Aktuell fråga. Medlem vill installera solceller på taket till ”sitt” radhus. Radhuset är självförsörjande med egen värmepump osv så incitamenten för medlemmen är samma som för en boende i villa.

Men, är det lämpligt att en medlem äger en solcellsinstallation på taket? Känns knepigt med tanke på underhållsansvaret för taket på nåder anläggningen som alltjämt vilar på föreningen.

Förvisso i princip samma sak som en inglasad uteplats eller varför inte en fasadmonterad laddbox. Men jag känner ändå att det är skillnad. Är jag bara nojig?

Att föreningen är i sin fulla rätt att kategoriskt säga nej till alla ändringar utanför det som disponeras med bostadsrätt är jag helt införstådd med. Men att säga nej vara för att man kan är inte mind grej.

Så, kan ni hjälpa mig problematisera juridiken här tack?
 
Jag skulle säga att det här är något man bör fråga medlemmarna om.

15 § Beslut som innebär väsentliga förändringar av föreningens hus eller mark skall fattas på en föreningsstämma, om inte något annat har bestämts i stadgarna.
Alternativt så ändrar man stadgarna med ett förtydligande om underhållsansvaret för solcellspaneler och asvaret för följdskador på tak från installationen. Då får man medlemmarnas godkännande om det går med på att ändra stadgarna.
 
Är solceller installerade av och för en enskild bostadsrätt nödvändigtvis att betrakta som en väsentlig förändring? Utgick från nej i det aktuella fallet, men kan självklart ompröva min ståndpunkt - finns bra praxis i den frågan?
 
Bör väl vara ok så länge som man styr upp det juridiska.
 
K Kastar_spjut_i_radhus skrev:
Är solceller installerade av och för en enskild bostadsrätt nödvändigtvis att betrakta som en väsentlig förändring? Utgick från nej i det aktuella fallet, men kan självklart ompröva min ståndpunkt - finns bra praxis i den frågan?
Jag tror inte att det finns något rättsfall om det än. Men du vill förmodligen inte vara den som hamnar i en sådan process för att en medlem med för mycket fritid bestämmer sig för att bråka. Min gissning är att en så stor förändring av utseendet på fastigheten skulle ses som en väsentlig förändring, men vem vet.

Det är betydligt enklare att få med sig en majoritet av medlemmarna som dyker upp på ett årsmöte än vad det är att försäkra sig om att inte någon av de jobbiga jävlarna kommer att jävlas juridiskt någon gång i framtiden.
 
  • Gilla
Kastar_spjut_i_radhus
  • Laddar…
Det problem jag ser är ökade kostnader den dag föreningen vill underhålla sitt tak. Kostnaden för att montera ned och ev. även återmontera solcellsanläggningen lär hamna på föreningen den dag det är dags för takunderhåll.

Man kan även fundera på om föreningen vill montera solceller "kollektivt" i framtiden. Då är platsen upptagen av en enskild medlem.
 
  • Gilla
Räknenisse
  • Laddar…
K Kastar_spjut_i_radhus skrev:
Är solceller installerade av och för en enskild bostadsrätt nödvändigtvis att betrakta som en väsentlig förändring? Utgick från nej i det aktuella fallet, men kan självklart ompröva min ståndpunkt - finns bra praxis i den frågan?
Jag skulle nog säja att det är en väsentlig förändring då solpanelerna installeras direkt på taket. Förutom att planerat underhåll kan bli dyrare, hade det ju även blivit dyrare vid en akut vattenskada. Då vill man nog inte stå och bråka om vem ska fixa taket medan vattnet droppar.
 
  • Gilla
Kastar_spjut_i_radhus
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.