Hej
Vi letar efter elektroniskt lås vilket vi behöver ha på grund av handikappade barn. Men kan inte hitta några som passar till normal Svenska lås. Är de någon som har erfarenhet av dessa och vet någon modell som fungerar i en standard svensk ytterdörr?
 
Ett vanligt Yale doorman?
 
  • Gilla
Jugovic
  • Laddar…
Stefan N Stefan N skrev:
Ett vanligt Yale doorman?
Var nog inte riktigt vad jag tänkte mig. Tänkte mig något mer som bara sitter som ersättare för själva låset, inte hela insatsen
 
Yale Linus? Men varför inte en Doorman?
 
Stefan N Stefan N skrev:
Yale Linus? Men varför inte en Doorman?
behöver ha fingeravtrycks läsare med
 
Då kanske du skulle nämnt det.
 
M Mattias Svederberg skrev:
behöver ha fingeravtrycks läsare med
Det funkar inte med tagg?
 
Nyfniken Nyfniken skrev:
Det funkar inte med tagg?
Nopp. Måste varas något som inte kan tappas bort, som typ en tumme
 
  • Gilla
multix
  • Laddar…
M Mattias Svederberg skrev:
Nopp. Måste varas något som inte kan tappas bort, som typ en tumme
Du har inte träffat mina ungar hör jag! :crysmile:
 
  • Haha
Düsseldorff
  • Laddar…
M Mattias Svederberg skrev:
Hej
Vi letar efter elektroniskt lås vilket vi behöver ha på grund av handikappade barn. Men kan inte hitta några som passar till normal Svenska lås. Är de någon som har erfarenhet av dessa och vet någon modell som fungerar i en standard svensk ytterdörr?
Det är svårt att tänka ut en lösning utan att veta vad för typ av handikapp och ålder men jag är säker på att din lokala låssmed har lämpliga lösningar och förslag.
Kanske hjälpmedelscentralen har förslag på lösningar, jag har monterar talande passersystem på en hjälpmedelcentral som öppnar dörrar med automatik om en nyckelbricka som är inlagd för dörrautomatik används.
Jag vet inte vilka krav ni har t.ex loggning, tal, notifiering vid passage, dörrautomatik, begränsad motorik osv.
M Mattias Svederberg skrev:
behöver ha fingeravtrycks läsare med
Fingeravtrycksläsare fungerar inget bra med batteridrift och nordiskt klimat utan kräver en ständigt uppvärmd enhet vintertid och då är det betydligt dyrare lösningar.
Det vore tråkigt om det inte fungerar som det ska vilket ofta blir resultatet av batteridrivna fingeravtryckslösningar.
Det finns implantat som kan användas som nyckelbrickor men det kanske är lite extremt och jag har ingen större erfarenhet av dem då det är sällsynt, även klockor mm kan användas som kodbärare (nyckel).
Jag har även varit med om att nyckelbrickor sys in i kläder eller specialficka för att de inte ska tappas bort.
Det enklaste är att använda nyckelbrickor som bytes när de försvinner och kanske någon kan släppa in på avstånd via en app.
M Mattias Svederberg skrev:
Var nog inte riktigt vad jag tänkte mig. Tänkte mig något mer som bara sitter som ersättare för själva låset, inte hela insatsen
Det är möjligt att byta ut låscylindern mot en elektronisk låscylinder som kan öppnas med en nyckelbricka/kodbärare.
Det finns smarta låscylindrar med programmerbara fysiska nycklar.
Det finns även låshus som är smarta t.ex Dorma dkey.
Det finns elektroniska vred som monteras istället för det vanliga vredet på insidan av dörren som redan nämnts i tråden.
https://copiax.se/WebShop/FilterSearch?PrCatNo=41410
https://www.dormakaba-scanbalt.com/se/dormakaba-dkey/
https://www.dormakaba-scanbalt.com/se/kom-igang-med-dormakaba-dkey/
 
Redigerat:
1 123abc skrev:
Det är svårt a...
Hjälpmedelscentralen vägrar hjälpa till, så jag måste dessvärre betala själv.

Bara upplåsning av dörren som är problemet.

Måste i princip vara biometriskt. Ända andra teoretiska möjligheten skulle vara kodlås. Fast de skulle bli mer att träna barnen på, vilket kommer bli svårt.
 
Nyfniken Nyfniken skrev:
Du har inte träffat mina ungar hör jag! :crysmile:
Om de tappar tummen hoppas jag de hamnar på sjukhuset, inte hemma
 
  • Gilla
multix
  • Laddar…
Med de lite mera komplicerade kraven och utifrån vad det är för dörr/låssystem skulle jag besöka en låsfirma där du kan se olika lösningar och få tipsa om hur det fungerar.
Som noterats tidigare så försök skippa batteridrivna utifrån dina krav på biometri och tillgänglighet.
 
A AndersS skrev:
Med de lite mera komplicerade kraven och utifrån vad det är för dörr/låssystem skulle jag besöka en låsfirma där du kan se olika lösningar och få tipsa om hur det fungerar.
Som noterats tidigare så försök skippa batteridrivna utifrån dina krav på biometri och tillgänglighet.
Kan ju koppla in en sladd om de så behövs, det är ju inte ett större problem
 
M Mattias Svederberg skrev:
Hjälpmedelscentralen vägrar hjälpa till, så jag måste dessvärre betala själv.

Bara upplåsning av dörren som är problemet.

Måste i princip vara biometriskt. Ända andra teoretiska möjligheten skulle vara kodlås. Fast de skulle bli mer att träna barnen på, vilket kommer bli svårt.
Nu vet jag inte vilka bekymmer som finns vid upplåsning men till passersystem så kan nyckelbrickor med batteri användas som ökar läsavståndet så de inte behöver läggas mot läsaren.
Det finns Aktiva nyckelbrickor samt BAP (Battery Assisted Passive) nyckelbrickor som ökar avståndet till läsaren vilket kan vara en lösning om det är problem att använda vanliga nyckelbrickor.
BAP använder en del fastighetsskötare/vaktmästare för att slippa ta fram kodbäraren när de passerar genom dörrar eller för att aktivera dörrautomatik vilket kan vara bra om de har händerna fulla.
Det finns även lösningar som använder kroppen som en "antenn" och det räcker att man har brickan i fickan och tar i handtaget så är det olåst.
Det finns alltså många olika lösningar beroende på behov så besök din lokala låssmed så kan ni få råd och prisförslag på lösning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.