Har en liten fundering över Um (W7m2 och år) (U medelvärde för hela huset.).
Vet att jag har en total förbrukning på 12000kWh per år för värme(inkl cirkpump), varmvatten och ventilation. Och 120m2 Golvarea. Detta ger en specifik energianvändning på 100 kWh/m2 och år.

Under sommarmånaderna ligger varmvatten på ca 300kWh/Mån och ventilation ligger på ca 100kWm/mån. Detta gör att värmebehovet för huset är runt7000 kWh/år

Min fundering är om det är möjligt att räkna ut Um för byggnaden med vetskap om detta.
Area för golv 120m2, tak 120m2, väggar (inkl fönster/dörrar) (15+15+8+8)*2,4=110m2.
Totalt 350m2 skalyta.

Graddagar för orten 2010 ca 5300 graddagar. Meddeltemp 2010 ute (norrsida hus) 5,4 grader. inomhus, 21,2 grader (centralt i huset)

Övr, huset byggt 1982. 2 vuxna, 2 barn (1,3 år)


Är det möjligt att göra en uppskattning av Um med dessa underlag, i så fall hur? Behövs det något mer?.

Visst skulle jag kunna sätta igång och beräkna Um med tex Isovers energiprogram men det vore intressant att få reda på verkligt Um för huset och inte ett beräknat värde.

Min tanke var att det skulle kunna beräknas enligt följande:
Värmebehov :7000 KWh
Skalyta: 35m2
delta T (21,2-5,4)=15,8 grader

Um=7000/(350*15,8)=1,26 W/m2*K

Är detta ett rimligt sätt att beräkna? Är värdet rimligt för huset?

Synpunkter mottages tacksamt.

Tack på förhand
 
Man skulle kunna räkna på gradtimmarna, men dessa varierar även med isoleringsgraden, så det blir två obekanta :S. Huvudräkning skulle nog ge U-medel = 0,20 till 0,25.

Men...

Jag provade att räkna på ditt hus på www.energiberakning.se . Först gjorde jag en beräkning av ditt hus, men satte U-medel till 0. Då fick jag ett resultat i kWh/år som visar hur mycket energi huset behöver om det inte försvinner ut värme genom klimatskalet (transmission). se bilder U11 och U12.

Därefter provade jag att öka U-värdet i små steg och gjorde en ny beräkning för varje steg. När energianvändningen ökat med 7000 kWh/år (enl din uppgift) så hade jag det U-medel som gav detta resultat. (U= 0,15) se bilder U21 och U22 .
Det verkar något lågt och beror på antagandet 7000 kWh/år och lite på hur ev solinstrålning kan förkorta uppvärmningsperioden.

Dock... enkelt att prova - utan att räkna själv :).
 
  • U11.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • U12.jpg
  • U21.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • U22.jpg
Tack för tipset.

Här kan jag ju helt klart gå bakvägen. Vet inte vad som är rimligt Um för ett hus från 1982. Men jag ska prova med exakta värden för 2010 och återkomma med vad beräkningen ger.
 
M mape17 skrev:
Tack för tipset.

Här kan jag ju helt klart gå bakvägen. Vet inte vad som är rimligt Um för ett hus från 1982. Men jag ska prova med exakta värden för 2010 och återkomma med vad beräkningen ger.
Sorry att jag bumpar över en 10 år gammal tråd men detta ämne intresserar mig och jag ser att du fortfarande är medlem här. Hur gick det? Stämde de beräknade värdena med dina uppmätta värden?
 
Hej
Värderna stämde väldigt bra. Blev till och med något mindre ökning.
troligen för tt kattvindarna på ursprungsdelen fick ca 15cm sprutisolering när vi ändå höll på
Nu med tonårsbarn samt golvvärme i bägge badrummen samt bybbelbadkar håller vi oss fortfarande under 20000 kWh/år i värme/hushållsel.
/M
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.