Hej, det är nämligen så att jag vill måla om huset till vit färg, vi är 9st hus i området med rött hus,
jag har fått avslag på bygglovet

Nu kan jag skriva ett skriftligt yttrande!
Va ska man skriva?
Grannarna har ingen problem, ( har underskrift på att de har ingen problem med färg byte)
generationsskifte?
Mer attraktivt område?
Öka värde?
 
  • Wow
Claes Sörmland
  • Laddar…
H
H Hamma Latif skrev:
Hej, det är nämligen så att jag vill måla om huset till vit färg, vi är 9st hus i området med rött hus,
jag har fått avslag på bygglovet

Nu kan jag skriva ett skriftligt yttrande!
Va ska man skriva?
Grannarna har ingen problem, ( har underskrift på att de har ingen problem med färg byte)
generationsskifte?
Mer attraktivt område?
Öka värde?
Vad är kommunens motivering, varför blev det avslag?
Hur ser området ut? Närliggande område? Inom detaljplan? Utanför detaljplan? Osv.
Ta bilder som hjälper i din sak, förklara så att den oinvigde förstår, Länsstyrelsen vet förmodligen inte hur området och omgivningen ser ut. Skicka med underskrift från grannarna, i detta fall är det nog inte avgörande vad grannarna tycker det är säkert mer omgivningen i sig. Bemöt kommunens kommentarer och beslut.
Skriv gärna i tråden vad kommunen har för argument för sitt beslut.
Du måste nyår överklaga till Länsstyrelsen och där har du Max 3 veckor på dig sen du kunde ta del av kommunens beslut. Du överklagar i rätt tid och ber om anstånd om du behöver mer tid för argument. Överklagan måste vara inne i rätt tid. Du skriver att du Överklagar kommuns beslut med Dnr xxxxxxxx och bifogar det du kan och samtidigt ber du om anstånd till x datum om du behöver mer tid. Bli medlem i Villaägarna så får du gratis råd av deras juridiska avdelning. Du har även fördelen att prata vid ett tillfälle per fall upp till en timma med en jurist eller advokat för mer ingående råd utan kostnad. Behöver du en advokat så har jag ett bra namn. Skicka i så fall ett PM till mig så får du namnet.
 
Redigerat:
H Hamma Latif skrev:
Hej, det är nämligen så att jag vill måla om huset till vit färg, vi är 9st hus i området med rött hus,
jag har fått avslag på bygglovet

Nu kan jag skriva ett skriftligt yttrande!
Va ska man skriva?
Grannarna har ingen problem, ( har underskrift på att de har ingen problem med färg byte)
generationsskifte?
Mer attraktivt område?
Öka värde?
Typiskt svenskt detaljstyre som är svårt att komma undan. Stilpolisen skulle aldrig tillåta vitt istället för rött ;)
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Claes Sörmland
Vad står det i detaljplanen om färgsättning på huset? Det är nog inte helt ovanligt att planarkitekter (=stilpolisen) smyger in sådana regler i mindre detaljplaner. Jag har nära exempel.

Och då blir det ju avslag.
 
Med tanke på rådande klimatförändringar och varma somrar är vitt en färg som minskar kylbehovet samt står emot solens strålning bättre. Bytet av kulör är ett sätt att rädda världen.
 
  • Gilla
Paulina123 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.