P peter.linkan skrev:
Det står att när man gräver upp/fräser jorden så ska man rensa på rötter och stenar etc.

Vid kanten av landet hade vi 9 st buxbom-bollar som vi sålt. Deras stora rötter följde ju med buskarna, men det finns mängder av såna här små tunna rötter i ett stort område runt där buskarna stod.

De är omöjliga att skilja från jorden för de är så många och så små. Så om de måste bort får jag gräva bort jorden och fylla på med ny jord.

Kan jag låta dem vara kvar i jorden? Eller behöver jag ta bort dem?

[bild]
Tack så mycket för era svar!

Det ända jag undrar nu är om såna här smala små rötter. Är det ok att de är kvar i jorden när jag fräst? Eller behöver jag byta bort den jorden där de finns?
 
Är nog inga problem alls. Det blir nog inga nya plantor av dem och även om det skulle bli det så hinner du inte se dem förrän de givit upp av att bli konstant klippta. Struktur i substratet är av godo: ger mat åt småkryp och små vägar där vatten kan ta sig ner.
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Luckrat, rensat och plattat med välten :)

Nyjämnad och vältrullad trädgårdsmark omgiven av gröna växter och en studsmatta i hörnet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyligen jämnad och komprimerad jord med välten i en trädgård med gröna häckar och rött skjul.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Christoffer L och 1 till
  • Laddar…
Det blev superbra!! :D:D

Min enda fråga nu är.. hur mycket ska man vattna, idag resp. kommande 3 veckor?

Jag vet att man ska vattna mycket, särskilt första dagen, men var går gränsen mellan mycket och för mycket?
 
  • Nylagt gräs med sprinkler i soligt trädgård och trampolin i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.