Hejsan,
Någon som har input till - eller länkar till sådan - hur man ska lägga Ölandssten (sån där gammal, röd huggen och skrovlig sten, vissa stenar med lite raka kanter, vissa helt "oformliga") så att det blir snyggt?

Tänker inte på underlaget utan det "mönster" man ska eftersträva för framför allt uteplatser men också gångar.
 
Jag vet inte exakt vad du menar. Dock vet jag att du:
- aldrig ska ha mer än tre hörn på stenar som strålar samman
- ska börja med att lägga hörnen sedan ytterkanterna på den area som ska läggas - därfter jobba dig mot mitten
 
Det var exakt sådana tips jag menade! Gärna fler av den typen således... :)

Bredd på fog mellan stenarna brukar väl vara en-ett par cm om jag inte missminner mig!?
 
  • Gilla
carro_erh
  • Laddar…
Jag har precis hämtat hem 50 kvm sten för att lägga en innergård så jag är också sugen på tips. Lämpligt underlag? Hur skära till stenarna?

-h
 
Hittade följande beskrivning som svar på en fråga på Flisbys hemsida

Frågan:
"Hej!
Jag underar hur man smartast lägger ölandssten till en uteplats? Jag har massor med stenar i olika format och olika tjocklek. Ska jag börja i ett hörn och lägga därifrån, eller ska jag lägga ut de stora stenarna och lägga runt dem, eller ska jag lägga de stora stenarna där jag kommer jag mest , elller .......

Jag har lagt en matta direkt på gräset och sedan finkorning sand ovanpå och ovanpå detta ska stenarna hamna!

Tack för hjälpen"

Svaret:

"Du skall som vid allt pussel börja utifrån kanterna först!
Man börjar med att lägga ytterkanterna i den form man bestämt runt den aktuella ytan. Därifrån jobbar man sig inåt mot mitten. Detta ger 4 möjlighetar för varje sten att prova passformen mot. En vid varje sida. Om du har gjort ett underlag som du beskriver kommer du att få tjälrörelser i ytan och den kommer efter första vintern att inte vara speciellt jämn. Vill man att ytan skall ha samma form som gräsmattan med dess rörelser är det OK! Vill man däremot ha en yta som ligger jämnt måste man göra samma underlag som via all annan plattläggning. D.v.s. bort med gräset -lägg 30 cm dränerande material underst - 5 cm stenmjöl hårt packat på detta och överst själva stenen. Lägger man då skiffer eller kalksten som du gör läggs dessutom ett 3-4 cm tjockt löst lager stenmjöl över det packade materialet och närmast under stenen för att ha till justering av stenhöjden.

Lycka Till!"
 
Vad tros om det här :D

olandssten.jpg

Samt kommentarerna:
  • Inga genomgående fogar (en fog bör inte korsa mer än tre tvärfogar)
  • Inga "kryssfogar", där fyra hällar möts till ett kryss
  • Inga urtag i stenar
  • Inte för många hällar med parallella sidor
 
Jag vill helst inte verka negativ och jag hoppas jag har fel
Jag ser att du bor i Stockholm och vi var där (Huddinge sjukhus) för några år sedan
På vårt boende (Ronald MacDonald) var det lagt Ölandssten runt huset och det var bara makadam kvar. Det måste vara surheten i luften eller om de saltat gångarna, men faktum var att Ölanskalken var helt förstörd
Kalksten är ju en sedimentär bergart och tål surt väldigt dåligt
 
Det får nog stå för saltning på HS i så fall. De stenar jag lägger om kommer från tomten och jag misstänker att de, liksom på övriga tomter här i området, är sen det byggdes, dvs 30-talet och de är i ypperligt skick. :)
 
Kalksten är ett lättarbetat material jämfört med skiffer eller granit
Vad som krävs är lite utrymme att lägga ut de olika bitarna för att se vilka som kan passa bäst
Ett skräckexempel jag sett är när de stora bitarna startade vid vägen och allt eftersom man närmade sig entrén blev bitarna mindre
Ett gott pusselsinne är nog inte fel

Om det skall vara fogar med gräs (svingel, kortväxande) är det inte så noga med underarbetet

En länk:
Trädgårdssten av Ölandskalksten

Mycket jobb men vackert :)
 
  • Gilla
kellyk
  • Laddar…
Ett tips kan vara att lägga stenen i torrbruk, dvs blanda in lite cement i sättsanden.
Gör att det blir rejält stabilt efter ett par veckor när markfukten har fått cementen att bränna.
Minskar risken att sanden kryper iväg efterhand.

/M
 
I och för sig med viss risk att cement flyter upp och brinner fast på stenens yta...
 
  • Gilla
Birdwell
  • Laddar…
Det hade jag inte problem med, men naturligtvis värt att tänka på.
Jag blandade 1:6 torr sättsand o cement.
Därefter fogade jag med ren sand för att slippa problemet med
att få upp cement på ytan om det kommer ett rejält regnväder innan
det brunnit. Kanske ska man fundera över pressening....
/M
 
Swehjo,
hur fixade du din skiss?? Har dina stenar verkligen dessa former??
Är på väg att lägga oregelbundna skifferplattor som är rätt tunga, så att testa varje sten är inte att tänka på. Helst skulle jag "fixa" det på nåt sätt i nåt dataprogram innan jag ska lägga de i verklighet.
 
Det där är inskannat från en skrift jag fått låna av en granne så det är inte "mina" stenar även fast de ser ut som de på bilderna. Notera att jag skrev _bilderna_. :mad: Vi upptäckte en bit in i arbetet att jag hade bägge varianterna, hade inte tänkt på det när jag tog ner de gamla uteplatserna samt skaffat in kompletterande material från grannar. Krävde lite extrajobb som inte gjorde det hela lättare direkt.

Det är viktigt som Tessok säger att ha stora stenar ända till slutet. Det är lätt att man ägnar mindre tid åt att pussla inledningsvis och mer åt att hacka/putsa dem till den form man vill ha. Då är det lätt att man står med en hög med flisor för de sista kvadraten. Vi var inte långt ifrån det... Så Kyticka, det är nog bara att släpa på. Man måste nog se stenarna på plats för att avgöra om det blir bra eller inte. Och då pratar vi om några kvadratmeter, så att man får ett helhetsintryck.
 
Hjälp är roligt att ge om några ryggar sparas :)
Sortera i olika högar (5-6 st) med olika grundstorlekar
Låt dem stå i 45° lutning så man kan bläddra genom högarna
En vinkelkap med diamant belägg är ekonomiskt om det är ett "stort" jobb Ca: 4-500:- 125mm klinga. Helst med massiva belägg Ej plätterade (leksaker)
lägg skivorna så de täcker och eventuellt rår över de andra
Rita linjer där kapning skall ske
Skär ner ungefär hälvten av tjockleken (om plattorna är 6 cm skär ner 3cm)
vänd skivan upp och ner med en rund käpp eller ett runjärn
Lägg rundjärnet undertill där sågningen är gjord
om man är två ställer sig den ena på den vänstra sidan och nummer 2 på den andra sidan
med ett litet "hopp" knäcker man skivan rakt efter sågsnittet (OBS kapa lite djupare i varje ände annars kan den sista biten dra iväg oönskat
Vitsen med att såga undertill är att man inte får det raka sågsnittet på ovansidan

Har man problem med vatten bör detta dräneras bort Ca: 30-40 cm djup, fyllas med grov makadam grovlek 20-30 mm 200 mm tjock bädd. Lägg vägmatta (stora vita rullar som kostar nästan inget) och ovanpå det kross storlek 0-8 mm Då skall det finnas plats kvar till ölandsstenen. o-8 krossen kan man sikta så man får 0-4 mm till fogningen om man vill ha grå fogar. Alternativt sår man gräs i fogarna men då får man borsta ur lite kross och sopa ner lite hygglig jord och så : se citat:

Carl von Linnés digitala växtbibliotekFårsvingel. Beskrivning:. En flerårig gräs som blommar under perioden maj ... Fårsvingel är ett av Sveriges vanligaste gräs och förekommer i hela landet ...

Ett slitstarkt och friskt grönt hela sommaren Ölandskalkstenen håller en lagom fukt under skivan så gräset är alltid grön och växer inte högt

Är det något du funderar över skicka ett PM

Med vänliga hälsningar Tessok
 
  • Ölandskalksten.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ölandskalksten-2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Omar 123 och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.