Kanske inte riktigt passande här men vet att det finns mycket kunskap i det här forumet.

Min gamla pappa bor i en nybyggd lägenhet på översta våningen, ovanför är takterass och mot väggen lite sluttande tak utan överhäng. Vid några störtskurar så har väl takrännorna varit fulla så regnvatten har läckt in och runnit utmed ytterväggen inne i lägenheten !! Samt så har det antagligen samlats vatten ovanför innertaket som är i betong för ca 1 m in så har betongen luckrats upp och det blivit ett hål där det droppat vatten. Vilka åtgärder skall man begära. Det är ett boende och pappa själv har svårt att föra sin talan. Tacksam för råd.
 
BirgitS
En hyreslägenhet antar jag att det är då. Naturligtvis ska det inte regna in i hyreslägenheter.

Vem är motparten enligt hyresavtalet?
 
Boendet är en stiftelse och stiftelsen hyr av ett stort fastighetsbolag. Tyvärr så är ansvarig för boendet inte så insatt i byggnader. Vill mest veta vad som kan hända. Samtidigt vill jag inte att min gamla pappa skall flytta inte så lämpligt för äldre och sköra personer.
 
BirgitS
Jag förstår att det inte är lämpligt att flytta äldre men om det regnar in så det blir blött och fuktigt är det risk för mögel.

Är det ett hyresavtal som din pappa har skrivit på?
I så fall kan hyresgästföreningen hjälpa till och då måste nog din pappa bli medlem där.
Annars får du ligga på att den som är ansvarig för boendet tar kontakt med fastighetsbolaget så att de kommer ut och tittar för att sen se till att åtgärda det. Gissningsvis är det något som kan åtgärdas ovanifrån.

Du kan även försöka vända dig till kommunens avdelning för miljö och hälsa.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.