vvsavlopp vvsavlopp skrev:
Nä om du tar dig tid och läser alla mina inlägg så har jag skrivit priset där redan men skummar man igenom texten och bara läser det man vill läsa så förstår jag att det blir svårt men det är då Pelle Nyberg tendenserna kommer fram ser jag.
Jag skulle tro att jag tolkar dig på ungefär samma sätt som majoriteten här. Du verkar inte tycka att konsumenten behöver en rimlig prisinformation.
 
  • Gilla
13th Marine och 3 till
  • Laddar…
Jag har heller inte läst varje mening och inlägg i denna tråden, om jag läst tidigare är det inte säkert jag kommer ihåg vad jag läst eller skrivit. Jag kan givetvis ändra min åsikt över tid om det jag läser är övertygande eller jag förstår något jag inte förstod innan.

Vem är Pelle Nyberg?

Jag har förståelse för om en kopp kaffe på McD eller personalmatsalen kostar 15 spänn, på macken 30, på flygplatsen 90. Vad jag vänder mig mot är det system med listpriser och rabatter som gör det svårt att förstå vad saker kostar. Eftersom endel (men absolut inte alla) hantverkare väljer att presentera priserna ännu krångligare och man på tex el och rör dessuom "köper" massor av småartiklar, som framförallt för VVS är dyra per styck och när det behövs många totalt sett blir jättedyrt men för lekmannen är omöjligt att överblicka - iallafall i förväg, då är det svårt även som påläst att förstå om priset är rimligt.

Om en hantverkare skulle säga "jag handlar med rabatt på Ahlsell, så för dig kommer det kosta ungefär 1/4 av deras listpris, på priset jag betalar lägger jag på 20% för mina kostnader att administrera inköpet, priset du betalar blir då ungefär 25% mer än om du skulle köpa det på bauhaus, jag behöver lägga 2h på att handla saker för ditt jobb som kommer ta mig ca 2 dagar, jag kommer dra 2 servicebilkostnader a 400kr för detta jobb" - då skulle jag tycka det var fair. Om hantverkaren sen kom 3 dagar 5h/dag men drog 2 servicebil vore det OK.

Om arbetet pga hantverkarens planering spreds ut på flera dagar och han behövde åka flera gånger och handla och jag fick betala flera bilkostnader, då är det inte rimligt längre. "Jag fick åka akut till en annan kund" - ja, det är väl OK om det inte kostar mig nåt mer.

Jag vet att man kan missa att köpa nåt (som inte finns i bilen) - men den höga timkostnaden och påslaget på materialet bör ju vara just för att det då ska finnas ett antal standardgrejor i bilen och att en miss i planeringen har utrymme att tas på företagarens bekostnad. Andra kunder som har akutuppdrag och avbryter ett jobb kan rimligen inte göra så jag åker på extra bilkostnader och extra ställtider. Exakta timlöner och påslag kan ju jag inte bedöma, men dubbla priser mot privatkundsmarknaden (Bauhaus) och att ett enkelt jobb på 8-12h får bilkostnader och grossistbesök 2-3-4 gånger om är faktiskt inte rimligt. Kom till mig på morgonen, kolla på jobbet, åk och handla / hämta delar, jobba hela dan och om det behövs dan efter. Om det sprids på 3 dagar så har hantverkaren rimligen fått en bil och reskostnad från den andra kunden som också betjänats under den perioden.

Jag betalar gärna på löpande räkning och utan att tjafsa om priser, men då ska upplägget vara ärligt och kostnad för dålig planering tas av företagaren.
 
  • Gilla
Conqvist och 4 till
  • Laddar…
Fairlane
vvsavlopp vvsavlopp skrev:
Men jag skulle inte vara så missnöjd över att ha en ICA butik , dom cheferna gör ju rätt grova pengar om du inte har insett det och det är för att dom inte tar betalt för sin personal och har skyhöga påslag på sina priser men det har ni inte fattat ännu. =)
Ja, äger man en ICA Maxi med en miljard i omsättning så går det nog rätt bra, även om vinsten procentuellt är låg. Om din VVS-firma omsätter en miljard om året så lever du nog rätt gott också

För du jämför väl inte med en ICA butik med din omsäy och lika många anställda nu?
 
Om en hantverkare redan vid kontraktsdiskussionen sa att jag vet inte exakt vilket material som vi kommer att behöva men räkna med att vi tar Bauhaus priser x4, då hade jag väl varit nästan fine men då materialåtgången känns som ren magi och man ser att det hade jag kunnat köpa hem själv innan för 30% av priset blir man ju självklart rätt lack. Mitt största problem med upplägget med påslag eller icke konkurrensutsatta inköpspriser är att som köpare av tjänsten köper jag er expertis men den är inte opartisk vilket gör att jag inte känner att jag kan lita på er. Säger du att jag behöver gå upp i dimension på kablarna för vi kommer för långt från normcentralen vet jag ju inte om det verkligen är sant eller om du bara vill sälja på mig en dyrare tråd för att du har bättre procent på den. När du säger att det är lika bra att vi byter ut de gamla paxfläktarna för att kolborstarna har max något år kvar vet jag ju inte om det är sant eller om du bara vill tjäna 2000kr extra i påslag på 15min arbete. Du förstår vad jag är ute efter. Går du plus minus noll på material kan jag nog förvänta mig ett mer ärligt svar då du inte förlorar något och behöver inte undra om jag blir lurad.
 
  • Gilla
  • Älska
13th Marine och 4 till
  • Laddar…
T TypRätt skrev:
Om en hantverkare redan vid kontraktsdiskussionen sa att jag vet inte exakt vilket material som vi kommer att behöva men räkna med att vi tar Bauhaus priser x4, då hade jag väl varit nästan fine men då materialåtgången känns som ren magi och man ser att det hade jag kunnat köpa hem själv innan för 30% av priset blir man ju självklart rätt lack. Mitt största problem med upplägget med påslag eller icke konkurrensutsatta inköpspriser är att som köpare av tjänsten köper jag er expertis men den är inte opartisk vilket gör att jag inte känner att jag kan lita på er. Säger du att jag behöver gå upp i dimension på kablarna för vi kommer för långt från normcentralen vet jag ju inte om det verkligen är sant eller om du bara vill sälja på mig en dyrare tråd för att du har bättre procent på den. När du säger att det är lika bra att vi byter ut de gamla paxfläktarna för att kolborstarna har max något år kvar vet jag ju inte om det är sant eller om du bara vill tjäna 2000kr extra i påslag på 15min arbete. Du förstår vad jag är ute efter. Går du plus minus noll på material kan jag nog förvänta mig ett mer ärligt svar då du inte förlorar något och behöver inte undra om jag blir lurad.

Nu gäller det väl inte alla hantverksföretag för del finns väl som sagt en del rötägg och jag förstår dig det är inte kul när man känner sig lurad. Som hos tandläkaren, banken, ICA, Jula.

Mitt företag köpte en hylla på Jula där det stod med stora siffror i hela butiken att den kostade 199kr överallt i hela butiken.
Köpte den med firmakortet, fick sen efter ett par dar en faktura där den kostade 699kr och fick till svar att den här varan är billigare för privatpersoner än företag.

Men som jag tror jag redan har nämnt i tidigare inlägg. Är du osäker på företaget och du tror att dom kör en sådan fuling och säljer saker för överpris eller säljer saker du inte behöver för att dom har bättre procent på det.
Så kan en koll på allabolag.se ge dig en fingervisning på om deras värden är jämförbara mot dom andra företagen i samma bransch, är deras vinstmarginal riktigt mycket högre än dom andra.

Men det är ju lite granna så att nu är det hög efterfrågan på hantverkare så som elektriker och rörmokare. Tror nog att dom företagen ser sin chans att tjäna på det, det är som sagt ett företag du handlar av. Alla företagare drivs utav att tjäna pengar och mer pengar.
Det är ditt val om du vill anlita den tjänsten eller köpa den varan. Som någon annan sa i ett annat inlägg på det här forumet alla kan bli vvsare , räcker med lite sunt förnuft.

Sen köper ju folk telefoner för 13.000-15.000 utan blinka.

Men går jag plus minus noll på ditt jobb på material, så kommer jag nog inte göra mer jobb hos dig.
Skulle jag bara ta betalt för arbetad timme så skulle du börja anklaga mig för att maska på jobbet.

Det finns liksom inget sätt att lösa det på.
 
J JohanLun skrev:
Jag har heller inte läst varje mening och inlägg i denna tråden, om jag läst tidigare är det inte säkert jag kommer ihåg vad jag läst eller skrivit. Jag kan givetvis ändra min åsikt över tid om det jag läser är övertygande eller jag förstår något jag inte förstod innan.

Vem är Pelle Nyberg?

Jag har förståelse för om en kopp kaffe på McD eller personalmatsalen kostar 15 spänn, på macken 30, på flygplatsen 90. Vad jag vänder mig mot är det system med listpriser och rabatter som gör det svårt att förstå vad saker kostar. Eftersom endel (men absolut inte alla) hantverkare väljer att presentera priserna ännu krångligare och man på tex el och rör dessuom "köper" massor av småartiklar, som framförallt för VVS är dyra per styck och när det behövs många totalt sett blir jättedyrt men för lekmannen är omöjligt att överblicka - iallafall i förväg, då är det svårt även som påläst att förstå om priset är rimligt.

Om en hantverkare skulle säga "jag handlar med rabatt på Ahlsell, så för dig kommer det kosta ungefär 1/4 av deras listpris, på priset jag betalar lägger jag på 20% för mina kostnader att administrera inköpet, priset du betalar blir då ungefär 25% mer än om du skulle köpa det på bauhaus, jag behöver lägga 2h på att handla saker för ditt jobb som kommer ta mig ca 2 dagar, jag kommer dra 2 servicebilkostnader a 400kr för detta jobb" - då skulle jag tycka det var fair. Om hantverkaren sen kom 3 dagar 5h/dag men drog 2 servicebil vore det OK.

Om arbetet pga hantverkarens planering spreds ut på flera dagar och han behövde åka flera gånger och handla och jag fick betala flera bilkostnader, då är det inte rimligt längre. "Jag fick åka akut till en annan kund" - ja, det är väl OK om det inte kostar mig nåt mer.

Jag vet att man kan missa att köpa nåt (som inte finns i bilen) - men den höga timkostnaden och påslaget på materialet bör ju vara just för att det då ska finnas ett antal standardgrejor i bilen och att en miss i planeringen har utrymme att tas på företagarens bekostnad. Andra kunder som har akutuppdrag och avbryter ett jobb kan rimligen inte göra så jag åker på extra bilkostnader och extra ställtider. Exakta timlöner och påslag kan ju jag inte bedöma, men dubbla priser mot privatkundsmarknaden (Bauhaus) och att ett enkelt jobb på 8-12h får bilkostnader och grossistbesök 2-3-4 gånger om är faktiskt inte rimligt. Kom till mig på morgonen, kolla på jobbet, åk och handla / hämta delar, jobba hela dan och om det behövs dan efter. Om det sprids på 3 dagar så har hantverkaren rimligen fått en bil och reskostnad från den andra kunden som också betjänats under den perioden.

Jag betalar gärna på löpande räkning och utan att tjafsa om priser, men då ska upplägget vara ärligt och kostnad för dålig planering tas av företagaren.
Ja men om nu hantverkaren vet alla dom oförutsedda sakerna och kostnaderna som kan uppstå med det arbetet som han ska göra hos dig till 100% så gör han inte det på löp utan då ger han dig ett fast pris för det tjänar han på, garanterat.
Har han redan räknat ut hur många timmar det tar och gett dig vad det kostar med material så är ju offerten i princip redan klar.
Förstår inte varför han skulle köra på löp då?
Eller menar du att han ska räkna ut vad allt kostar, men går det snabbare så ska du tjäna på det men har han räknat fel så ska han inte ta mera betalt?

Jag kör på löp när jag inte vet vart det här kommer att sluta och jag inte vill ta den kostnaden. Har du haft polacker hemma och fuljobbat, eller den som ägde huset innan har dragit om avloppet inne i vägg med fel dimensioner. Är det min dåliga planering att jag inte hade bilen utrustad med det materialet som behövs när jag upptäcker fel efter fel i ditt hus och är tvungen att åka och köpa nya saker för att laga det som är fel.
Eller ska jag avsluta och lämna felen i ditt hus för det där hade vi inte avtalat om, det får fortsätta läcka på ditt parkettgolv.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
john68 john68 skrev:
Så tydligt som i denna länk är väl vad man iaf kan begära?
[länk]
Problemet är den här punkten:

Material debiteras enligt Dahl vvs´s gällande grundprislista.

Dels går ju inte prislistan att se om man inte har ett eget företag som är kund hos Dahl och del är väl prislistan i samma ockernivå som den hos Ahlsell.
Det är med andra ord omöjligt för mig att veta om jag får betala rimliga priser eller om jag blir blåst.
 
  • Gilla
13th Marine och 3 till
  • Laddar…
Fairlane
john68 john68 skrev:
Så tydligt som i denna länk är väl vad man iaf kan begära?
[länk]
Jag tycker den var grymt bra, bortsett just från detta med Dahls prislista, men många diskussioner skulle försvinna om fler företag hade en liknande lista. Jag tror den här firman här få diskussioner med sina kunder i efterhand vad gäller till exempel resekostnader, när klockan startar och stoppad etc.
 
  • Gilla
john68
  • Laddar…
useless useless skrev:
Problemet är den här punkten:

Material debiteras enligt Dahl vvs´s gällande grundprislista.

Dels går ju inte prislistan att se om man inte har ett eget företag som är kund hos Dahl och del är väl prislistan i samma ockernivå som den hos Ahlsell.
Det är med andra ord omöjligt för mig att veta om jag får betala rimliga priser eller om jag blir blåst.
Men den skrivningen vet du att du blir blåst. Det är ockerpriser.
 
S SueCia skrev:
det är ju inte alls som han säger. Har aldrig sett ett företag använda listpris -rabatt som debiteringsunderlag. Det är alltid inköpspris+påslag som gäller och inget annat. Är man o handlar av svartlistade företag kan man säkert hitta listpris-rabatt.

varför listpriset ens finns är för mig en mycket bra fråga.
Med tanke på hur mycket inlägg du ändå hunnit ed på det här forumet, så är det rätt märkligt att du missat alla trådar som påvisat just det du motsäger nu. Det är en fråga som stöpts så mycket att installations branschen står inför en mindre förtroendekris pga detta.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Men den skrivningen vet du att du blir blåst. Det är ockerpriser.
Det märks bl.a. på den stora skillnaden i timkostnad, 625:- kontra 1000:-, en skillnad på 375:-. 625*1,6=1000

Man ser det även på texten ”(I mån av tid och hur mycket.)”
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
vvsavlopp vvsavlopp skrev:
Nä jag förstår det, och första gången jag var på ICA så visste jag inte att man var tvungen att betala för sakerna som fanns där utan trodde att man gick in och plockade på sig saker och sen gick ut för så gör jag ju hemma hos mamma.
Ursäkta, ni behöver ju inte lägga er på den nivån. Det man inte vet får man väl ta reda på. Det gäller ju även mig annars så får man skylla sig själv. Till och med mina barn vet att man förhandlar först om priset innan affär.

Lek med tanken, 200 % påslag på material och ingen arbetskostnad. Det tar 2 timmar att felsöka ditt värmesystem och hitta felet. Det felet beror på säg en böj som kostar 100kr. 200% påslag ger mig 300kr/inkl.moms.

Tror du att företaget överlever på det? Tror du att min anställde kommer gå med på dom villkoren att jobba på dom premisserna?
Tror du att någon kommer att komma hem till dig och felsöka i ditt hem?

Hur löser vi det då?
Förklara gärna din prismodell för ett felsökningsuppdrag ska fungera, för det är inte svart eller vitt?
Nej den modellen funkar ju inte för dig. Då hade risken varit stor att en och annan kompressor blivit utdömd för säkerhetsskull, nej det är ju bilbranschens melodi:). Men för mig som säljer dyrare produkter som Kommersiella ljud och bildsystem hade gärna tagit den modellen. Hade nog mest haft svårt att välja mellan porsche och Ferrari. . Problemet med totalt uppskjortade priser på produkter som kunden har full prisinsyn är att man undergräver förtroendet totalt. Om man nu inte klarar att driva sitt företag på 600:-/h för att få ut den lön man önskar, så behöver man basera sina priser på 800 eller 1000:- Men att sätta totalt oseriösa priser, med det menar jag priser som vida överstiger hyffsat officiella marknadspriser är ingen bra väg. Det signalerar bara att jag lurade in dig för ett lågt pris, men jag behöver 50% mer i timmen så jag kallar det för material.
 
  • Gilla
Erik Lindroos och 3 till
  • Laddar…
S
M mojjen skrev:
Med tanke på hur mycket inlägg du ändå hunnit ed på det här forumet, så är det rätt märkligt att du missat alla trådar som påvisat just det du motsäger nu. Det är en fråga som stöpts så mycket att installations branschen står inför en mindre förtroendekris pga detta.
Att det dyker upp är absolut ingen tvekan om, men har man anlitat seriösa företag då eller de som är svartlistade eller på väg att bli? :)

Har inte sett någon förtroendekris i branschen, vart menar du att den finns mer än hos ett antal användare på byggahus?
 
S SueCia skrev:
Att det dyker upp är absolut ingen tvekan om, men har man anlitat seriösa företag då eller de som är svartlistade eller på väg att bli? :)

Har inte sett någon förtroendekris i branschen, vart menar du att den finns mer än hos ett antal användare på byggahus?
Fast de som inget vet nåt om vad saker kostar ringer den som är närmast och kan ta jobbet. Om de är seriösa eller inte vet man först efteråt. Många ggr har man kanske inget val heller utan man får jaga sig blodig över nån som vill göra det. Då är risken överhängande att man bara betalar. Och det utnyttjas såklart.....
 
  • Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.