tensiden tensiden skrev:
Det får mig att fundera på hur tätt tillsammans man får bygga två för sig godkända konstruktioner? :thinking:
Så vitt jag begriper är det svårt att neka två grannar att bygga varsin 50%-plank 10 cm ifrån varandra och en bräda förskjutet :thinking:;)
 
Anna_H Anna_H skrev:
Så vitt jag begriper är det svårt att neka två grannar att bygga varsin 50%-plank 10 cm ifrån varandra och en bräda förskjutet :thinking:;)
Precis så
 
Nissens
S Sir Duke skrev:
Precis så
Så länge genomsiktligheten är 50% så.
 
Nu kom vi ju ifrån trådämnet helt men min granne fick söka bygglov för att skärma av sin ej nergrävda pool med såna där färdigbyggda insynsskydd/skärmar.
Det tyckte jag var lite konstigt, för det ser 100 gånger bättre ut nu när dom har satt dit skärmarna.
 
S shelter skrev:
Nu kom vi ju ifrån trådämnet helt men min granne fick söka bygglov för att skärma av sin ej nergrävda pool med såna där färdigbyggda insynsskydd/skärmar.
Det tyckte jag var lite konstigt, för det ser 100 gånger bättre ut nu när dom har satt dit skärmarna.
Japp, lite ur spåret, meeen
Det lovet för skärma av/"staket in poolen" kan bero på en helt annan"regel". Pool bör/ska, vara skyddar så att inge djur/barn/levande kan råka hamna i poolen. Då staket/plank bör vara så "tätt", att det INTE ska kunna gå klättra i/på av ett barn exempel. Det är poolägarens ansvar att inte något/någon kan hamna i poolen osv.
 
Nissens Nissens skrev:
Så länge genomsiktligheten är 50% så.
Javisst, det är viktigt att man kan se baksidan på grannens spjälor i mellanrummen.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
A Allt-i-alloMarion skrev:
Japp, lite ur spåret, meeen
Det lovet för skärma av/"staket in poolen" kan bero på en helt annan"regel". Pool bör/ska, vara skyddar så att inge djur/barn/levande kan råka hamna i poolen. Då staket/plank bör vara så "tätt", att det INTE ska kunna gå klättra i/på av ett barn exempel. Det är poolägarens ansvar att inte något/någon kan hamna i poolen osv.
Det gäller inte pool ovan mark. Alltså man måste skydda mot olyckor men det kan räcka att ta bort stegen, man måste inte hägna in eller täcka över.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
S Sir Duke skrev:
Det gäller inte pool ovan mark. Alltså man måste skydda mot olyckor men det kan räcka att ta bort stegen, man måste inte hägna in eller täcka över.
Jupp, det gäller.
https://www.boverket.se/sv/byggande/bygga-nytt-om-eller-till/bygga-utan-bygglov/pool/ Skärmdump av en webbsida om skydd vid bassängen och Boverkets byggregler för pooler och bassänger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skärmavbild av Boverkets byggregler gällande säkerhet för pooler på en webbsida.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
A Allt-i-alloMarion skrev:
Japp, lite ur spåret, meeen
Det lovet för skärma av/"staket in poolen" kan bero på en helt annan"regel". Pool bör/ska, vara skyddar så att inge djur/barn/levande kan råka hamna i poolen. Då staket/plank bör vara så "tätt", att det INTE ska kunna gå klättra i/på av ett barn exempel. Det är poolägarens ansvar att inte något/någon kan hamna i poolen osv.
Gunnebostängdel funkar fint, eller staket med stående ribbor, eller glasskivor. Däremot inte vågräta ribbor som går att klättra på. Hur tätt det är spelar i det sammanhanget mindre roll, kriteriet för poolstaket är att det inte ska gå att klättra på. Har man inte det måste man ha en säker täckning över poolen vid alla tillfällen då den inte är övervakad.

Med andra ord är TS grannar helt ute och cyklar när de säker att man måste ha insynsskydd.
 
  • Gilla
Donn och 1 till
  • Laddar…
Hej
Inte för att detta kanske hjälper TS men jmin granne planterade töjor i tomtgräns, först så planterade dom väldigt snett och hade dom fortsatt i den riktningen så hade dom tagit 2-3m av min tomt i andra ändan.
påpekade detta och dom fick plantera om flera plantor.
nu har min gräsklippare börjat få problem att kloppa efter kanten under töjorna då dom sträcker ut sig 1m in på min tomt ser inte klopparen när den kör under dom.
Har sagt till dom att dom får komma in på min tomt och klippa av domnedersta 30-40cm så klipparen klarar sig men dom har inte gjort något ännu får se om dom gör något eller om dom gillar att jag fixar det med sågen, en halv töja ser ut som 4. min tomt till höger.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.