Det är gemensam vattenburen värme men två elpatroner pga säsongsboende kopplade till varsitt el-abonnemang. Och så växlar man vilket abonnemang som betalar för värmen beroende på om priset är högt eller lågt på spotten.
Kan jag också ha två abonnemang i mitt hus?
Får man det? Är det lönsamt tro mtp på fasta avgifter, huvudsäkringens storlek osv, men om man ändå ligger på lägsta tariffen?
Kommentarer och tankar?
 
Om du ska värma 2 bostäder med el blir det antingen väldigt dyrt eller jävligt dyrt med de priser vi ser i Svärje just nu och en lång tid framöver. Skaffa bergvärme!
 
tommib
P Puffen Ingarö skrev:
Det är gemensam vattenburen värme men två elpatroner pga säsongsboende kopplade till varsitt el-abonnemang. Och så växlar man vilket abonnemang som betalar för värmen beroende på om priset är högt eller lågt på spotten.
Kan jag också ha två abonnemang i mitt hus?
Får man det? Är det lönsamt tro mtp på fasta avgifter, huvudsäkringens storlek osv, men om man ändå ligger på lägsta tariffen?
Kommentarer och tankar?
Nej, det är inte tillåtet. Det är inte heller en bra idé.
Skaffa värmepump.
 
tommib tommib skrev:
Nej, det är inte tillåtet.
Att ha ett gemensamt värmesystem man värmer med varsin elpatron/värmepump/vedpanna/whatever är väl tillåtet? Låter som en ganska bra idé?
 
tommib
Svaret gällde TS fasta boende.
 
Jo, jag förstår det. Men just idén om delad uppvärmning tycker jag är värd att spinna vidare på. En elpatron som värmer en stor tank när spotpriset är under 30 öre. När/om energin tar slut i den (och spotpriset är för högt) värmer man med grannens värmepump till fastpris istället.

Under förutsättning att det är två hushåll/fastigheter så man kan dra in två abonnemang.
 
useless useless skrev:
Att ha ett gemensamt värmesystem man värmer med varsin elpatron/värmepump/vedpanna/whatever är väl tillåtet? Låter som en ganska bra idé?
Det är kanske möjligt att hävda att det är ett kryphål. Men det är definitivt inte så det ska funka. Det pressar upp priset för ärliga kunder med samma avtalsform. Är det inte täppt i avtalet lär det bli det kvickt om det upptäcks.
 
D Daniel 109 skrev:
Det är kanske möjligt att hävda att det är ett kryphål. Men det är definitivt inte så det ska funka. Det pressar upp priset för ärliga kunder med samma avtalsform. Är det inte täppt i avtalet lär det bli det kvickt om det upptäcks.
Det är helt ok att via ett värmesystem samköra två abonnemang, en värmepump på varje som går till samma värmesystem.... Sen är ju frågan om man kan få lönsamhet i det gällande fasta kostnader och installation....

Det funkar ju bara för värme, all annan konsumtion ligger ju kvar på respektive abonnemang.
 
Jag är långt ifrån säker på att det är tillåtet. Det går ju helt klart utanför avtalsformens intentioner. Ett fast pris bygger ju på att du har en hyfsat förutsägbar förbrukningsprofil. Att plocka russinen ut kakan förstör upplägget.
 

Bästa svaret

Jag har skummat igenom villkoren för ett par olika elbolag och även elbranschens allmänna avtalsvillkor för försäljning och distribution av el. Det står ingenstans där att man inte får värma grannens vatten... Även om det kanske strider mot intentionerna så kan man ju bara bryta mot saker som uttryckligen står i avtalsvillkoren. Annars skulle saker kunna bli väldigt godtyckliga.
 
Och ingen fara för osämja??? Den ena har 21 grader inne medans den andra bara 20, den ene bara duschar 3 ggr i veckan medans den andre 7 dagar i veckan morgon och kväll, den ene har barn och den andre är barnlös, den som förbrukar mest tjänar om man delar med den som förbrukar minst som förlorar.
Ett upplägg som bäddar för 30åriga kriget.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.