Hej alla forumälskare :)

Har fått en tokig idé nu i alla dessa energitider: Jag vill sätta ett litet behändligt vindkraftverk på min skorsten!

Nu är jag väldigt novis när det gäller detta, och funderar på hur man enklast går tillväga?
Min första tanke var att kunna "logga" hur mycket det blåser i snitt "där uppe", för att ens kunna räkna på en eventuell kostnadsbesparing.

Hur mycket "tjänar" jag på att ha ett vindkraftverk på typ 2kW? Har sett rätt ok priser på runt 12000:-, men jag vet fortfarande inte vad det är för kvalitet osv osv.

Ligger på en förbrukning i kåken som är runt 1000 kW i månaden.

Allt som kan hjälpa mig på vägen mottages tacksamt!!!
 
  • DSC00028.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vet iofs inget om vilken stabilitet som behövs för ett vindkraftverk.

Men jag är rädd för att skorstenen inte kommer att hålla på frestningarna i sidled. Inte utan någon form av uppstagning iallafall.
 
Instämmer med föregående, jag tror inte heller din skorsten håller.
Det verkar tyvärr som om de privata vindkraftverken inte lönar sig. Det går inte att räkna hem dem, så att säga.
 
Precis, skorstenen är säkert dimensionerad för en viss maximal vindhastighet givet ytan. Kanske kan man fylla den med armeringsjärn och betong! (bara skojar! :D )
 
Ja, det ger ju ett snabbt och enkelt svar på min tokiga idé... Då kan jag ju riva skorstenen med gott samvete... Blir till att mura en utegrill ist :)

Tack för alla svar!!!
 
Läs tråden "aldrig mer Hannevind" under sol/vind-forumet, för att få lite kött på benen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.