Hej på er.
Jag med familj tittar på sommarstugor och har nu fastnat för stuga i norrköpingstrakten utan vatten och avlopp.
När vi läste på om att anlägga 3-kammarbrunn så förstår jag att det kommer en slambil och tömmer den en gång om året.

Är det någon som vet hur det fungerar i ensliga områden? Den här sommarstugan ligger på en mindre oasfalterad väg halvägs ut i skogen utan vändmöjlighet och där vetekatten om man kan köra en 25+ ton slambil?

Har någon erfarenhet att hur detta fungerar, det måste väl finnas sommarstugor med avlopp som inte ligger i stor väg?

mvh Daniel
 
Claes Sörmland
D DanielEner skrev:
Hej på er.
Jag med familj tittar på sommarstugor och har nu fastnat för stuga i norrköpingstrakten utan vatten och avlopp.
När vi läste på om att anlägga 3-kammarbrunn så förstår jag att det kommer en slambil och tömmer den en gång om året.

Är det någon som vet hur det fungerar i ensliga områden? Den här sommarstugan ligger på en mindre oasfalterad väg halvägs ut i skogen utan vändmöjlighet och där vetekatten om man kan köra en 25+ ton slambil?

Har någon erfarenhet att hur detta fungerar, det måste väl finnas sommarstugor med avlopp som inte ligger i stor väg?

mvh Daniel
Man får tillse att det finns körbar väg till den uppställningsplats som slamtömningsfordonet har enligt det avloppstillstånd som man söker. Så antingen underhåller man vägen eller så drar man en lång sugslang till lämplig uppställningsplats. Är det orealistiskt ekonomiskt får man överväga att inte ha något avlopp med slamtömning.
 
Kör BDT-avlopp med infiltration och förbränningstoa istället så slipper du tömningar
 
E Edlunn skrev:
Kör BDT-avlopp med infiltration och förbränningstoa istället så slipper du tömningar
behöver man inte tömma dom alls?
 
Så här ser vägen ut framför uppfarten. Inget man kör 25 ton fordon på såklart. Ingen som vet om man har mindre fordon i norrköpingsområdet?
 
  • Smal grusväg leder till en uppfart med en röd stuga och gröna soptunnor i naturlig omgivning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vägen ser ju ut att vara framkomlig för sopbil så då går det nog bra med slamtömningsfordon oxå.

Uppfarten kanske behöver ett lass grus och rensas från busk och grenar till tillräcklig bredd och höjd om du inte vill betala slangdragning till vägen när entreprenören tömmer.
 
  • Gilla
skogaliten och 6 till
  • Laddar…
Ligger stugan bokstavligt talat i skogen, är det goda chanser att vägarna till huset håller tillräckligt hög standard för att ett 24-meters timmerbilsekipage ska kunna köra där, och då borde det funka för slambil också.
 
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Och troligtvis en vändplats.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Kommer sopbilen fram så klarar nog vägen en årlig tur med slambil också.
 
Tack för alla era bra inspel. Ja, sopbilen bör ju rimligtvis åka där också och betydligt oftare därtill. Jag tänkte att man skulle kunna placera brunnen nere så nära vägen det går. Jag misstänker att skogen är förliten för att plocka timmer ur men jag vet inte? Appropå vändplan, vad tror ni om den här cirkeln i slutet på vägen. Kan det vara en vändplan mån tro?
 
  • Satellitbild över en skogsväg som slutar i en cirkelformad yta, markerad som potentiell vändplan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Räcker att bilen kan vända, behöver inte kunna köra runt.
Kolla vilka krav berörd kommun har för tömning, det skiljer.
 
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Ligger stugan bokstavligt talat i skogen, är det goda chanser att vägarna till huset håller tillräckligt hög standard för att ett 24-meters timmerbilsekipage ska kunna köra där, och då borde det funka för slambil också.
Vill man veta istället för att tro vad vägen ska klara kan man kolla klassningen iTrafikverkets NVDB.
Jag tror att både kommun och slamsugningsentreprenören kollar vid tillstånd/ godkännande/första tömning av trekammarbrunnen om det föreligger någon som helst tveksamhet om bärigheten.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Ser man till att tömningen hamnar på lämplig årstid är bärigheten sällan ett problem.
 
  • Gilla
Nyblivenhusägare123
  • Laddar…
Om marken är lämplig och myndigheterna inte är negativt inställda kan det ju vara en idé att försöka placera avloppet mellan hus och väg.
 
D DanielEner skrev:
Hej på er.
Jag med familj tittar på sommarstugor och har nu fastnat för stuga i norrköpingstrakten utan vatten och avlopp.
När vi läste på om att anlägga 3-kammarbrunn så förstår jag att det kommer en slambil och tömmer den en gång om året.

Är det någon som vet hur det fungerar i ensliga områden? Den här sommarstugan ligger på en mindre oasfalterad väg halvägs ut i skogen utan vändmöjlighet och där vetekatten om man kan köra en 25+ ton slambil?

Har någon erfarenhet att hur detta fungerar, det måste väl finnas sommarstugor med avlopp som inte ligger i stor väg?

mvh Daniel
Svaret på frågorna är regional specifik men Norrköping sköts av https://www.nodra.se/avfall/villa-och-fritidshus/slamtomning/

Där finns kraven
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.