Hej.
Jag ska bygga vårat IKEA metod kök (inte el/vvs) och har inga problem att förstå logiken i att sätta ihop allt utom passbitarna. Hoppas jag kan få hjälp.

Mäter jga själv ut måtten på passbitarna?
Vilken såg rekommenderar ni till att såga for att inte få märken i passbitana?
Några tips på hur jag ska såga på bästa sätt?
Hur sätter jag fast det i skåp/vägg?
Fogar jag eventuella mellanrum?

Om någon kan rekommendera instruktions video eller liknande vore det väldigt uppskattat.
Tack på förhand.
 
En sänksåg med bra klinga brukar vara det bästa sättet att få fina snitt i lackade ytor. Jag brukar dessutom tejpa biten som ska klyvas med maskeringstejp så skyddar man snittet lite extra.
 
Jag har precis byggt Ikea-kök och passbitarna tog sin lilla tid. Det finns också flera olika sätt att placera dessa (vill man ha en liggande ovanpå skåp, sedan stående anslutning mot tak t.ex.). Men det som kanske är lite hjälp är:

- Täcksidor är tänkta att ha korrekt bredd för placering på sidor eller undersida av överskåp (de sticker ut utanför stommen, men det blir lagom när luckor kommer dit). Man ska alltså inte behöva kapa dessa på längden.
- För passbitar mot vägg och tak behöver ju dessa anpassas och sågas på längden. Problemet är om man har ojämn vägg eller tak - då kanske man inte kan såga dessa helt rakt. Detta vållade ganska mycket arbete för oss för att få bra passform mot t.ex. tak som inte var helt rakt.
- För kapning är sänksåg troligen det bästa verktyget. Vi hade ingen så vi använde dels en klyv där det var möjligt med rak kapning (gav fina snitt - se till att prova på en spillbit så du vet om en sida flisar så det blir baksidan). Men det mesta sågade jag faktiskt med fogsvans med papperstejp där det skulle sågas. Blev fina snitt utan flisning på ovansidan (lite flisning på baksidan, men det syns ju inte). Fördelen med fogsvans är att du kan såga snett vid behov.
- Det följer med skruvar för att fästa täcksidor på sidan av stommarna. För passbitarna skruvade vi fast en 45-regel på baksidan jäms med kanten som går mot stommen, sedan skruvade vi fast regeln från insidan på stommen. Det går att använda vinklar också, men det känns lite mer pilligt. Det blir inget mellanrum om den är korrekt anpassad.
 
  • Gilla
Pielstick
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.