Hej,
Jag bor i en lägenhet med uttag för taklampor som sitter på väggarna enligt den lite halvkul 90-talsstandarden. Inte mycket att göra åt det men jag tänkte i alla fall unna mig nya uttag då de gamla/befintliga blivit väldigt gulnande med tiden.

Frågan är:
Går det bra att byta bara själva plastlocket och skruva på ett nytt på elektroniken innanför? Förutsatt att skruvhålet sitter likadant på nya som på befintliga? Uttagen funkar ju bra, bara att de ser trista ut. Eller gör man bäst i att byta hela paketet när man byter?

Tack på förhand
 
  • Gulnat väggmonterat uttag för taklampa från 90-talet på en vit vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bara plastkåpan finns inte att köpa, utan man byter hela apparaten (uttaget/strömbrytaren/etc).
Det är UV-ljuset som gör att plasten gulnar.

De där jordade D-formade lamputtagen finns inte att köpa längre (vissa affärer kan ha de kvar men får egentligen inte säljas längre), det är de ”nya” DCL-uttagen (kom 2009) som gäller idag när det är jordat.
 
Om det bara är färgen så kan du ju sprejlacka dom.
 
D Dilato skrev:
Om det bara är färgen så kan du ju sprejlacka dom.
Ah, smart. Blir det bra?
 
finns tips och trix hur man kan få gulnad plast vit igen , kolla youtube smidigare än att byta? :)
 
Det kan man aldrig veta, det beror ju på hur skicklig den som sprejar är.
Men det är enkelt att testa, spreja på insidan medan resten är maskerat så kan man se hur det blir.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Bara plastkåpan finns inte att köpa, utan man byter hela apparaten (uttaget/strömbrytaren/etc).
Det är UV-ljuset som gör att plasten gulnar.

De där jordade D-formade lamputtagen finns inte att köpa längre (vissa affärer kan ha de kvar men får egentligen inte säljas längre), det är de ”nya” DCL-uttagen (kom 2009) som gäller idag när det är jordat.
Jag ville främst slippa jobbet med att byta.

Vet du om samma sak gäller med ojordade D-formade uttag? Majoriteten av mina är sådana.
 
Jag antar att man skulle kunna få det ganska bra målat med primer för plast och billack eller liknande.
 
De ojordade lamputtagen är fortfarande tillgängliga, de får fortsätta säljas (vet ej slutdatum).

Tänk bara på att det inte får vara blandat ojordat & jordat i samma rum.
Ja, det tummades på det när det gäller radiatorer (både el & vattenburna) kunde vara jordade fastän det var ojordade uttag.

Om du får tag på exakt samma tillverkare & modell på lamputtagen så bör det gå att bara byta plastkåpan, men om det är en annan modell eller annan tillverkare så är det högst troligt att det inte går att bara byta plastkåpan.
 
Martin Berggren Martin Berggren skrev:
prova retrobright på ett lock, väteperoxid och solljus/uvlampa

[länk] finns andra källor, var första som kom upp
Har också hört mycket om retrobright, används mycket i retrodator världen, där det blivit populärt för att få gulnad plast snygg igen.
 
G GoGetLost skrev:
Nepp.

[länk]
Tack för länken. Frågan är om detta gäller även andra sätt att behandla plasten? Typ lägga i bad med såpavatten eller "retrobright" som det skrivs om.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.