjen skrev:
. Koppla upp din laptop med HDMI till skärmen och kör därifrån. Blir det samma? Är det bara detta klipp du ahr det på elelr är det generellt??
.
HDMI har generellt sett också för låg bandbredd för riktig HD tv. Man ska se till så att du har HDMI 2.1 på alla kablar och utrustning för att kunna se HDTV med kvalitet.
 
C
Dracula Dracula skrev:
Någon har som sett detta? (Kolla runt håret)
Det är inte bara runt håret, även runt SVT-loggan och på vänster sida av bilden. Så där skall det inte vara.

Instämmer annars med @Cheesen att det inte är säkert att datorn väljer samma ström som TV:n. Kolla om du kan få upp info om strömmen på TV:n och välj samma ström på datorn.
Men SVT brukar ha koll på kodningen så det skulle inte förvåna mig om det är en "bugg" i TV:n. Är den uppdaterad med senaste firmware?
 
Har du testat stänga av alla bilförbättringsfunktioner? Motion enhancer, dynamisk kontrast och allt vad de heter. Dessa brukar förstöra bilden en hel del och få det att se ut som en riktigt billig inspelning.
 
Upptäckte ett annat fel, som jag verkligen inte stod ut med. Återlämnade TVn. :

“If the QN90A does have a weakness, it's blooming—an artifact that will appear around bright objects pitched against a black or very dark background. Blooming can also show up in the black bars of widescreen films when a bright object appears close to the edge of the active image area. “

https://www.soundandvision.com/content/samsung-qn65qn90a-neo-qled-lcd-ultra-hdtv-review-page-2

“Hello owners of QN90a series, When watching a HDR movie with the subtitles on, and especially when they are shown on black bars. i have noticed that screen brightens and dims just above the black bar area.“

https://eu.community.samsung.com/t5/tv/subtitle-dimming-qn90a/td-p/4243922
 
  • Gilla
LoweW
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.