MrJay
Fått offert på plåttak enligt följande:

Dubbelfalsad bandtäckning inklusive hängrännor och stuprör med 0,6 mm galvaniserad stålplåt av typ Prelaq Nova Matt alt. Aluzink med 15 års varugaranti.

Nu till min fråga: jag är ute efter ett bandtäckt plåttak som är kvalitet samt är underhållsfritt med ett aluzink-utseende (alltså silvermetallic). Är produkten ovan något att ha eller bör jag titta på något annat?
 
Rickard.
Prelaq nova är SSAB:s galvade och målade plåt för tak och annat utomhus, finns säkert mer att läsa på deras hemsida om man är nyfiken men jag tycker inte du behöver vara orolig över kvaliten.
 
Redigerat:
MrJay
Rickard. Rickard. skrev:
Prelaq nova är SSAB:s galvade och målade plåt för tak och vägg, finns säkert mer att läsa på deras hemsida om man är nyfiken men jag tycker inte du behöver vara orolig över kvaliten.
OK, toppen! Man vill inte bara att färgen skall flagna efter några år...
 
Precis, har själv erfarenhet av de berömda färdig"målade" (planja?)taken från 80-talet (eller var det 90-talet?) som skulle vara så bra och underhållsfria. Har inte sett ett enda tak från den tiden med den produkten som INTE har flagnat efter alldeles för få år! :(

(ps. Mycket snygg profilbild! Har plockat fram min Amiga nyss efter 30 år i garderoben!)
 
Redigerat:
Rickard.
Flagnande färg tillsammans med den extrema blekningen som var förr är väl två problem som dom har fått rätt bra koll på med tiden. Är väl 15års garanti mot färgsläpp och kan dom ge 15år garanti kan man nog räkna med att det håller minst det dubbla för dom allra allra flesta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.