A
Några medlemar i bostadsrättsföreningen diskuterade att styrelsen har rätt att gå in i lägenheten för att granska lägenheten.
Vad är sanning?
 
Ja, det finns möjlighet till det. Men det är inte bara att knata in hur som helst.
 
Fairlane
Det beror helt på vad de ska granska. Föreningen har ofta ansvar för värme och har då rätt att kontrollera detta. Samma sak med om man misstänker läckage eller så. Däremot så är det ju inte fritt fram att knata in hur som helst och man får inte kliva på för att granska vad som helst. Sen kan det vara så att vissa styrelser tar sig större friheter än de har.
 
Claes Sörmland
7 kap. 13 § bostadrättslagen ger föreningens företrädare tillgång till lägenheten under vissa omständigheter, t ex vid tillsyn:

Text från lagboken om regler för tillträde till bostadsrätt enligt bostadsrättslagen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
klimt
  • Laddar…
A
Fairlane Fairlane skrev:
Det beror helt på vad de ska granska. Föreningen har ofta ansvar för värme och har då rätt att kontrollera detta. Samma sak med om man misstänker läckage eller så. Däremot så är det ju inte fritt fram att knata in hur som helst och man får inte kliva på för att granska vad som helst. Sen kan det vara så att vissa styrelser tar sig större friheter än de har.
Hur som helst vi tycker att styrelsen kör med DDR fasoner. Det hade varit trevligt att kliva in i deras hem också. Ena handen tvättar den andra. Bland dem avslöjas inget. Det är min uppfattning.
 
Fairlane
Pia Rademacher skrev:
Hur som helst vi tycker att styrelsen kör med DDR fasoner. Det hade varit trevligt att kliva in i deras hem också. Ena handen tvättar den andra. Bland dem avslöjas inget. Det är min uppfattning.
Det är mycket möjligt att styrelsen gör fel hos er. Det är svårt att säga utan att veta mer. Det som gäller är att föreningen har vissa rättigheter och medlemmar har vissa rättigheter.

Kanske läge att anmäla intresse för att sitta med i styrelsen efter nästa årsmöte.
 
  • Gilla
TRJBerg och 3 till
  • Laddar…
Den lagstiftning som gäller finns några inlägg upp. Föreningen har ett ansvar för vissa områden och det behöver ibland hanteras. Det kan till exempel gälla Stamspolning, hantering av radiatorer, installation av bredband. De flesta medlemmar vill nog att dessa system sköts effektivt, och då kan översyn behövas. Planerade installationer bör aviseras i god tid och som lägenhetsägare har man alltid rätt att vara med så att inget felaktigt görs. Givetvis bör inga besök genomföras av nyfikenhet.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Pia Rademacher skrev:
Hur som helst vi tycker att styrelsen kör med DDR fasoner. Det hade varit trevligt att kliva in i deras hem också. Ena handen tvättar den andra. Bland dem avslöjas inget. Det är min uppfattning.
Sista meningen får det att låta som att du försöker hitta sätt att dölja något för styrelsen.
Vad är det som det konkret handlar om?
 
  • Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
A
D Daniel 109 skrev:
Sista meningen får det att låta som att du försöker hitta sätt att dölja något för styrelsen.
Vad är det som det konkret handlar om?
:p:crysmile::rofl::crysmile::thumbdown::thumbdown:. Spara ditt " att dölja något för styrelsen "
Denna skitsnack kan du behålla för dig själv.
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Vad menade du då?
 
A
D Daniel 109 skrev:
Vad menade du då?
Att jag skulle dölja något.
En allmän fråga som jag ställde så blir man oskyldigt anklagad :rofl::crysmile:
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Det där svaret gissar jag att jag inte ska tolka riktigt som det är skrivet va?
 
  • Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Pia Rademacher skrev:
Hur som helst vi tycker att styrelsen kör med DDR fasoner. Det hade varit trevligt att kliva in i deras hem också. Ena handen tvättar den andra. Bland dem avslöjas inget. Det är min uppfattning.
Har ni medlemmar inte förtroende för de personer som sitter i styrelsen just nu så ska ni definitivt inte ge dem förnyat uppdrag. Det är väldigt viktigt att de som är valda till styrelsen bär medlemsmajoritetens förtroende för sitt uppdrag.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 7 till
  • Laddar…
Davidbagare
Pia Rademacher skrev:
Hur som helst vi tycker att styrelsen kör med DDR fasoner. Det hade varit trevligt att kliva in i deras hem också. Ena handen tvättar den andra. Bland dem avslöjas inget. Det är min uppfattning.
Hur kommer det sig att du tycker att de ”kör med DDR fasoner”? Gör de intrång i lägenheterna utan någon framförhållning?
 
Pia, för att få så bra svar som möjligt måste du försöka att utveckla dina frågor samt beskriva vad som hänt innan eller om du bara gissar att det är så eller att du hört från andra grannar. Det är svårt för oss att hjälpa dig annars.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.