Fairlane
vvsavlopp vvsavlopp skrev:
Precis lite som att ICA skulle ta mer för deras varor än det dom köper in det för, helt galet!!! :surprised:
ICA affärsmodell verkar rätt bra. Flera 100% påslag på inköpspris många gånger. Du kanske borde testa den affärmodellen också, om den lockar? Glöm då inte att du inte får ta betalt för timme. Känns det lockande?
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Vad är dagligvaruhandelns huvudsakliga ”tjänst”?
Jo, det är att sälja varor.

Tar dagligvaruhandeln någon timtaxa för personalen?
Nej. Deras enda förtjänst är påslaget på varorna.

Tar dagligvaruhandeln extra betalt för varorna för att kunden frågar om något? eller om personalen behöver hämta varor ute på lagret?
Nej, det är inget jag har märkt av iaf.
Nä men hur många års utbildning har deras personal för att lyckas med det dom gör?

Vad är rörmokarens huvudsakliga tjänst , att leverera och sätta upp varorna i ditt hem. Kan du handla varorna så kan du väl sätta ihop det själv? Det gör du med ICAs varor eller kommer dom hem och fixar det åt dig?
 
Fairlane Fairlane skrev:
ICA affärsmodell verkar rätt bra. Flera 100% påslag på inköpspris många gånger. Du kanske borde testa den affärmodellen också, om den lockar? Glöm då inte att du inte får ta betalt för timme. Känns det lockande?
Tyvärr så är min affärsmodell att jag ger en service där jag inhandlar och monterar det som kunden beställer utav mig.
Mina kunder klagar inte.

Men jag skulle inte vara så missnöjd över att ha en ICA butik , dom cheferna gör ju rätt grova pengar om du inte har insett det och det är för att dom inte tar betalt för sin personal och har skyhöga påslag på sina priser men det har ni inte fattat ännu. =)
 
vvsavlopp vvsavlopp skrev:
.., men majoritet tycker att hantverkare inte ska ha något påslag på material eller orimligt högt påslag på material.
FEL! Majoriteten tycker att hantverkare ska ha skäligt påslag på material.
Skäligt påslag kan vara runt 10-20% av inköpspriset.

Vad är det som gör att hantverkaren får rabatt hos grossisten?
Jo, det är tack vare att hantverkarens kunder köper material via hantverkaren.
 
  • Gilla
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
vvsavlopp vvsavlopp skrev:
Personen inom hemtjänst eller den som jobbar på ICA , har den personen gått 3 år i skolan , praktiserat som lärling 2 år och sen på det varit tvungen att klara sitt gesällprov för att kunna sitta i kassan eller lyfta upp varorna på hyllan?
För att få jobba inom hemtjänsten så är det mer eller mindre krav på att vara undersköterska numera.
Om hemtjänstpersonalen ska få ge medicin, mm så är det krav på återkommande delegationsutbildning mm.

För att få jobba som hantverkaren så behöver du egentligen inte ha någon utbildning alls utan du kan vara självlärd (eller inte ens det).
 
Demmpa Demmpa skrev:
FEL! Majoriteten tycker att hantverkare ska ha skäligt påslag på material.
Skäligt påslag kan vara runt 10-20% av inköpspriset.

Vad är det som gör att hantverkaren får rabatt hos grossisten?
Jo, det är tack vare att hantverkarens kunder köper material via hantverkaren.
Ursäkta att det försvann ett inte med där. Det ska stå eller inte orimligt högt påslag på material. ( me bad. ) Men det är många jag svarar samtidigt och jag hinner inte korrektur läsa allt. Men alltså sry.

Skäligt påslag tycker du kan ligga på runt 10-20% men det får stå för dig. Jag skulle nog inte kunna driva runt det på det utan att höja timpriset rätt rejält. Men det är jag, men jag kör mest service, reservdelar hit eller dit , max något några badrum i månaden. Gör man större jobb så kanske det kan gå runt på 10-20%.

""Vad är det som gör att hantverkaren får rabatt hos grossisten?
Jo, det är tack vare att hantverkarens kunder köper material via hantverkaren.""

Eh, ja. Men jaha. Ja. Doh! Ja det funkar lite så, men köp ifrån en hanterverkare då som inte har bra rabatter men han kanske inte heller har några kunder och det kanske är pga av en anledning. Jag vet inte vad jag ska svara på den, vill du att jag ska säga åt min grossist att jag inte vill ha deras rabatter för dom är ändå sämre då jag kan köpa en billigare wc på bauhaus än vad mitt inköpspris är men jag gör det inte för det är längre att åka dit??


Samma som hos alla andra företag som säljer saker. Man köper in billigt och säljer dyrare, det är liksom det som får ett företag att gå runt, eller är jag naiv som tror att alla vet om det?
 
Det är ju inte några rabatter i praktiken. Det är ju normalpriser hos andra återförsäljare. Listpriset betalas inte av någon.
 
  • Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
vvsavlopp vvsavlopp skrev:
Ursäkta att det försvann ett inte med där. Det ska stå eller inte orimligt högt påslag på material. ( me bad. ) Men det är många jag svarar samtidigt och jag hinner inte korrektur läsa allt. Men alltså sry.

Skäligt påslag tycker du kan ligga på runt 10-20% men det får stå för dig. Jag skulle nog inte kunna driva runt det på det utan att höja timpriset rätt rejält. Men det är jag, men jag kör mest service, reservdelar hit eller dit , max något några badrum i månaden. Gör man större jobb så kanske det kan gå runt på 10-20%.

""Vad är det som gör att hantverkaren får rabatt hos grossisten?
Jo, det är tack vare att hantverkarens kunder köper material via hantverkaren.""

Eh, ja. Men jaha. Ja. Doh! Ja det funkar lite så, men köp ifrån en hanterverkare då som inte har bra rabatter men han kanske inte heller har några kunder och det kanske är pga av en anledning. Jag vet inte vad jag ska svara på den, vill du att jag ska säga åt min grossist att jag inte vill ha deras rabatter för dom är ändå sämre då jag kan köpa en billigare wc på bauhaus än vad mitt inköpspris är men jag gör det inte för det är längre att åka dit??


Samma som hos alla andra företag som säljer saker. Man köper in billigt och säljer dyrare, det är liksom det som får ett företag att gå runt, eller är jag naiv som tror att alla vet om det?
Jag tror faktiskt ganska många som för första gången anlitar en hantverkare främst tycker att de köper en tjänst. De betalar för att ett proffs på t.ex. VVS-installationer ska utföra ett arbete. Man betalar för kompetensen. Det är inte alls självklart för en oinvigd att hantverkaren tar både timpris och påslag på materialet. Jämför med att betala för hemleverans från ICA. Om du betalar Svennes Mattransport 500 kr/timme för att packa varorna på ICA och köra dem till din dörr, är det då självklart att de även lägger 20 % extra på varornas pris?

Självklart får hantverkaren bestämma sin prismodell själv, men kunden bör få mycket tydligt förmedlat vad den går ut på. Enbart timpris (material till inköpspris), timpris plus 20 % på inköpspris, timpris samt 25 % rabatt på Ahlsells listpriser, eller kanske t.o.m. gratis timkostnad men 200 % på materialet.
 
  • Gilla
Fairlane och 5 till
  • Laddar…
E Erik Lindroos skrev:
Jag tror faktiskt ganska många som för första gången anlitar en hantverkare främst tycker att de köper en tjänst. De betalar för att ett proffs på t.ex. VVS-installationer ska utföra ett arbete. Man betalar för kompetensen. Det är inte alls självklart för en oinvigd att hantverkaren tar både timpris och påslag på materialet. Jämför med att betala för hemleverans från ICA. Om du betalar Svennes Mattransport 500 kr/timme för att packa varorna på ICA och köra dem till din dörr, är det då självklart att de även lägger 20 % extra på varornas pris?

Självklart får hantverkaren bestämma sin prismodell själv, men kunden bör få mycket tydligt förmedlat vad den går ut på. Enbart timpris (material till inköpspris), timpris plus 20 % på inköpspris, timpris samt 25 % rabatt på Ahlsells listpriser, eller kanske t.o.m. gratis timkostnad men 200 % på materialet.
Nä jag förstår det, och första gången jag var på ICA så visste jag inte att man var tvungen att betala för sakerna som fanns där utan trodde att man gick in och plockade på sig saker och sen gick ut för så gör jag ju hemma hos mamma.
Ursäkta, ni behöver ju inte lägga er på den nivån. Det man inte vet får man väl ta reda på. Det gäller ju även mig annars så får man skylla sig själv. Till och med mina barn vet att man förhandlar först om priset innan affär.

Lek med tanken, 200 % påslag på material och ingen arbetskostnad. Det tar 2 timmar att felsöka ditt värmesystem och hitta felet. Det felet beror på säg en böj som kostar 100kr. 200% påslag ger mig 300kr/inkl.moms.

Tror du att företaget överlever på det? Tror du att min anställde kommer gå med på dom villkoren att jobba på dom premisserna?
Tror du att någon kommer att komma hem till dig och felsöka i ditt hem?

Hur löser vi det då?
Förklara gärna din prismodell för ett felsökningsuppdrag ska fungera, för det är inte svart eller vitt?
 
S
vvsavlopp vvsavlopp skrev:
Nä jag förstår det, och första gången jag var på ICA så visste jag inte att man var tvungen att betala för sakerna som fanns där utan trodde att man gick in och plockade på sig saker och sen gick ut för så gör jag ju hemma hos mamma.
Ursäkta, ni behöver ju inte lägga er på den nivån. Det man inte vet får man väl ta reda på. Det gäller ju även mig annars så får man skylla sig själv. Till och med mina barn vet att man förhandlar först om priset innan affär.

Lek med tanken, 200 % påslag på material och ingen arbetskostnad. Det tar 2 timmar att felsöka ditt värmesystem och hitta felet. Det felet beror på säg en böj som kostar 100kr. 200% påslag ger mig 300kr/inkl.moms.

Tror du att företaget överlever på det? Tror du att min anställde kommer gå med på dom villkoren att jobba på dom premisserna?
Tror du att någon kommer att komma hem till dig och felsöka i ditt hem?

Hur löser vi det då?
Förklara gärna din prismodell för ett felsökningsuppdrag ska fungera, för det är inte svart eller vitt?
Man får ju såklart döma ut någonting dyrt samtidigt. Säg att det tar 2 timmar att hitta den trasiga böjen, då säger man till kunden att ”cirkulationspumpen behöver också bytas” så har man 200:- upp på böjen och kanske 3000kr upp på cirkpumpen.
 
  • Haha
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
vvsavlopp vvsavlopp skrev:
Ursäkta, ni behöver ju inte lägga er på den nivån. Det man inte vet får man väl ta reda på.
Det är ganska vanligt att man får typ följande svar från hantverkaren när man frågar om materialkostnader:
”Du får ett bra pris” (Vad är bra pris?)
”Du får 10-15-20% rabatt” (Rabatt från vilket pris?)
Eller så får man inget svar alls.
 
  • Gilla
Conqvist och 2 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det är ju inte några rabatter i praktiken. Det är ju normalpriser hos andra återförsäljare. Listpriset betalas inte av någon.
Ja och tyvärr är inte jag den som ska svara på det och jag tycker den är galen jag med men jag hänger inte upp mig på det utan utgår ifrån min rabatt med påslag.Tyvärr är min rabatt sämre än hos bauhaus på vissa varor. Men jag kan inte åka till bauhaus och hämta mina varor för kostnaden att åka dit då jag bor minst 45min ifrån närmaste bauhaus gör ju att du hade skjutit mig på plats om du hade sett mig stå och kolla på andra varor där än det jag skulle handla till dig.

Plus att jag behöver en lokal grossist som har ett lager på vissa produkter även fast dom inte säljer något utav det på flera månader. Men när det är en akut läcka, en vattenpump har gått sönder , eller ditt avlopp har gått av så kan jag ringa Ahlsell som finns hos mig lokalt tar mig 5-10 minuter och den varan som jag behöver finns i butik. Det kan du inte göra hos BAUHAUS, för säljer inte dom tillräckligt mycket utav en vara som tar dom bort den ur sitt sortiment för dom är ett företag som behöver sälja allt som finns i butik och i mängder annars är det inte lönsamt att ha den i butiken.

Därför stödhandlar jag varje dag i mina lokala butiker för att dom ser till att tillhanda ha dom produkter som en rörmokare behöver dagligen och i kris även om det inte säljer tillräckligt bra, just bara för att vi hantverkare kräver det.
 
vvsavlopp vvsavlopp skrev:
Nä jag förstår det, och första gången jag var på ICA så visste jag inte att man var tvungen att betala för sakerna som fanns där utan trodde att man gick in och plockade på sig saker och sen gick ut för så gör jag ju hemma hos mamma.
Ursäkta, ni behöver ju inte lägga er på den nivån. Det man inte vet får man väl ta reda på. Det gäller ju även mig annars så får man skylla sig själv. Till och med mina barn vet att man förhandlar först om priset innan affär.

Lek med tanken, 200 % påslag på material och ingen arbetskostnad. Det tar 2 timmar att felsöka ditt värmesystem och hitta felet. Det felet beror på säg en böj som kostar 100kr. 200% påslag ger mig 300kr/inkl.moms.

Tror du att företaget överlever på det? Tror du att min anställde kommer gå med på dom villkoren att jobba på dom premisserna?
Tror du att någon kommer att komma hem till dig och felsöka i ditt hem?

Hur löser vi det då?
Förklara gärna din prismodell för ett felsökningsuppdrag ska fungera, för det är inte svart eller vitt?
Jag vet inte vilken nivå du hänvisar till, men det finns massor med exempel (bl. a. här på Byggahus) på kunder som inte förstått hantverkarens prismodell och blivit förvånad när det tillkommer kostnader för material som inte diskuterats tydligt. Man har kommit överens om timpris, och då är det inte självklart att andra intäkter måste tillkomma. Jag har själv anlitat elektriker som bara tog timpris då jag köpte materialet.

Jag säger inget om vad varje enskild hantverkare ska ha för prismodell. Det måste ju den själv klura ut och bestämma. Och ja, om man sysslar med felsökning och bara tar betalt för material så kommer det nog gå dåligt. Blanda inte ihop mina exempel på prismodeller, som var till för att tydliggöra att hantverkaren kan välja på flera sätt än ett, med någon slags feltolkning om att jag skulle diktera alternativen. Mitt enda, mycket rimliga, krav som kund är att hantverkaren tydligt redogör för hur priset bestäms så att jag kan ta ställning till om jag vill anlita denne.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
vvsavlopp vvsavlopp skrev:
Skäligt påslag tycker du kan ligga på runt 10-20% men det får stå för dig. Jag skulle nog inte kunna driva runt det på det utan att höja timpriset rätt rejält. Men det är jag, men jag kör mest service, reservdelar hit eller dit , max något några badrum i månaden. Gör man större jobb så kanske det kan gå runt på 10-20%.
Det är hantverkarens kunskap/skicklighet i att utföra tjänster man som kund köper in av hantverkaren.

Jag betalar gärna högre timpris än skyhöga materialpåslag.
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Det är ganska vanligt att man får typ följande svar från hantverkaren när man frågar om materialkostnader:
”Du får ett bra pris” (Vad är bra pris?)
”Du får 10-15-20% rabatt” (Rabatt från vilket pris?)
Eller så får man inget svar alls.
Ja och du går med på det? Jag kan tyvärr inte svara på varför du får det svaret men handlar du utav det företaget så litar du antagligen på det dom säger, annars så hade ju inte jag handlat där och ringt någon annan.

Men har du berättat alla sakerna du ska ha? Och du kommer inte komma med några extra saker under arbetets gång?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.