Jag har äntligen fått tag i en elektriker för inkoppling av pump etc.(!)
Vi kom överens om att jag drar kabeln (eqlq) i krypgrunden, han slapp gärna slitgörat.
Jag har markskyddsrör över från dragningen på tomten som jag först tänkt använda men vet inte riktigt hur jag drar på bäst sätt pga höjdskillnaderna, ca 5 från botten upp t taket.

Krypgrund med berghäll nära betongvägg, potentiell väg för markskyddsrördragning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bild 1 - man skulle kunna lägga röret över berget o sedan längst med botten o följa väggen t där den ska in?
Krypgrund med stor klippa och kablar längs väggen, föreslagen dragväg för elektrisk kabel och rör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bild 2 - finns det något vettigt att gå rakt ut från berget o sedan ner på cellplastens utsida, kanske fästa med hålband som borras fast i betongen bakom?
En kabel dragen längs ett isoleringsrör upphängd i ett krypgrundstak nära ett bergigt underlag, med synliga träbjälkar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bild 3 Härifrån kommer röret/kabeln komma, klamra fast markröret på berget så det inte glider iväg/ner eller ska man köra med kabelskydd i metall?
 

Bästa svaret

Det man främst behöver beakta i krypgrunden är risken för gnagare, grävlingar och andra skadedjur. Där ska man undvika att lägga ledningen ovanpå ytor, utan hellre förlägga den på väggar och under tak. Jag vet inte vad för slags markskyddsrör du har, men VP-rör är styvare än markslang och tillåter glesare klamring, typ en meter emellan.
 
  • Gilla
dilemma och 1 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det man främst behöver beakta i krypgrunden är risken för gnagare, grävlingar och andra skadedjur. Där ska man undvika att lägga ledningen ovanpå ytor, utan hellre förlägga den på väggar och under tak. Jag vet inte vad för slags markskyddsrör du har, men VP-rör är styvare än markslang och tillåter glesare klamring, typ en meter emellan.
Tack - enda skadedjuren som till dags dato synts till är några små skogsmöss så slipper ta höjd för grävlingar iaf men klart är att ngt skydd behövs ju
Markröret är vanlig gul 50mm med slät insida, funderar på om man kan klamra det utmed berget, t ex med hålband lr liknande o dra kabeln i det. VP-rör når jag inte att riktigt att sätta i taket hela vägen och kabeln kan väl inte hänga fritt i luften tänker jag?
 
Inte hänga helt fritt, utan najad mot bärlina i så fall. Ett styvt rör bör då vara enklare.
 
  • Gilla
dilemma
  • Laddar…
Status just nu, kör med 32mm Vp-rör i bergrummet så jag enkelt kan dra vidare kablarna (5g1.5 o 3g1.5).
Installation av 32mm Vp-rör i ett bergrum, med röret på väg nedåt och fastnajat i en stolpe.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Blir en liten böj ner, har najat fast röret i stolpen också efter bilden togs. Ska självklart även fästa det väggen nedanför o lite fler infästningar på vägen.
Vp-rör installerat längs med en stolpe och vägg i ett oinrett bergrum med synlig berggrund och belysning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Där nere t vänster ska kablarna vidare in i matkällaren för vidare färd mot garage o mätarskåp.
Vy över ett bergrum med ben framför, 32mm VP-rör som löper längs en stolpe och böjer neråt, ej helt fäst.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ser det skapligt ok ut?
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Oorganiserad samling av kablar och slangar på marken vid en väggs hörn under renoveringsarbeten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Igår när jag satte igång

idag när jag var klar
Grund av hus med röda paneler och en installation med rör, bredvid placerade stenar på ett grusunderlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Finns det något ”rätt o fel håll” att dra kabeln åt egentligen? Jag körde iaf utifrån tomten och in i huset, fungerade bra för mig iaf :)
 
Mja, mest praktiska teknikaliteter, trasslighet, kabeln blir skitig, osv...
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.