Ska sätta upp en ny utelampa med sensor. Hade en annan innan som jag tog ner för några månader sen men kommer inte ihåg hur den svarta ledaren var kopplad. Själva installationen är gjorda av en behörig elektriker så den litar jag på. Någon som vet hur den ska kopplas?
(Det är alltså tre ledare som kommer ut från huset och en fyrledare dom går ner till lysknappen/kontakten.

Tack på förhand
 
  • Elektriska ledningar och vägguttag på husvägg inför installation av utelampa med sensor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Uppochner utelampa med öppen kabelanslutning visande flerfärgade ledningar och en kopplingsplint, mot en träyta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
richardtenggren
Du får öppna brytare och kolla vilken ledare som agerar tändtråd, om du nu behöver brytaren till en lampa med sensor men det är ju valfritt.

Man ska ju aldrig anta något, utan att mäta är att veta. Men ut från väggen så bör blå vara neutral, brun - fas och gröngul - jord.
Då får du ansluta jord och neutral till lampan och ner till både fyrledaren och lampan, fasen till den ledaren som agerar fast fas till uttaget/brytaren. Den ledaren som blir över, kopplas som fas på lampan. Det är ju smidigt att använda sig av Wago 221 för detta.

Men då har jag antagit att brytaren styr lampan och inte uttaget, då fyrledaren skulle vara onödig annars.
 
Tack för svar!
Så här ser brytaren ut undertill: Närbild av en brytares baksida med färgkodade elkablar; jord (gul/grön), nolla (blå) och byglad fas (svart och orange).
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jorden och "nollan" går rakt ner till uttaget medan fasen är byglad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.