C cpalm skrev:
Men nu är systemet som det är.
Är det verkligen det?
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
C
D Daniel 109 skrev:
Är det verkligen det?
Ja, inom de aktuella disciplinerna, t.ex. el och vvs får det väl anses vara väletablerat?
Därmed inte sagt att alla hantverksgrupper jobbar så.
 
Min granne byggde om sin altan förra året. Gubbarna som byggde verkade såga på slump, det blev enormt mycket spill. När jag pratade med grannen så berättade han att bolaget ville ha extrapengar för att det gått åt mer material än de kalkylerat med.

Det är lite samma sak som ovan. Om man har folk som är kass att mäta och köper kass virke där mycket blir spill, så kan man inte både ta extra arbetstid och sen debitera extra materialkostnad. Speciellt inte vid fastpris. Då lönar det sig dubbelt att vara klåpare, mer material med mycket påslag och mer tid.

Om man hyr nån på timme som bygger altan och betalar det faktiska priset för virke utan påslag så skulle jag inte ha några problem att betala om det gick åt mer än beräknat. Däremot skulle jag vara lite besviken om spillet var pga hantverkarn hela tiden mätte fel...

Med duktiga hantverkare och utan extrema påslag på materialet är detta inget problem alls, jag skulle gladeligen betala för både tid, material och kostnader för att köpa eller köra hem materialet. Problemet är ju att några verkar satt i system att utnyttja kunder som inte ifrågasätter.
 
  • Gilla
erik_83 och 1 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Håller med. Tycker det egentligen är helt galet att debitera arbetstid som ägnas åt att hantera material som säljs med ett påslag till kunden. Det innebär ju att hantverkaren tjänar mer på att åka och handla än att utföra själva jobbet. Men nu är systemet som det är.

Lite som att hemtjänsten skulle göra ett saftigt påslag på matvarorna när de går och handlar åt sina "kunder".
Precis lite som att ICA skulle ta mer för deras varor än det dom köper in det för, helt galet!!! :surprised:
 
J JohanLun skrev:
Min granne byggde om sin altan förra året. Gubbarna som byggde verkade såga på slump, det blev enormt mycket spill. När jag pratade med grannen så berättade han att bolaget ville ha extrapengar för att det gått åt mer material än de kalkylerat med.

Det är lite samma sak som ovan. Om man har folk som är kass att mäta och köper kass virke där mycket blir spill, så kan man inte både ta extra arbetstid och sen debitera extra materialkostnad. Speciellt inte vid fastpris. Då lönar det sig dubbelt att vara klåpare, mer material med mycket påslag och mer tid.

Om man hyr nån på timme som bygger altan och betalar det faktiska priset för virke utan påslag så skulle jag inte ha några problem att betala om det gick åt mer än beräknat. Däremot skulle jag vara lite besviken om spillet var pga hantverkarn hela tiden mätte fel...

Med duktiga hantverkare och utan extrema påslag på materialet är detta inget problem alls, jag skulle gladeligen betala för både tid, material och kostnader för att köpa eller köra hem materialet. Problemet är ju att några verkar satt i system att utnyttja kunder som inte ifrågasätter.
Okej, men det var inte gubbarna som jobbade som sa att dom ville ha en massa spill för att kunna köpa mer utan den som inte kunde bygga själv som sa det?
 
vvsavlopp vvsavlopp skrev:
Precis lite som att ICA skulle ta mer för deras varor än det dom köper in det för, helt galet!!! :surprised:
ICA informerar om priset på varorna innan köp och debiterar inte arbetstid.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 3 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
ICA informerar om priset på varorna innan köp och debiterar inte arbetstid.
Mmm, men vad dom köper in sina varor för, får du inte reda på. Vad är det som säger att dom inte har 400% påslag på sina priser då dom inte ens behöver ta betalt för sina anställda??
 
Det har liksom inte med saken att göra. Men om de skulle ligga klart över alternativa inköpsställen skulle de inte sälja mycket.
 
  • Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
R
vvsavlopp vvsavlopp skrev:
Mmm, men vad dom köper in sina varor för, får du inte reda på. Vad är det som säger att dom inte har 400% påslag på sina priser då dom inte ens behöver ta betalt för sina anställda??
För att de inte ligger 400% över konkurrenterna i pris för samma vara. Och skulle de göra det så undrar jag om du skulle rycka på axlarna och fortsätta handla där.

Och som sagt, jämförelsen är urusel eftersom jag inte behöver betala ytterligare 700:- i timmen för att personalen ställer upp sakerna på en hylla.
 
  • Gilla
erik_83 och 2 till
  • Laddar…
vvsavlopp vvsavlopp skrev:
Mmm, men vad dom köper in sina varor för, får du inte reda på. Vad är det som säger att dom inte har 400% påslag på sina priser då dom inte ens behöver ta betalt för sina anställda??
ICA's priser är kända på förhand och jämförbara med andra handlare inom samma bransch.
 
C
vvsavlopp vvsavlopp skrev:
Mmm, men vad dom köper in sina varor för, får du inte reda på. Vad är det som säger att dom inte har 400% påslag på sina priser då dom inte ens behöver ta betalt för sina anställda??
Du missar min poäng totalt. Jag har inga problem med att någon köper och säljer varor och tjänar pengar på det, men inte på tid som någon annan betalar för. ICA jobbar inte på mitt uppdrag och debiterar mig inte per timme för det jobb de utför.

När jag köper en tjänst och betalar per timme för arbetad tid förväntar jag mig att den tiden ägnas åt att jobba för mig. Inte att tiden skall ägnas åt att tjäna pengar på att sälja material till mig.
 
  • Gilla
erik_83 och 3 till
  • Laddar…
vvsavlopp vvsavlopp skrev:
Precis lite som att ICA skulle ta mer för deras varor än det dom köper in det för, helt galet!!! :surprised:
Tycker mer det vore som att kassörskan sa "det blir 100kr i dricks till mig i kassan för att jag hjälpt dig att handla maten". Även om jag tycker jämförelsen med hemtjänsten var bättre, men den gick ju inte hem hos dig.

vvsavlopp vvsavlopp skrev:
Okej, men det var inte gubbarna som jobbade som sa att dom ville ha en massa spill för att kunna köpa mer utan den som inte kunde bygga själv som sa det?
"Gubben" som inte kunde bygga själv köpte tjänsten på fastpris. Från mitt fönster såg jag hur de sågade virket kors och tvärs och fick massor av meterlånga bitar över. Sen berättade "gubben"=grannen att de försökt höja kostnaden på fastpris med motivationen att det gått åt så mycket virke. Altanen var precis så stor som han hade kommit överens om.

Om vi tar matjämförelsen så vore det som att notan för dagens lunch blev 200kr istf listpriset 100kr för att kocken vidbrände ena biffen och tappade salladen på marken så det gick åt mer råvaror än han tänkt.

Problemet finns inte för de hantverkare som har rimliga materialpåslag och är effektiva på att handla material.

För de som tar betalt för att åka och handla, debiterar enligt prislistan, själva behåller det som blir över om de köper 1000skruv, 10 sågblad, 100m kabel.... Men bara använder 1. Då är det rent ocker.

Om hantverkaren sätter dit 10 skruv och jag betalar 5ggr vad skruven kostar, men bara betalar för 10st, kan jag ta de är dyrare. Om hantverkaren har skruvar, kabel mm i bilen och därmed inte måste åka och handla hela tiden kan jag betala 5ggr vad de kostar för att han sparar tid åt mig.
Om han åker och handlar prylar varje morgon, sitter i bilkö pga detta och fikar när han är där. Då tycker jag det är orimligt att lägga på 5ggr priset.
 
  • Gilla
Jocke Best och 5 till
  • Laddar…
H
S SueCia skrev:
Får jag gissa att du jobbar på kontor/hemifrån? Produktiv tid för kontorsfolk brukar ligga kring 1 till 1,5 timmar per dag, men du förväntar dig att hantverkare ska jobba effektivt 8 timmar per dag? :D

Ytterst få hantverkare som äter frukost på Ahlsell, och att man har ställtid, jag tror inte du hade varit så nöjd om hantverkaren kom helt utan material?
I vilken bransch refererar du till med 1,5 timma effektiv kontorsarbete/dag? Det är nog ingen som ifrågasätter att rörmokare hämtar varor och tar betalt för det, det går ju att ringa och beställa i förväg, att sitta och fika, äta frukost hos leverantörer, den tiden vill ingen kund betala för.
 
vvsavlopp vvsavlopp skrev:
Precis lite som att ICA skulle ta mer för deras varor än det dom köper in det för, helt galet!!! :surprised:
Vad är dagligvaruhandelns huvudsakliga ”tjänst”?
Jo, det är att sälja varor.

Tar dagligvaruhandeln någon timtaxa för personalen?
Nej. Deras enda förtjänst är påslaget på varorna.

Tar dagligvaruhandeln extra betalt för varorna för att kunden frågar om något? eller om personalen behöver hämta varor ute på lagret?
Nej, det är inget jag har märkt av iaf.
 
  • Gilla
GlennB och 1 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Du missar min poäng totalt. Jag har inga problem med att någon köper och säljer varor och tjänar pengar på det, men inte på tid som någon annan betalar för. ICA jobbar inte på mitt uppdrag och debiterar mig inte per timme för det jobb de utför.

När jag köper en tjänst och betalar per timme för arbetad tid förväntar jag mig att den tiden ägnas åt att jobba för mig. Inte att tiden skall ägnas åt att tjäna pengar på att sälja material till mig.
Ja, jag missar dig nog med flera meter. Men det är för att vi är på olika sidor av myntet, men jag försöker hänga i och räta ut så mycket som möjligt och som jag har ork till.

Nu tycker alla olika härinne men majoritet tycker att hantverkare inte ska ha något påslag på material eller orimligt högt påslag på material.

Jag tycker inte att jag har det, vem som helst kan gå ut och kolla upp mitt företag. Likaså kan du som kund också kolla upp företaget innan du beställer ett jobb utav dom. Har dom hög vinstmarginal, har dom ingen vinstmarginal. Om det händer en vattenskada kommer det företaget jag anlitar har råd att täcka upp för det eller kommer jag som kund sätta företaget i konkurs och få betala smällen själv?

Jag kan definitivt inte hålla samma priser som t ex Rinkeby Rör. Men vad har dom för ansvar om det händer något?

Personen inom hemtjänst eller den som jobbar på ICA , har den personen gått 3 år i skolan , praktiserat som lärling 2 år och sen på det varit tvungen att klara sitt gesällprov för att kunna sitta i kassan eller lyfta upp varorna på hyllan?



Är det någon mer fråga som jag har missat och jag ska försöka svara på?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.