Hej,

Jag sålde vårt hus i januari och sen i mars så har spabadet med 10 år på nacken - börjat strula, värmaren har gått sönder - nu när vi väl ska flytta och jag inte lyckats få rätsida på det.

Vems ansvar ligger det på ? Jag läser i vissa trådar där det ska finnas en förväntning av köpare att äldre "apparater" (diskmaksin, tvättmaskin) kan få problem och att ansvaret hamnar hos köparen.

Jag vill lösa det men är omöjligt att få ut någon att titta och hjälpa till.
 
BirgitS
Har du varit i kontakt med mäklaren för rådgivning?
 
@
M mrbure skrev:
Hej,

Jag sålde vårt hus i januari och sen i mars så har spabadet med 10 år på nacken - börjat strula, värmaren har gått sönder - nu när vi väl ska flytta och jag inte lyckats få rätsida på det.

Vems ansvar ligger det på ? Jag läser i vissa trådar där det ska finnas en förväntning av köpare att äldre "apparater" (diskmaksin, tvättmaskin) kan få problem och att ansvaret hamnar hos köparen.

Jag vill lösa det men är omöjligt att få ut någon att titta och hjälpa till.
Det hamnar såklart på dig. Men de får naturligtvis inget nytt spabad - utan reperation eller ersättning med vad ett 10-årigt spa bad är värt...
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Vad är det för bad?
Jag har en relativit ny värmare till ett hydropool bad, passar ju säkert till andra med bara det är rätt mått.
 
Jag har en värmare ny liggande. Intresserad?
Ny spa-värmare på 3000W med flödesbrytare, ut ur kartong på stenläggning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ser nu att den t.o.m är 15 år...hmm
 
Inte riktigt jämförbart, men principen är densamma: när vi flyttstädade (!) upptäckte vi att den 6 år gamla diskmaskinen luktade bränd el. Vi meddelade köparna, och kom överens om att vi säljare skulle betala vad en begagnad diskmaskin kostade på Blocket, sen fick köparna själva avgöra om de ville köpa diskmaskin där eller använda pengarna som bidrag till en helt ny diskmaskin.
Resonemanget var att huset såldes med en 6 år gammal diskmaskin, som fungerade vid tiden för kontraktskrivningen. Det var dock inte helt oväntat att den kunde paja. Hade vi köpt en helt ny diskmaskin, hade huset varit i bättre skick än vid kontraktskrivningen, och det är en säljare inte skyldig att göra (om det inte står i kontraktet).

Om du inte vill köpa en ny värmare av någon av polarna i tråden, erbjud köparen ett litet ekonomiskt bidrag till att köpa nytt, men hela nypriset tycker jag är att ta i för en 15 år gammal värmare!
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Ofta så kan det vara kondensatorn som har gått sönder, kostar nån 100lapp men man får väl hoppas att dom felsökte ordentligt

Delar köparen kostnaden med dig eller hur gör ni?
 
M mrbure skrev:
Tack för alla tips, hade pooltekniker här och visade sig vara massagepumpen som hade gått sönder, fick hjälp med installation från Hydropool. Kostade dock ...[länk]

10255 för pumpen och 4000 för arbetet.
En sådan pump går inte sönder! Men har lindningen brunnit så luktar det rejält och då kan det vara slut med pumpen.

Däremot start-kondensator på 8 uF åldras och då orkar inte pumpen starta det brukar hända efter 5-10 år
Bara köpa en ny kostar 110kr.
Skruvarna på locket brukar vara speciell 3 kantiga stjärnskruvar för att folk inte skall få av locket men BilTema har en bra låda bits som innehåller alla udda sorters bits.
Lämnade han kvar den gamla motorn? Eller den säljer han till nästa polägare efter byte av kondensator.
 
Det hade läckt in vatten och börjat rosta :/ Har lärt mig en läxa att service är bra att göra var tredje år.
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.