Hur stor höjdskillnad är det frågan om? Själva grundelementet går väl ned djupare än vi ser på bilden?
 
  • Gilla
Incoog
  • Laddar…
S sanneronner skrev:
Ganska otrevlig ton tycker jag du har. Du är säkert byggare. Tack och adjö.
Nej jag är en glad amatör. Är det någon ton som är snedvriden så är det din underton som vill lägga allt ansvar på byggaren. Jag förstår inte hur du kan anse det är primärt byggaren som gjort fel när ni valt att lägga grunden vid en sluttning och byggaren uppfyllt ert uppdrag. Jag tycker det låter som att ni vill någon annan ska ta ansvar (helt eller delvis) för era tillkortakommanden, och det är dålig stil. Självklart borde byggaren förklarat ev. risker om de ansåg att det var det. Men det är snarare undantag än regel. Problem uppstår alltid när man bygger men du verkar mer intresserad av vad ni kan "kräva", i din trådstart så är frågan istället, " Nu undrar vi om vi kan hävda att de borde upplyst oss om detta?" och " Kan vi påstå att de borde upplyst oss om detta?"

Om du är intresserad av att få råd på hur situationen bäst går att lösa (om den behöver lösas) så behövs mycket mera information. T.ex. hur marken ser ut runt omkring och ner mot grannen, hur konstruktionen av grunden ser ut.
 
  • Gilla
  • Älska
  • Arg
Newgolds och 26 till
  • Laddar…
Karrock
På bilderna ser det ut som liten risk. Men att bygga en låg mur med valfria murblock, tex ca 40*20*20 cm stora i två skiften lär hålla er lilla grusslänt väl på plats och ge grannen något trevligare utsikt från sin sida.
 
  • Gilla
TobbeLenn och 2 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Hur stor höjdskillnad är det frågan om? Själva grundelementet går väl ned djupare än vi ser på bilden?
Det är en normal platta, har i nuläget inget mått tyvärr.
 
S sanneronner skrev:
Det är en normal platta, har i nuläget inget mått tyvärr.
Ingen ritning som säger hur högt kantelementet är heller?
 
Köp en gabionform, anpassa den lite efter lutningen, och fyll med kross -klart!
 
  • Gilla
sanneronner och 1 till
  • Laddar…
Viktor.J Viktor.J skrev:
Har ni tagit fram ett bygglov så har ni rimligen reflekterat över konstruktionen, i konstruktionen ingår även marken. Har man inte kunskap så får man skaffa sig det. Om man söker bygglov och anlitar en byggare som bygger på anvisad plats och sedan efter det är byggt gnäller på konstruktionen som man själv tagit fram till stora delar. Då gör man det väldigt lätt för sig.
Oskönt inlägg! Varför köper man experthjälp? Radera ditt inlägg, vilket inte tillför något konstruktivt.
 
  • Gilla
  • Arg
  • Haha
  • Wow
Pakon och 12 till
  • Laddar…
S Sista spiken skrev:
Oskönt inlägg! Varför köper man experthjälp? Radera ditt inlägg, vilket inte tillför något konstruktivt.
vet vi vad de köpt ? jag frågade det i mitt första inlägg men fick inget svar. Jag tycker mitt inlägg tillför en nyanser av problematiken och att man som kund också har ett ansvar, framförallt om man själv tar fram underlag till arbetet. Däremot är jag tveksam till att ditt inlägg bidrar på ett konstruktivt sätt i frågan.
 
  • Gilla
  • Älska
henric78 och 28 till
  • Laddar…
Tycker inte riktigt att det ser ut som att Lstöd behövs? Inte vad jag kan tyda på bilden iallafall. Att singlet ska rasa ner mot grannen känns långsökt. Vattnet rinner igenom, och knappast något vidare marktryck att tala om. De är väl om ni springer längs med kanten som singlet kan fara ner.
Det ni kan göra i framtiden är att handgräva ner typ 40cm längs med hela plattan. Gjut en botten att ställa kansten på. Gjut emot och återfyll. Inget herrejösses ingrepp men kommer se klart bättre ut
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
S sanneronner skrev:
Hej, problemet vi som ser det är att singeln kommer kasa undan över till grannen och då även göra så att plattan blir instabil. Men kanske kan man vara säker på att singeln kommer ligga kvar? Vi är rädda för att det över tid kommer "undermineras" så att plattan får sättningar. Är det inte din uppfattning så kanske det är vi som är okunniga.
Att det ska undermineras är högst otroligt. Ska mycket till för att du ska lyckas bli av med allt packat krossmaterial under plattan. Inte många centimeter singel som ligger under stöden. Merparten av singlet du ser är ju de som ligger ovanpå er dränering.
 
  • Gilla
sanneronner
  • Laddar…
Svårt att se på bilden men de ser väll inte så konstigt ut? Krossmateriel typ makadam är ju självlåsande så det rör väll sig inte i den lilla lutningen? Man lägger ju inte natursten under en platta.....
 
  • Gilla
Nissens och 1 till
  • Laddar…
En intressant generell fråga som TS tar upp; om man som lekman anlitar en proffsfirma för ett jobb, hur ska man säkerställa att de inte ”bara bygger” utan använder sin expertkunskap (som beställaren vanligen saknar) till att föreslå en bra lösning? Sedan är det ju ett problem om beställaren ändå inte litar på firman och ett annat om beställaren ställer oskäliga krav på funktion. Hur bör man skriva avtalet för att få det bra för alla parter?
 
  • Gilla
Carno och 2 till
  • Laddar…
S Simsgrodan skrev:
En intressant generell fråga som TS tar upp; om man som lekman anlitar en proffsfirma för ett jobb, hur ska man säkerställa att de inte ”bara bygger” utan använder sin expertkunskap (som beställaren vanligen saknar) till att föreslå en bra lösning? Sedan är det ju ett problem om beställaren ändå inte litar på firman och ett annat om beställaren ställer oskäliga krav på funktion. Hur bör man skriva avtalet för att få det bra för alla parter?
Det kan man inte. När vi byggde fick jag läsa på om ALLT. Fick bli elektriker, plattsättare, ventilations tekniker, värmepumps tekniker, golvläggare, snickare osv för att kunna sätta mig in i allt o se till så det blev rätt. Det blev det oxå o vi flyttade in nån månad innan planerat datum.

Exempel på saker som jag fick påpekar att temperatur givare ska sitta efter kylbatteri och att det måste sitta en cirkulationspump efter arbetstanken efter VP.
 
  • Gilla
Sammy_j och 4 till
  • Laddar…
S sanneronner skrev:
Vi bygger nytt och ville då även att det skulle gjutas en platta till ett förråd som vi senare ska bygga.
Vi anser nu att byggföretaget som bygger vårt hus borde informerat oss om att det skulle sättas L-element mot vår granne. (som vi såklart skulle bekosta)
Nu ser vi att det kommer behövas göra en slags mur efteråt och nu blir det mycket svårare att få till en bra och hållbar lösning. L-element blir omöjligt. Detta borde gjorts innan allt det andra arbetet. Vi har bara 50 cm till grannens tomtgräns.
Nu undrar vi om vi kan hävda att de borde upplyst oss om detta. Vi som lekmän har inte förstått nödvändigheten av detta och tyvärr är vår kontrollansvarig inte speciellt aktiv i vår sak. Vi måste komma fram till en lösning som nu blir både kostsam och svår. Vi anser inte

S sanneronner skrev:
Vi bygger nytt och ville då även att det skulle gjutas en platta till ett förråd som vi senare ska bygga.
Vi anser nu att byggföretaget som bygger vårt hus borde informerat oss om att det skulle sättas L-element mot vår granne. (som vi såklart skulle bekosta)
Nu ser vi att det kommer behövas göra en slags mur efteråt och nu blir det mycket svårare att få till en bra och hållbar lösning. L-element blir omöjligt. Detta borde gjorts innan allt det andra arbetet. Vi har bara 50 cm till grannens tomtgräns.
Nu undrar vi om vi kan hävda att de borde upplyst oss om detta. Vi som lekmän har inte förstått nödvändigheten av detta och tyvärr är vår kontrollansvarig inte speciellt aktiv i vår sak. Vi måste komma fram till en lösning som nu blir både kostsam och svår. Vi anser inte att plattan är en hållbar konstruktion över tid.
Vad kan vi göra? Kan vi påstå att de borde upplyst oss om detta?
Som jag tolkar bilden är det ingen nödvändighet att ha en mur där, det enda som kan få gruset att åka över till er granne är att nån sparkar över det när man går där. Är ni ändå bekymrad över gruset så är det ju bara att kratta bort lite och fylla jord och så gräs. Ni har nog inget att vinna på att försöka få nån kompensation till en mur som inte behövs skulle jag nog vilja påstå. (Baserat på vad man kan se på bilden)
 
Redigerat:
Byggaren har fått i uppgift att fixa plattan.
då är det självklart att kräva att plattan uppfyller de krav som ställs beroende på placering och belastning. Om de rinner ut massa makadam så känns något fel i konstruktionen. Men byggaren är inte ansvarig för att informera om allt möjligt och omöjligt som kan dyka upp. Som inte har med bygget att göra.
Kolla med byggaren om makadamen som ligger längs med kanten. Byggaren har ett ansvar för att plattan håller rätt kvalitet.
Så istället för att spy massa galla över byggaren, prata med denna om din oro. lyssnar de inte, då kan du få spy galla över byggaren.
prata med byggaren på ett lugnt och sakligt sätt. Sen kan du informera oss här i forumet.
så kommer du då all hjälp du behöver.
 
  • Gilla
larssonson och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.