KristinaRT
Utöver ovanstående måste man också beakta personalens kännedom om barnen…
Enl den erfarenhet jag har av dagis och småbarn är det sällan ett barn som alltid respekterat staketet som hux flux rymmer vid 4 års ålder. Det är de barnen som försökt klättra över innan, som byggt med lekklossar så de kan hoppa över. Som väntar vid grinden och springer ut när de kan….

Det fanns ett litet fåtal rymningsbenägna barn på ungarnas dagis, och dessa barn hade personalen extra koll på. Föräldrarna visste om det och pratade ofta m dem om risker (även om det är osannolikt att en 3-4 åring förstår konsekvenser och farligheter :confused:).
Men naturligtvis går det inte att säkra upp allt hela tiden. Det enda man kan göra är att minimera riskerna.
 
  • Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
Samtidigt är det inte tillåtet att låsa in ens barn.
 
mikethebik mikethebik skrev:
Äntligen ett vettigt inlägg bland de övriga 90% rappakalja!
Tack :)
 
F
M MsTake skrev:
Så du menar att merparten av barnfamiljer har trädgårdar som barn fritt kan vandra ut från?
Har du barn?
 
Känns som mycket onödigt tjafs. kanske dags att lägga ner detta nu. Alla inblandade i den tragiska olyckan är nog straffade. Behöver inte detta mera.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Jag vet inte om forskningen är så svår att göra. 500 000 barn går runt på en förskola varje dag bakom ett staket och ytterst få av dessa drunknar i en pool eller ens smiter utanför staketet. Det verkar rimligt att de staket man använder i huvudsak gör jobbet och att det är fel att säga att "det inte är något vidare skydd".

Förskolor HAR betydligt högre krav på säkerhetslösningen än en villaägare. Titta tex här på hur SISAB gör (de äger och förvaltar alla skolbyggnader i Stockholm). Jag tror att de flesta kommunala förskolor är byggda på precis samma sätt. Låsta grindar, 1,2m höga stängsel, stödben på utsidan så man inte kan klättra osv.

[länk]

Jag tror knappast man behöver ha högre standard än detta, livet är inte svartvitt och vi accepterar ju fortfarande en viss risk att någon smiter - det är ju inget fängelse vi vill bygga. Ett mycket större problem än höjden på staketet är antagligen de dagliga rutinerna. Föräldrar som inte stänger grinden när de går, rutiner för tillfällig personal osv osv. Den som besökt en kommunal förskola i modern tid vet att det är en extremt reglerad verksamhet där ytterst lite lämnas åt slumpen.
Ja då landar vi ungefär där vi starta. Det är ett förhållandevis lite problem och någonstans får man dra gränsen på säkerhetsnivå och sedan tyvärr acceptera att olyckor kommer hända.

Går ju även att konstatera att den privat förskolan i fråga inte levt upp till samma standard som SISAB har ty

-Grindar ska vara stadiga med svetsat stålnät.
-Det ska inte gå att klättra på staketet, därför är det viktigt att stag och stolpar sätts på utsidan av staketet
-Om terrängen är ojämn ska staketet byggas så att barnen inte kan krypa ut under staketet. Man kan då behöva komplettera med en underliggare som fästs i marken.

Kanske ska vi slänga in en vända med kommunalt vs privat ägande:D
 
  • Gilla
Rasputitsa
  • Laddar…
F fsn skrev:
Har du barn?
Ja
 
F
M MsTake skrev:
Ja
Då vet du kanske svaret på din ursprungliga fråga själv?
 
F fsn skrev:
Då vet du kanske svaret på din ursprungliga fråga själv?

De jag känner som har barn har stängda tomter lika så har jag. Skulle vara totalt otänkbart att ha öppet ut mot gatan. Det skulle betyda att jag måste övervaka varje steg. Både när vi är ute men även inne med låsta dörrar etc. Tycker det är härlig att vi kan vara ute tillsammans och jag kan arbeta på huset/trädgården samtidigt som de kan leka fritt. Som jag har pool så behöver jag ju även lösa det i detta avseendet.
 
F
M MsTake skrev:
Ja då landar vi ungefär där vi starta. Det är ett förhållandevis lite problem och någonstans får man dra gränsen på säkerhetsnivå och sedan tyvärr acceptera att olyckor kommer hända.

Går ju även att konstatera att den privat förskolan i fråga inte levt upp till samma standard som SISAB har ty

-Grindar ska vara stadiga med svetsat stålnät.
-Det ska inte gå att klättra på staketet, därför är det viktigt att stag och stolpar sätts på utsidan av staketet
-Om terrängen är ojämn ska staketet byggas så att barnen inte kan krypa ut under staketet. Man kan då behöva komplettera med en underliggare som fästs i marken.

Kanske ska vi slänga in en vända med kommunalt vs privat ägande:D
M MsTake skrev:
De jag känner som har barn har stängda tomter lika så har jag. Skulle vara totalt otänkbart att ha öppet ut mot gatan. Det skulle betyda att jag måste övervaka varje steg. Både när vi är ute men även inne med låsta dörrar etc. Tycker det är härlig att vi kan vara ute tillsammans och jag kan arbeta på huset/trädgården samtidigt som de kan leka fritt. Som jag har pool så behöver jag ju även lösa det i detta avseendet.
Jag är rätt säker på att det flesta har öppna tomter på nåt sätt och hanterar det helt utmärkt faktiskt. De flesta (typ alla) jag känner har även öppna tomter och dom har nog alla barn. En jag känner har öppen tomt och försökte få det till vägföreningens problem att ungarna kunde springa ut på vägen men det får ses som ett undantag.
 
F fsn skrev:
Jag är rätt säker på att det flesta har öppna tomter på nåt sätt och hanterar det helt utmärkt faktiskt. De flesta (typ alla) jag känner har även öppna tomter och dom har nog alla barn. En jag känner har öppen tomt och försökte få det till vägföreningens problem att ungarna kunde springa ut på vägen men det får ses som ett undantag.
Ja då vi har så vitt skilda uppfattningar om normen så gissar jag att förutsättningar i vårt avlånga land skiljer sig väldigt mycket åt. Men det är ju fint att vi får forma våra egna liv och hitta lösningar som funkar för våra familjer och förutsättningar.

*omformulerat
 
Redigerat:
F fsn skrev:
Jag är rätt säker på att det flesta har öppna tomter på nåt sätt och hanterar det helt utmärkt faktiskt. De flesta (typ alla) jag känner har även öppna tomter och dom har nog alla barn. En jag känner har öppen tomt och försökte få det till vägföreningens problem att ungarna kunde springa ut på vägen men det får ses som ett undantag.
Jag funderar på hur min och bekantas tomter ser ut och hur det såg ut när jag var liten. "Stängda" tomter är nog rätt ovanligt, även om vi själva har grindar som just när vi hade barn upp till nånstans den åldern gärna faktiskt stängde grinden, även om den oftast bara är att öppna. Jag vill nog påstå att de flesta tomter är rätt "lättrymda" men eftersom det är frågan om från ett barn är ~2-5 år detta är ett reellt problem så tror jag det kan hanteras med övervakning och var på tomten man hänger med sitt barn. Och, ja, en väg känns vara det läskigaste som finns i närheten, därav brinner jag för att ha max 30 i alla bostadsområden.

Mina föräldrar har sommarställe med sjötomt och visst var det nervöst när man hade småbarn, men vi riggade upp hinder på stigen som gick ned mot vattnet och höll oss på gräsmattan med stor övervakning av barnen. Jag skulle vägra jobba på ett dagis som hade en sjö eller pool som granne på 50m bort. Våra barns skolor har vatten kanske 500m bort, men rymmer en 4 åring så långt är det många andra faror som finns, plus att som sagt en vanlig strand (om det inte är branta klippor) kan man hantera att överleva även om man inte är simkunnig. En pool är risken väldigt stor att drunkna om man inte kan simma.
 
M Mathias Märsta skrev:
Du får väl skaffa en låsanordning eller ett tak som inte åker av ibland. Annars ska du inte ha pool.
Haha.

När vi solar och badar är det öppet. Annars kan vi bada i badkaret...
 
MathiasS MathiasS skrev:
Jag vet inte om forskningen är så svår att göra. 500 000 barn går runt på en förskola varje dag bakom ett staket och ytterst få av dessa drunknar i en pool eller ens smiter utanför staketet. Det verkar rimligt att de staket man använder i huvudsak gör jobbet och att det är fel att säga att "det inte är något vidare skydd".

Förskolor HAR betydligt högre krav på säkerhetslösningen än en villaägare. Titta tex här på hur SISAB gör (de äger och förvaltar alla skolbyggnader i Stockholm). Jag tror att de flesta kommunala förskolor är byggda på precis samma sätt. Låsta grindar, 1,2m höga stängsel, stödben på utsidan så man inte kan klättra osv.

[länk]

Jag tror knappast man behöver ha högre standard än detta, livet är inte svartvitt och vi accepterar ju fortfarande en viss risk att någon smiter - det är ju inget fängelse vi vill bygga. Ett mycket större problem än höjden på staketet är antagligen de dagliga rutinerna. Föräldrar som inte stänger grinden när de går, rutiner för tillfällig personal osv osv. Den som besökt en kommunal förskola i modern tid vet att det är en extremt reglerad verksamhet där ytterst lite lämnas åt slumpen.
Håller med!! Som jag skrev i mitt eget inlägg, säkerhet är alltid en kompromiss mellan lagar/regler/rutiner och frihet. Ju större krav på säkerhet desto fler/strängare regler. Olyckor som denna är extremt ovanliga vilket i sig vittnar om en redan hög säkerhet. Problemet är snarare att det är svårt att acceptera att olyckor trots allt händer och att slumpen och millisekunder kan vara skillnaden mellan liv och död
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Jag tycker det är märkligt att så många för resonemang om att man inte kan skydda mot allt och därmed drar slutsatsen att det är meningslöst att göra något.

Jag antar att samma människor kör med utslitna sommardäck på vintern, låter bli att låsa ytterdörren, struntar i säkerhetsbälte etc.
Bara din sista mening.
- Förr hade vi inte vinterdäck, det har blivit bättre. (förutom för veteranare)
-Låsa ytterdörren är diskutabelt, känner folk som bara låser på semestern och de åker iväg långt. Annars öppet.
-Säkerhetsbälte, fanns knappt förr. Tvång idag, även för barn i veteranbilar. (bra)

Bara där hade vi ett par punkter som visade att det faktiskt inte var meningslöst att göra något. Vi går helt enkelt fram.
Finns inte ett enda argument för att argumentera emot något man kan göra bättre.
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.