Hej

Vi har problem med vårat vatten, det är väldigt mycket järn i vattnet. Vi har ett filter idag men den klarar inte av allt järn. Vi bytte filtermassor för ca 1 månadsedan och nu börjar vattnet bli gult igen,vi byter massor flera gånger per år.

Kan någon rekomendera något bra filteralternativ för oss. Jag har sökt massor på internet och hittat filter som man skall ha före hydroforen och öven filter i hydroforen så nu är jag helt snurrig. :confused:

Et tips vi fått nu är att gräva en stor sandbädd i marken och leda vattnet från brunnen den vägen och på så sätt kan det fälla ut lite järn på vägen. Vi har en borrad brunn som ger 3000l/timmen.
Vattenanalysen säger att vårt vatten är tjänligt, men jag ger vår 9 månaders son endast flaskvatten.

Här kommer delar av vår analys:
Färgantal: 41
PH: 7,2
Alkalinitet: 74
Hårdhet: 2,5
Järn: 5,4 (skall tydligen inte överstiga 0,5 vad jag läst)
Mangan: 0,25

Hoppas det finns någon härute som kan ha någon idé.
/Linda
 
Vad har du för filter idag? Är det ett filter som är särskilt avsett för järn?
Jag hade väldigt mycket järn (kommer inte ihåg några siffror) och ett gammalt filter som slutat fungera. Jag installerade ett Göingefilter, och det löste problemet.
 
Det verkar som backspolningen av ditt filter inte fungerar. Backspolningen kan vara manuell med ventiler eller en klocka med magnet eller motorventiler. Filtret behöver spolas tillräckligt ofta och med tillräckligt tryck för att "lyfta" filtermassan så järn o manganet kan spolas bort.
 
Har du hydrofor eller hydropress..?
Vad är det för typ av filter du har.?
 
Hej igen

Vi har ett 4-5år gammalt avjärningsfilter från IFAB.
Vi har en hydrofor på 300l.
Vi har backspolat både med automatik och manuellt allt mellan 1 gång om dagen till 1 gång i veckan med det blir ingen skillnad.
 
Har ni varit i kontakt med de som levererat filtret? Det ska fyllas på avjärningsmassa med jämna mellanrum, har ni gjort det?
 
5,4 mg/l järn är väldigt mycket, har du en kran i botten på hydrofortanken så öppna den och kolla så det inte sedimenterat en massa järnslam där.
 
Trollsan skrev:
Et tips vi fått nu är att gräva en stor sandbädd i marken och leda vattnet från brunnen den vägen och på så sätt kan det fälla ut lite järn på vägen. Vi har en borrad brunn som ger 3000l/timmen.
Vattenanalysen säger att vårt vatten är tjänligt, men jag ger vår 9 månaders son endast flaskvatten.
Jättebra att ni ger ert barn flaskvatten. På de flesta träffar man får på nätet när man söker på järn och barn så står det ofta något med att "järn kan man inte få för mycket av". Små barn ska dock sakna förmågan till att själva begränsa sitt järnupptag, vilket kan leda till förgiftning. Vet dock inte hur mycket som är för mycket. Om ni är intresserade av mer bakgrundsfakta så skicka PM så får jag damma av böckerna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.