E Erik Lindroos skrev:
Jag vet inte vilken nivå du hänvisar till, men det finns massor med exempel (bl. a. här på Byggahus) på kunder som inte förstått hantverkarens prismodell och blivit förvånad när det tillkommer kostnader för material som inte diskuterats tydligt. Man har kommit överens om timpris, och då är det inte självklart att andra intäkter måste tillkomma. Jag har själv anlitat elektriker som bara tog timpris då jag köpte materialet.

Jag säger inget om vad varje enskild hantverkare ska ha för prismodell. Det måste ju den själv klura ut och bestämma. Och ja, om man sysslar med felsökning och bara tar betalt för material så kommer det nog gå dåligt. Blanda inte ihop mina exempel på prismodeller, som var till för att tydliggöra att hantverkaren kan välja på flera sätt än ett, med någon slags feltolkning om att jag skulle diktera alternativen. Mitt enda, mycket rimliga, krav som kund är att hantverkaren tydligt redogör för hur priset bestäms så att jag kan ta ställning till om jag vill anlita denne.
Ja och jag håller med dig till fullo och lite därför jag sitter här och försöker reda ut vad som går fel och vad som inte behöver gå fel.
Men att man ska vara tydlig det är helt korrekt, men det gäller på bådas håll. För jag har så många historier ifrån kunder som försöker lura en , så det finns som sagt 2 sidor av ett mynt.

Mitt tips är för att få bort alla ohederliga hantverkare i den här branschen är att ni som kunder inte anlitar dom som ni inte kommer överens med innan jobbet drar igång. Är ditt krav att du vill veta vad det kostar och jag säger att jag inte har en aning , blås av affären.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Det är hantverkarens kunskap/skicklighet i att utföra tjänster man som kund köper in av hantverkaren.

Jag betalar gärna högre timpris än skyhöga materialpåslag.
Så du tycker det är helt okej att betala 1700kr/tim för att felsöka ditt värmesystem och det enda som var problemet var att jag behövde lufta ur det lite. Ingen materialkostnad alls. Tog mig 10 min men jag fakturerar bara heltimmar då Skatteverket inte godkänner halvtimmar på ROT.
 
vvsavlopp vvsavlopp skrev:
Ja och jag håller med dig till fullo och lite därför jag sitter här och försöker reda ut vad som går fel och vad som inte behöver gå fel.
Men att man ska vara tydlig det är helt korrekt, men det gäller på bådas håll. För jag har så många historier ifrån kunder som försöker lura en , så det finns som sagt 2 sidor av ett mynt.

Mitt tips är för att få bort alla ohederliga hantverkare i den här branschen är att ni som kunder inte anlitar dom som ni inte kommer överens med innan jobbet drar igång. Är ditt krav att du vill veta vad det kostar och jag säger att jag inte har en aning , blås av affären.
Självklart finns det både bra och dåliga kunder likaväl som bra och dåliga hantverkare. Jag har erfarenhet av riktigt duktiga, trevliga, tydliga och ärliga hantverkare.

Problemet är om den okunnige kunden måste fråga sig fram till varje specifik detalj i ett upplägg den inte känner till. Har aldrig varit med om att få svaret "ingen aning" på frågan om vad det kostar, men däremot "560 kr i timmen". Det svaret tyder ju på en ren timprismodell (vilket det ju inte var). Precis som priset på hyllkanten på ICA tyder på en ren prispåslagsmodell (inga serviceavgifter tillkommer i efterhand). Man kan givetvis fråga vidare om material och sedan serviceavgifter och så vidare, men det är ju mycket bättre om hela prismodellen förklaras när frågan "vad kostar det?" ställs. I början vet man inte ens vad man ska fråga om mer än vad det kostar. Varför skulle kunden bara vara intresserad av en del av kostnaden?
 
  • Gilla
Daniel 109
  • Laddar…
vvsavlopp vvsavlopp skrev:
Ja och du går med på det? Jag kan tyvärr inte svara på varför du får det svaret men handlar du utav det företaget så litar du antagligen på det dom säger, annars så hade ju inte jag handlat där och ringt någon annan.

Men har du berättat alla sakerna du ska ha? Och du kommer inte komma med några extra saker under arbetets gång?
Jag försöker rata de hantverkarna, men det är inte så lätt att få tag på hantverkare, fastän man är ute över sex månader innan man vill ha jobbet utfört, de få som svarar är ofta de som svarar luddigt på materialpriset.

Man ska väll inte behöva en fullständig arbetsbeskrivning samt fullständig materialspecifikation vid första/andra kontakten med en hantverkare?

Vid första/andra kontakten så är det väll i grova drag vad som ska utföras, vilket timpris, ungefärliga materialpriser (tex procentuellt påslag på inköpspriset), ungefärlig tidplan etc som bör diskuteras?

Mer precis materialspecifikation diskuteras väll fram när hantverkaren har fått jobbet?

Numera gör jag det mesta själv.
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
vvsavlopp vvsavlopp skrev:
Så du tycker det är helt okej att betala 1700kr/tim för att felsöka ditt värmesystem och det enda som var problemet var att jag behövde lufta ur det lite. Ingen materialkostnad alls. Tog mig 10 min men jag fakturerar bara heltimmar då Skatteverket inte godkänner halvtimmar på ROT.
Ja, det tycker jag, under förutsättning att du har varit tydlig med att du tar 1700 kr/h och mindebitering är 1 timme.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
E Erik Lindroos skrev:
Självklart finns det både bra och dåliga kunder likaväl som bra och dåliga hantverkare. Jag har erfarenhet av riktigt duktiga, trevliga, tydliga och ärliga hantverkare.

Problemet är om den okunnige kunden måste fråga sig fram till varje specifik detalj i ett upplägg den inte känner till. Har aldrig varit med om att få svaret "ingen aning" på frågan om vad det kostar, men däremot "560 kr i timmen". Det svaret tyder ju på en ren timprismodell (vilket det ju inte var). Precis som priset på hyllkanten på ICA tyder på en ren prispåslagsmodell (inga serviceavgifter tillkommer i efterhand). Man kan givetvis fråga vidare om material och sedan serviceavgifter och så vidare, men det är ju mycket bättre om hela prismodellen förklaras när frågan "vad kostar det?" ställs. I början vet man inte ens vad man ska fråga om mer än vad det kostar. Varför skulle kunden bara vara intresserad av en del av kostnaden?
E Erik Lindroos skrev:
Självklart finns det både bra och dåliga kunder likaväl som bra och dåliga hantverkare. Jag har erfarenhet av riktigt duktiga, trevliga, tydliga och ärliga hantverkare.

Problemet är om den okunnige kunden måste fråga sig fram till varje specifik detalj i ett upplägg den inte känner till. Har aldrig varit med om att få svaret "ingen aning" på frågan om vad det kostar, men däremot "560 kr i timmen". Det svaret tyder ju på en ren timprismodell (vilket det ju inte var). Precis som priset på hyllkanten på ICA tyder på en ren prispåslagsmodell (inga serviceavgifter tillkommer i efterhand). Man kan givetvis fråga vidare om material och sedan serviceavgifter och så vidare, men det är ju mycket bättre om hela prismodellen förklaras när frågan "vad kostar det?" ställs. I början vet man inte ens vad man ska fråga om mer än vad det kostar. Varför skulle kunden bara vara intresserad av en del av kostnaden?
Nä men det är ditt val då det är du som betalar om du vill fortsätta affären även om du känner dig osäker. Säg att det är 50 - 50 , en del vill ha den där infon , en del vill inte betala för den infon.
För det är där kuggen är ibland, man vill ha men inte betala för det.
Varför ska min anställde stå och förklara något som har förklarats på detta och andra forum. Går man ut på nätet så finns det spaltmeter med människor som spyr galla över alla dessa hantverkare och hur dom beter sig så det kan ju inte komma som en nyhet. Finns ju för fasiken en dokumentär om hur rörmokare beter sig med Björn Skifs.
Gratis.

Men när kund kommer med ett tafatt svar på deras problem är att dom inte får något vatten ur kranen och sen undrar hur mycket det kommer att kosta, så kommer mitt svar bli för evigt:

Jag har inte en blekaste aning. Det kan vara vad som helst, jag måste för det första titta på det och sen försöker vi utgå ifrån det. Jag tar 720kr/tim löpande, kostnaden på servicebilen ökar för varje dag som dieseln går upp eller staten sätter dit någon mer skatt jag ska betala för den, men nu ligger den på 425kr/per resa inom statsgräns dubbeltaxa utanför.

Eller

Kund ringer och säger att dom har stopp i sitt avlopp, förra rörmokaren gjorde det på fast pris så jag vill ha ett fast pris på det och därmed bastu.
Mitt svar : Lycka till, försök med samma sak hos nästa rörmokare.
 
R
vvsavlopp vvsavlopp skrev:
Ja och du går med på det? Jag kan tyvärr inte svara på varför du får det svaret men handlar du utav det företaget så litar du antagligen på det dom säger, annars så hade ju inte jag handlat där och ringt någon annan.

Men har du berättat alla sakerna du ska ha? Och du kommer inte komma med några extra saker under arbetets gång?
Det är på många orter är nästan omöjligt att få tag på en hantverkare idag. Det tror jag leder till en kombination av att kunder inte vågar/kan vara för frågvisa och att hantverkare inte behöver vara speciellt tydliga för att få jobb.

Detta kommer sannolikt att ändra sig den närmsta tiden, och de hantverkare som inte betett sig schysst kommer förhoppningsvis vara de första som ser sig stå med tom (eller i.a.f. inte fylld) kalender.

Jag vet ju i.a.f. vilka hantverkare jag kommer kontakta om jag behöver hjälp i framtiden. Det är exempelvis inte firman som försökte göra mer än 100% påslag på materialkostnaden (en total extrakostnad på ca 10.000:) för ett relativt litet jobb. De sa rakt ut att om de inte fick in dessa pengar ville de inte ha jobbet.

Det blev istället en firma som lät mig köpa in de dyra sakerna själv och sedan kom och gjorde installationen för ca 4.000:- (fem timmars jobb och en del dyra rörkopplingar som jag gärna betalade lite extra för eftersom de fanns med i bilen). Det kändes som båda parter var nöjda när jobbet var klart och jag kommer förstås ringa dem i framtiden, även om timpriset var lite högre än den första firmans.
 
  • Gilla
vvsavlopp och 1 till
  • Laddar…
vvsavlopp vvsavlopp skrev:
Varför ska min anställde stå och förklara något som har förklarats på detta och andra forum.
Du undrar varför de ska de förklara för kunden hur ni kommer ta betalt? Säger ju det mesta...

Eller menar du något annat?
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Jag försöker rata de hantverkarna, men det är inte så lätt att få tag på hantverkare, fastän man är ute över sex månader innan man vill ha jobbet utfört, de få som svarar är ofta de som svarar luddigt på materialpriset.

Man ska väll inte behöva en fullständig arbetsbeskrivning samt fullständig materialspecifikation vid första/andra kontakten med en hantverkare?

Vid första/andra kontakten så är det väll i grova drag vad som ska utföras, vilket timpris, ungefärliga materialpriser (tex procentuellt påslag på inköpspriset), ungefärlig tidplan etc som bör diskuteras?

Mer precis materialspecifikation diskuteras väll fram när hantverkaren har fått jobbet?

Numera gör jag det mesta själv.
Och det är väl skitbra att man kan det och det finns hantverkare som delar med sig tips om hur man löser saker lite lättare och en del som håller på den hemligheten för sig själv.

Men hade du haft en första kontakt med mig ute på ett jobb hos dig, så kan jag säga att jag är på tårna som jag alltid är med nya kunder och ofta dom som brer på stort. Pg a att jag tänker inte bli blåst på pengar igen, så jag synar dig ifrån topp till tå. Så även om jag ska vara den professionella utav oss 2 så vet jag ju inte vem du är, du kan ju vara ett proffs på att blåsa företagare.
Du kanske har en självsäker utstrålning med du har inte en aning om vad du pratar om men försöker låta världsvan därav så uppfattar jag som att du inte behöver ha någon genomgång på hur sådant här går till.

Det jag vill ha sagt är att alla kunder är olika, jag har typ 2-3 minuter ibland mera på lite större jobb där man går runt och tittar på att försöka tyda vad du är för en person.
Även ni kunder måste ju bli bättre på att ställa krav direkt på hantverkaren på plats istället för att sitta och tjura här.
För just nu det verkar det iaf bara vara ett företag som vågar vara här och representera sig och stå och försöka svara upp på det ni tjurar över.
Men jag kommer inte kontakta alla andra företag i Sverige imorgon och berätta om vad ni tycker på det här forumet det har jag inte ork till.
 
vvsavlopp vvsavlopp skrev:
Jag tar 720kr/tim löpande, kostnaden på servicebilen ökar för varje dag som dieseln går upp eller staten sätter dit någon mer skatt jag ska betala för den, men nu ligger den på 425kr/per resa inom statsgräns dubbeltaxa utanför.
Du verkar ju ha en ganska bra aning. Hur var det med material, hur stort påslag inköpspris? Sen har vi hela prismodellen (skulle jag tro). Behöver inte vara svårare.
 
C
vvsavlopp vvsavlopp skrev:
Ja, jag missar dig nog med flera meter. Men det är för att vi är på olika sidor av myntet, men jag försöker hänga i och räta ut så mycket som möjligt och som jag har ork till.
Jag är själv egenföretagare i tjänstesektorn med kunder som köper både varor och tjänster så jag har god insikt i båda sidorna av myntet, om det var det du menade.

Återigen har jag inget emot att man tjänar pengar på att sälja material. Inte ens att man tjänar mycket pengar på att sälja material så länge man gör det på ett hederligt sätt (bl.a. att kunden i förväg har en chans att ta ställning till ditt pris). Det bisarra är att göra det på debiterad arbetstid.
 
  • Gilla
JohanLun och 1 till
  • Laddar…
vvsavlopp vvsavlopp skrev:
Nä men det är ditt val då det är du som betalar om du vill fortsätta affären även om du känner dig osäker. Säg att det är 50 - 50 , en del vill ha den där infon , en del vill inte betala för den infon.
För det är där kuggen är ibland, man vill ha men inte betala för det.
Inget problem om jag osäker, då frågar jag vidare. Det svåra är när jag tror mig ha fått hela bilden och har frågat om allt jag kan komma på men inte vet att jag missat en typ av kostnad som jag inte kände till (t.ex. avgift för servicebil som jag inte visste att den existerade förrän den stod på en faktura).

Hantverkare ska ha betalt, och bra hantverkare ska ha bra betalt. Det är inte det frågan gäller. Självklart ska kunder bete sig som folk och försöka få in ett bra underlag. Ingen diskussion. Men kunden är i informationsmässigt underläge, så även om det finns incitament att fråga (och det gör det, man vill inte ha överraskningskostnader) så är det inte lätt att göra rätt utan erfarenhet.
 
E Erik Lindroos skrev:
Du undrar varför de ska de förklara för kunden hur ni kommer ta betalt? Säger ju det mesta...

Eller menar du något annat?
Jag menade att det kan ju inte komma som en nyhet hur rörmokare lägger på pris på sitt egna rabatterade material och att dom tar betalt för hela tiden dom jobbar även när dom är och handlar för det står ju på nätet när man söker efter det speciellt i det här forumet så står det i flera inlägg och med förklara menar jag invecklat i detalj hur allt går till och inte som till den enkla kunden timpris, servicekostnad för bil och materialpåslag.

Det har funkat så i alla tider och är inte något nytt. Annars läs mina andra förtydligande inlägg där jag förklarar mer invecklat om du inte förstår efter detta inlägg.

Sen att andra yrkesgrupper som ICA handlaren inte tar betalt för sina anställda har inte med saken att göra.

Elektriker och rörmokare har alltid gjort på det här viset, tagit betalt för material som dom vill och dom tycker förtjänar att kunna sättas upp.

Men med risk för att bli en ny Pelle Nyberg så säger jag nu godnatt. ;)
 
Det funkade att göra så så länge konsumenterna inte kunde hitta de verkliga priserna. Så ser inte verkligheten ut längre.

Att hävda att man inte behöver förklara sin prismodell för att den diskuteras på ett forum, tycker du verkligen att det låter rimligt.

Du kan ju lägga upp din prissättningsmodell på någon hemsida som du kan hänvisa till om den är för komplex att förklara snabbt.
 
  • Gilla
13th Marine och 3 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det funkade att göra så så länge konsumenterna inte kunde hitta de verkliga priserna. Så ser inte verkligheten ut längre.

Att hävda att man inte behöver förklara sin prismodell för att den diskuteras på ett forum, tycker du verkligen att det låter rimligt.

Du kan ju lägga upp din prissättningsmodell på någon hemsida som du kan hänvisa till om den är för komplex att förklara snabbt.
Nä om du tar dig tid och läser alla mina inlägg så har jag skrivit priset där redan men skummar man igenom texten och bara läser det man vill läsa så förstår jag att det blir svårt men det är då Pelle Nyberg tendenserna kommer fram ser jag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.