Hej! Jag har köpt en bostadsrätt och har tänkt att bygga upp några mellanväggar (sådana som går att ta bort sen när jag flyttar) och även ta upp en dörröppning i en icke bärande vägg. Jag kommer INTE röra ventilationen, avloppet eller bärande väggar. Nästan alla rum som ska bli efter ombyggnaden kommer ha egna fönster (och även köket kommer ha fönster).Förutom en som ska bli en klädkammare. Skickade iväg en fråga till styrelsen och fick då veta att de behandlar min fråga om 2 månader? Det känns på tok för länge! Är det normalt? Jag ville göra klart innan min semester tar slut. Funderar på att göra om på en gång utan att vänta in deras svar. Allt jag ska göra är egentligen återställbart... Vad är det värsta som kan hända? Om de vägrar att godkänna... då blir det kanske domstol? Vem ska anmäla till domstolen då? Kan de få rätt i domstolen för att jag inte väntat in deras svar och börjat bygga? Om jag förlorar i domstolen... det räcker väl att ta bort alla väggar och bygga igen dörröppningen? Tack!
 
Bygg på.
 
  • Gilla
Alebaleportocale
  • Laddar…
Fairlane
Det borde inte vara något problem.

Ser egentligen inget stort problem med att det tar två månader. Det är dina grannar som är styrelsen. De vill kanske också ha semester och bara hantera sluta grejer under sommaren. Vill man ha besked innan sin semester så kan man alltid fråga lite tidigare.
 
  • Gilla
eb86 och 1 till
  • Laddar…
Davidbagare
Ja, bygg på. Du skulle inte dragit in föreningen från första början. Men de kommer inte neka det när de behandlat frågan om två månader heller..
 
Du bör röra ventilationen, du behöver ha adekvat luft i samtliga rum! Det som händer annars är att det blir nedslag på OVK, varpå du kommer behöva åtgärda det då. Tänk därför på ventilationen redan nu. Kanske vill du också fundera på värmen till dessa rum om det inte redan finns radiatorer där. Radiatorerna svara föreningen för också.

Att styrelsen inte behandlar något nu beror förmodligen på att det är en ny styrelse som håller på att tillträda och att det är sommaruppehåll. Så brukar det alltid vara under dessa månader varje år.

Det värsta som kan hända är nog att det blir lite dålig stämning. Eller att du får värmeslag av att renovera när det är som varmast :)
 
S Svante Svenson skrev:
Du bör röra ventilationen, du behöver ha adekvat luft i samtliga rum! Det som händer annars är att det blir nedslag på OVK, varpå du kommer behöva åtgärda det då. Tänk därför på ventilationen redan nu. Kanske vill du också fundera på värmen till dessa rum om det inte redan finns radiatorer där. Radiatorerna svara föreningen för också.

Att styrelsen inte behandlar något nu beror förmodligen på att det är en ny styrelse som håller på att tillträda och att det är sommaruppehåll. Så brukar det alltid vara under dessa månader varje år.

Det värsta som kan hända är nog att det blir lite dålig stämning. Eller att du får värmeslag av att renovera när det är som varmast :)
Alla utrymmen förutom klädkammaren kommer att ha egna fönster. Borde det inte innebära ok luft? Vill förstås undvika dålig stämning men att renovera EFTER att alla grejer flyttar in (i en redan trång lägenhet) och EFTER att semestern tog slut och EFTER att barnen kommer tillbaka från släktingarna känns ju lite värre faktiskt.

Har rödmarkerat där jag ska bygga väggar och grönt där jag ska ta upp en dörr (icke bärande vägg).
 
  • Lägenhetsplan med nya väggar markerade i rött och planerad dörröppning i grönt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fairlane Fairlane skrev:
Det borde inte vara något problem.

Ser egentligen inget stort problem med att det tar två månader. Det är dina grannar som är styrelsen. De vill kanske också ha semester och bara hantera sluta grejer under sommaren. Vill man ha besked innan sin semester så kan man alltid fråga lite tidigare.
Skulle jag ha köpt lägenheten tidigare så skulle jag självklart fråga tidigare :) Men nu är det precis efter tillträdet och allt gick fort. Fick kontaktuppgifterna till styrelsen precis på tillträdesdagen. Problemet med två månader är att lägenheten är liten och gör jag inte det här INNAN grejerna och barnen flyttar in blir det riktigt tokigt. Plus det där med semester... vet inte riktigt hur jag ska få till det om jag ska jobba hela dagar.
 
L Lappkattfot skrev:
Alla utrymmen förutom klädkammaren kommer att ha egna fönster. Borde det inte innebära ok luft?
Nej, det innebär inte automatiskt att luften blir bra. Det är vanligt med tilluftventiler vid fönstren och frånluftventiler på andra ställen. Du behöver undersöka hur ventilationen fungerar i ditt/ert hus och planera därefter.
 
  • Gilla
eb86 och 4 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Väggarna i sig är inte tillståndspliktiga så de kan du bygga, enklast är att svara styrelsen att du tar tillbaka ditt ärende och att de inte behöver behandla det.

Men som sagt, ventilationen måste fungera enligt BBR och uppvärmning. Ta in någon som kan detta. Eller starta en separat tråd här om hur detta ska lösas. Forumet behöver foton på hur ventilationen fungerar. Hur kommer luft in och hur lämnar luft lägenheten. (Lägenheten känns ombyggd med köket på den platsen.)
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Konstig ombyggnad, ska det bli massagesalong eller airBnB? ;) Kommer ni få plats utan v-rum och så liten köksdel?
 
  • Gilla
Robin Lindberg
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Konstig ombyggnad, ska det bli massagesalong eller airBnB? ;) Kommer ni få plats utan v-rum och så liten köksdel?
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Konstig ombyggnad, ska det bli massagesalong eller airBnB? ;) Kommer ni få plats utan v-rum och så liten köksdel?
Jag ensamstående med två barn och deras pappa kommer ibland på besökt från Norrbotten. Då sover han över hos mig. Tanken är att alla ska få eget rum (och pappan får lägga en madrass i klädkammaren när han ska sova). Ja, det blir jättetrångt men det är vad jag hade råd med att köpa. Valde just den lägenheten på grund av att det fanns tillräckligt många fönster. Jag tycker att det viktigaste är att man har möjligheten att stänga en dörr och vara ifred.
 
  • Gilla
  • Älska
hoffmaister91 och 10 till
  • Laddar…
L Lappkattfot skrev:
Har rödmarkerat där jag ska bygga väggar och grönt där jag ska ta upp en dörr (icke bärande vägg).
Förslag:
Strunta i att bygga väggen till klädkammaren och dörren dit!
Sätt i stället in skjutdörrsgarderober där, med åtkomst från sovrummet.
Eller kanske bara skjutdörrar, med hyllor, trådbackar och klädstänger innanför.
Enklare och mer praktiskt.
L Lappkattfot skrev:
Tanken är att alla ska få eget rum (och pappan får lägga en madrass i klädkammaren när han ska sova).
Han kan väl lägga madrassen i sovrummet i stället.
 
BirgitS
L Lappkattfot skrev:
Då sover han över hos mig. Tanken är att alla ska få eget rum (och pappan får lägga en madrass i klädkammaren när han ska sova).
Hur många dagar åt gången gäller det?
Kan det inte räcka med en madrass i köket?
För utan tilluft kommer det nog att bli rätt besvärligt att sova i den nya klädkammaren, det blir varmt och dålig luft som gör att man vaknar med t.ex. huvudvärk.

När ytan är liten bör man hellre ha garderober i ett rum i stället för en klädkammare eftersom det går bort rätt mycket golvyta i en klädkammare. En klädkammare verkar ju dessutom redan finnas.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Hur många dagar åt gången gäller det?
Kan det inte räcka med en madrass i köket?
För utan tilluft kommer det nog att bli rätt besvärligt att sova i den nya klädkammaren, det blir varmt och dålig luft som gör att man vaknar med t.ex. huvudvärk.

När ytan är liten bör man hellre ha garderober i ett rum i stället för en klädkammare eftersom det går bort rätt mycket golvyta i en klädkammare. En klädkammare verkar ju dessutom redan finnas.
Klädkammaren ska inte användas som klädkammare utan dom ett rum där exet kan få vara ifred. Det är inte så att jag har lust att ha honom i köket hela tiden när han är här.
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Förslag:
Strunta i att bygga väggen till klädkammaren och dörren dit!
Sätt i stället in skjutdörrsgarderober där, med åtkomst från sovrummet.
Eller kanske bara skjutdörrar, med hyllor, trådbackar och klädstänger innanför.
Enklare och mer praktiskt.

Han kan väl lägga madrassen i sovrummet i stället.
Jag har uttryckt mig fel. Jag menade inte klädkammare som klädkammare utan mer att det ser ut som en klädkammare. Där ska exet kunna stänga in sig och ha sina grejer. Han ska kunna stänga in sina grejer och han ska inte besvära barnet genom att gå ut via hennes dörr.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.