S Shova skrev:
triklorfenol och tetraklorfenol
S Shova skrev:
triklorfenol och tetraklorfenol
 
Menade du att du har tittat så att råsponten (innanför innertaket mot vinden) inte är impregnerad? Man såg ingenting på den. Men så fort vi rev ner innertaket så kom doften. Ännu mer om man bröt bort en bit och fuktade den
 
C
S Shova skrev:
Menade du att du har tittat så att råsponten (innanför innertaket mot vinden) inte är impregnerad? Man såg ingenting på den. Men så fort vi rev ner innertaket så kom doften. Ännu mer om man bröt bort en bit och fuktade den
Vi har träribbor/plankor i vårt tak. Vi har gjort luftanalys x2 å det visar på qtt vi inte har ngn källa kvar.
 
C Cillisa skrev:
Vi har träribbor/plankor i vårt tak. Vi har gjort luftanalys x2 å det visar på qtt vi inte har ngn källa kvar.
Vad skönt att höra!
 
C
S Shova skrev:
Vad skönt att höra!
Vad hade ni för innertak?
 
C Cillisa skrev:
Vad hade ni för innertak?
Vi hade plattor som liknar dagens huntonittak. Fast en äldre variant från när huset byggdes
 
S Shova skrev:
Menade du att du har tittat så att råsponten (innanför innertaket mot vinden) inte är impregnerad? Man såg ingenting på den. Men så fort vi rev ner innertaket så kom doften. Ännu mer om man bröt bort en bit och fuktade den
hej. Vi har ett gammalt timmerhus på 240 m2 som är i princip ett skal när vi köpte det. Det har alldrig färdigställt. Vi har impregnerad virke i alla takstolar och i några balkar i mellangolvbjälklag. Tror ni vi behöver byta ut det?
 
C
S smffybuffy skrev:
hej. Vi har ett gammalt timmerhus på 240 m2 som är i princip ett skal när vi köpte det. Det har alldrig färdigställt. Vi har impregnerad virke i alla takstolar och i några balkar i mellangolvbjälklag. Tror ni vi behöver byta ut det?
Efter att ha kämpat i snart 8 år så är mitt svar ett stort JAAAA! TA BORT ALLT. det är cancerframkallande å luktar överallt. Sätter sig i kläder. Matlådor. Maten tar smak. Allt!
 
C Cillisa skrev:
Efter att ha kämpat i snart 8 år så är mitt svar ett stort JAAAA! TA BORT ALLT. det är cancerframkallande å luktar överallt. Sätter sig i kläder. Matlådor. Maten tar smak. Allt!
Jag rev bjälklaget och grävde ur allt spån. Vips all lukt borta. Ett rent helvete men bästa beslutet jag har gjort.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Hej! Har du kvar problem med lukt i huset? Eller löste du detta?
 
S Shova skrev:
Vad skönt att höra!
Vilka nivåer uppmätte ni av det i träet från början?
 
C
D Don777 skrev:
Hej! Har du kvar problem med lukt i huset? Eller löste du detta?
Ja tyvärr...
 
C
S smffybuffy skrev:
Vilka nivåer uppmätte ni av det i träet från början?
Har aldrig mätt upp några höga fuktnivåer. Tog bort det tryckimpregnerade pga att det är inte bra att ha i inomhusmiljön.
 
C Cillisa skrev:
Har aldrig mätt upp några höga fuktnivåer. Tog bort det tryckimpregnerade pga att det är inte bra att ha i inomhusmiljön.
Jag menar nivåer av pentaklorfenol
 
C Cillisa skrev:
Ja tyvärr...
Ingenting som hjälper minska lukten? Vad har du för ventiliation hemma?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.