Vi tittar just nu på ett en suterrängvilla (-72), inför ett eventuellt köp, där det är självdrag och förhöjda radonhalter (från mätning 2006). Om det ska bli aktuellt med köp behöver vi veta vad vi behöver göra när det kommer till ventilationen för att få ner radonnivåerna.
Ventilationen i huset är generellt dålig så vi behöver ändå åtgärda detta samt byta fönster.
Vilken ventilation skulle ni rekommendera att man tittar på för att få ett bra inomhusklimat?
 
Beror delvis på om radonet kommer från marken under huset eller om det är byggmaterialet som avger radon? Räkna med FTX i det senare fallet medans kanske radonbrunn/radonsug räcker i det första fallet(?)
 
J Josth skrev:
Beror delvis på om radonet kommer från marken under huset eller om det är byggmaterialet som avger radon? Räkna med FTX i det senare fallet medans kanske radonbrunn/radonsug räcker i det första fallet(?)
Vi vet ej men 2006 var det 400+/- 50 i suterrängplan och 290+/-40 på entreplan. De vet inte om huset innehåller blåbetong.
 
Även om nivåerna inte är anmärkningsvärda så finns det anledning att reda ut dessa saker innan man köper huset.

Jag skulle inte flytta in i ett hus med radon i väggarna, men markradon är däremot rätt enkelt att hantera.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Även om nivåerna inte är anmärkningsvärda så finns det anledning att reda ut dessa saker innan man köper huset.

Jag skulle inte flytta in i ett hus med radon i väggarna, men markradon är däremot rätt enkelt att hantera.
Hur kollar man om det är från huset eller inte?
 
M Marida skrev:
Hur kollar man om det är från huset eller inte?
Jag tror man kan mäta med instrument alt ta ett prov från väggarna och skicka till lab.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Jag tror man kan mäta med instrument alt ta ett prov från väggarna och skicka till lab.
Jag hittade något om gammamätning men svårt att hitta vilka företag som gör dessa i närheten.
Så här står det som beskrivning av huset, kanske finns en risk att det är blåbetong då..
"Byggnadssätt
Vatten: Kommunalt vatten året om
Avlopp: Kommunalt avlopp
Stomme: Betong/trä
Fasad: Tegel/träpanel
Fönster: 2-glasfönster
Takbeklädnad: Betongpannor"
 
Hyr en mätare och ta med på visning/besiktning:
https://www.hygglo.se/radioaktivitetsmatare

Blåbetongen avger, förutom radongas, även gammastrålning. Med en gammamätare kan man särskilja blåbetongen från andra byggnadsmaterial genom de förhöjda strålningsvärdena.

Köper du en 70-talskåk bör du ändå se över ventilationen då självdraget vanligtvis byggde på en varm panna, ex oljeeldad, som sedan länge är utslängd för någon form av värmepump eller liknande med konsekvensen att självdraget i stort sett blir obefintligt.
 
  • Gilla
Marida
  • Laddar…
Som extra bonus skrämmer en gammamätare som piper och har sig bort andra spekulanter ;)
 
  • Haha
Marida
  • Laddar…
H Hans G2 skrev:
Hyr en mätare och ta med på visning/besiktning:
[länk]

Blåbetongen avger, förutom radongas, även gammastrålning. Med en gammamätare kan man särskilja blåbetongen från andra byggnadsmaterial genom de förhöjda strålningsvärdena.

Köper du en 70-talskåk bör du ändå se över ventilationen då självdraget vanligtvis byggde på en varm panna, ex oljeeldad, som sedan länge är utslängd för någon form av värmepump eller liknande med konsekvensen att självdraget i stort sett blir obefintligt.
Ventilationen är dålig så det är något vi tänkt åtgärda ändå, speciellt med tanke på att vi ändå ska byta fönster. Det är bergvärme i huset nu.

Hittar ingen att hyra i Dalarna. Ska kolla med olika firmor i trakten och se om vi kan hitta något att ta med.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.