Hej!

Har en gräsklippare med en Briggs and Stratton (model 10T802) där motorn rusar. Det verkar vara en lite ovanligare lösning för att styra förgasaren med bara en fjäder istället för flera.

Jag förstår att metallarmen ska stänga flödet när motorn går igång men det verkar inte hända. Vad jag ser så rör sig metallarmen enkelt men nu vet jag inte vad som är fel.

Tack

Gräsklippares motor med öppen Briggs and Stratton förgasare och en synlig metallarm kopplad till en fjäder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
M m97rek skrev:
Hej!

Har en gräsklippare med en Briggs and Stratton (model 10T802) där motorn rusar. Det verkar vara en lite ovanligare lösning för att styra förgasaren med bara en fjäder istället för flera.

Jag förstår att metallarmen ska stänga flödet när motorn går igång men det verkar inte hända. Vad jag ser så rör sig metallarmen enkelt men nu vet jag inte vad som är fel.

Tack

[bild]
Vad jag kan se så är metallarmen som du säger, den som fungerar som gasregulator, kan den ha blivit krokig av en gren från en buske som har trängt in. Kolla om den löper lätt och inte har krokats av i andra änden. Kolla även att fjädern den tunna som syns på fotot fungerar som den ska och inte blivit översträckt av en inträngande gren.
Ser inte så ut på bild.
 

Bästa svaret

M m97rek skrev:
Hej!

Har en gräsklippare med en Briggs and Stratton (model 10T802) där motorn rusar. Det verkar vara en lite ovanligare lösning för att styra förgasaren med bara en fjäder istället för flera.

Jag förstår att metallarmen ska stänga flödet när motorn går igång men det verkar inte hända. Vad jag ser så rör sig metallarmen enkelt men nu vet jag inte vad som är fel.

Tack

[bild]
lyssna på Maskintok..

Han skrev pm..

gaspjället har hakat upp sig och måste flyttas bakåt.
Det är den vita trekanten som gasspjällsaxeln sitter i och som fjädern också sitter i.
2 skruvar... en 1/2 inne vid tanklocket.. Och en 3/8 frampå tanken.. vid topplocket.
 
Tack för svar! Ska jag alltså försök flytta hela tanken och förgasaren bakåt eller är det den vita trekanten som ska flyttas på något sätt?
 
  • Gilla
skoge
  • Laddar…
M m97rek skrev:
Tack för svar! Ska jag alltså försök flytta hela tanken och förgasaren bakåt eller är det den vita trekanten som ska flyttas på något sätt?
enbart den vita trekanten.
dvs spjäll axeln.
går att lyfta med tång.
 
Har inte den motorn en vinge som reglerar varvet? Kanske den som gått sönder eller fastnat
 
Det var precis som Skoge sa, den vita plasgrejen behövde vridas ett kvarts varv bakåt.

Tack för hjälpen!
 
  • Gilla
skoge
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.