Har en fundering:
Jag köper en fastighet, skriver kontrakt och betalar handpenning, med tillträde 3 månader efter kontraktskrivning. Är det möjligt/lagligt att jag säljer vidare fastigheten innan tillträdesdagen?
 
Innan tillträdet så äger du ju i formell mening inte fastigheten. Du har ingått ett avtal om att köpa den. Visst kan du ingå ett avtal om att sälja din kommande fastighet innan du äger den.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Fast man bör kanske vara tydlig om läget när du säljer.
 
D Daniel 109 skrev:
Innan tillträdet så äger du ju i formell mening inte fastigheten. Du har ingått ett avtal om att köpa den. Visst kan du ingå ett avtal om att sälja din kommande fastighet innan du äger den.
Precis vad man faktiskt inte kan när det gäller fast egendom. Du kan alltså inte ingå avtal om att du ska köpa i framtiden.
Utöver det så går ju äganderätten över när köpekontraktet är påskrivet och inte när tillträde sker. Jag har inte gett just detta problem någon större tanke, men det finns ju något som heter hemulsanvar, dvs en säljares skyldighet att den som köper ska kunna bli laglig innehavare av det som sålts. I detta fall skulle det kunna finnas återgångsklausuler som gör att köpet går åter och då har säljare två inget att sälja. Det krävs också att lagfartskedjan är obruten, så för att köpare två ska få lagfart behöver köpare ett först beviljas lagfart.

Som eventuell köpare hade jag iaf velat se säljarens köp. Finns det inga krav på köpebrev eller återgångsvillkor så visst, men det kan fortfarande uppstå eventuella problem med lagfart.

I övrigt ser jag fram emot ännu en diskussion om äganderättsövergång vid köp av fast egendom...
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
M Manfreds skrev:
I övrigt ser jag fram emot ännu en diskussion om äganderättsövergång vid köp av fast egendom...
Tack, jag börjar förstå att detta handlar om just äganderättsövergång. Har du tips på någon tråd där detta diskuteras?
 
M Mag1c skrev:
Tack, jag börjar förstå att detta handlar om just äganderättsövergång. Har du tips på någon tråd där detta diskuteras?
Hehe nej, de trådarna är inget jag rekommenderar. Men oavsett så övergår äganderätten (civilrättsligt) när båda parterna har skrivit under. Vanligtvis är köpets fullbordan villkorat med iaf ett köpebrev, men det kan också finnas andra återgångsvillkor som måste uppfyllas innan köpet fullbordas, men köparen är ändå civilrättslig ägare. Om Köpebrev är avtalat är det köpebrevet du sedan söker lagfart på, och kan då bli lagfaren ägare. Du behöver inte vara lagfaren ägare för att sälja fast egendom vidare men som sagt så måste lagfartskedjan vara obruten för att den senare ska kunna erhålla lagfart.
Ist för vilda diskussioner om äganderättsövergång på byggahus rekommenderar jag tex Vesterlins:
https://vesterlins.se/ordlistan/aganderattsovergangen

Det följer även av reglerna i 4 kap 1§ jordabalken (formkrav för överlåtelse av fast egendom) att det inte är möjligt att ingå avtal om framtida överlåtelse av just fast egendom. Det finns flera rättsfall som styrker detta.
 
M Manfreds skrev:
Det följer även av reglerna i 4 kap 1§ jordabalken (formkrav för överlåtelse av fast egendom) att det inte är möjligt att ingå avtal om framtida överlåtelse av just fast egendom.
Jag tror dig, men jag hittar inget som talar emot förtida köp i 4 kap 1§?
 
Sök på ”transportköp” så finns det information om sån försäljning
 
  • Gilla
Mag1c
  • Laddar…
T Taxture skrev:
Sök på ”transportköp” så finns det information om sån försäljning
Tack, men, transportköp kräver väl oförändrade villkor? Det är inte givet i detta fallet.
 
M Mag1c skrev:
Jag tror dig, men jag hittar inget som talar emot förtida köp i 4 kap 1§?
M Mag1c skrev:
Jag tror dig, men jag hittar inget som talar emot förtida köp i 4 kap 1§?
Det är formkrav på överlåtelsen som framgår i JB 4:1, ett av kraven är att det måste finnas en överlåtelseförklaring: "säljaren överlåter till köparen fastighet x..."

Läs tex NJA 2002 s.467.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.