Hej,

Vi har en mindre gräsmatta med ganska kraftig lutning, ca 40% på sina ställen. Jag är mest sugen på en McCulloch S400, men den är specad till max 35%. Då den klarar 35% "utan problem" i tester, tänker jag att den nog kan lösa även 40% (såg nån som tex satt skruv i däcken), men det förutsätter att det inte är inbyggt i mjukvaran att stänga av vid kraftigare lutningar.

Någon som vet:
- Om den klarar lutningar på 40%?
- Om lutningsbegränsningen är inbyggd i mjukvaran?
 
Maskinerna känner av lutningsvinkeln. Hur exakt, svårt att säga. Skruv i däcken är främst för att få bättre grepp, ej att komma runt en för stor lutningsvinkel.
 
  • Gilla
erik_1
  • Laddar…
E etompau skrev:
Maskinerna känner av lutningsvinkeln. Hur exakt, svårt att säga. Skruv i däcken är främst för att få bättre grepp, ej att komma runt en för stor lutningsvinkel.
Ok, så lutningsvinkeln är alltid vad de är inställda att klippa i, inte vad de klarar att ta sig upp för rent mekaniskt?
 
E erik_1 skrev:
Ok, så lutningsvinkeln är alltid vad de är inställda att klippa i, inte vad de klarar att ta sig upp för rent mekaniskt?
Ja det är korrekt. Inte otänkbart att det finns lite toleransmån i lutningsavkänningen.
Det är inte så stor skillnad mellan 35% och 40% (19 gr. resp, 22 gr.)
 
  • Gilla
erik_1
  • Laddar…
E erik_1 skrev:
Ok, så lutningsvinkeln är alltid vad de är inställda att klippa i, inte vad de klarar att ta sig upp för rent mekaniskt?
Jag uppfattar det som att klipparen (R600) 'känner av' att lutningen blir för tuff och stannar då till, backar ett litet stycke (kombinerat med sväng) och sätter sedan av i ny riktning. Den 'skråar' sig alltså förbi sluttningen. Sen är det så att den klättrar/svänger upp i backen dvs tenderar ta den jobbigaste vägen upp. Så även om den tagit ut en bra riktning efter omstart så kan den hamna för brant igen och backar då bak igen enligt ovan.

Förr eller senare har den hur som helst klippt backen/tagit sig därifrån och det är endast någon gång jag tvingats rädda den.

Största problemet för mig har varit att klipparen slirat och inte tagit sig upp för lutningen (framför allt vid blött gräs) men detta har skruv i hjulen (och till viss del även nedlagt stålnät) avhjälpt. Ser inte längre stålnätet så vet inte om det är avgörande faktor...
 
  • Gilla
erik_1
  • Laddar…
A aekeberg skrev:
Jag uppfattar det som att klipparen (R600) 'känner av' att lutningen blir för tuff och stannar då till, backar ett litet stycke (kombinerat med sväng) och sätter sedan av i ny riktning. Den 'skråar' sig alltså förbi sluttningen. Sen är det så att den klättrar/svänger upp i backen dvs tenderar ta den jobbigaste vägen upp. Så även om den tagit ut en bra riktning efter omstart så kan den hamna för brant igen och backar då bak igen enligt ovan.

Förr eller senare har den hur som helst klippt backen/tagit sig därifrån och det är endast någon gång jag tvingats rädda den.

Största problemet för mig har varit att klipparen slirat och inte tagit sig upp för lutningen (framför allt vid blött gräs) men detta har skruv i hjulen (och till viss del även nedlagt stålnät) avhjälpt. Ser inte längre stålnätet så vet inte om det är avgörande faktor...
Vilken lutning har din matta?
 
E erik_1 skrev:
Vilken lutning har din matta?
40% på värsta stället.

På videon ser du att den inte riktigt orkar upp rakt uppför där det är 40% utan backar ner och sticker iväg i ny riktning.

 
Redigerat:
  • Gilla
Qparost och 1 till
  • Laddar…
A aekeberg skrev:
40% på värsta stället.

På videon ser du att den inte riktigt orkar upp rakt uppför där det är 40% utan backar ner och sticker iväg i ny riktning.

[video]
Ja, ser ju lite kämpigt ut! Men förstod jag rätt att du har R600, som är specad till max 25% och klarar typ 40%. Känns isf som god chans att S600/S400 som är specad till 35% ska klara 40.
 
E erik_1 skrev:
Ja, ser ju lite kämpigt ut! Men förstod jag rätt att du har R600, som är specad till max 25% och klarar typ 40%. Känns isf som god chans att S600/S400 som är specad till 35% ska klara 40.
Absolut! Och det är ju bara undantagsvis den åker rakt uppför backen, oftare så kommer den ju på snedden och då går det hur bra som helst. Klart att om man har en gräsmatta som sluttar kraftigt över hela ytan så skulle klipparen inte göra mycket annat än att ta omtag. :rofl: Obs att den inte klipper under backningen. Och det är väl därför tillverkarna sätter en maxlutning..

Men är det bara ett parti av gräsmattan som utgörs av slänt så funkar det. (y)
 
Har likadan klippare som är 3-4 år gammal. Tack och lov inga höjdskillnader däremot lite knixig tomt som den dock klarar av mha guideslingan.

Vet du om det finns några uppdateringar av programvaran? Och hur går det isåf. till att uppgradera?
 
M mpal skrev:
Har likadan klippare som är 3-4 år gammal. Tack och lov inga höjdskillnader däremot lite knixig tomt som den dock klarar av mha guideslingan.

Vet du om det finns några uppdateringar av programvaran? Och hur går det isåf. till att uppgradera?
Nej, jag har tyvärr ingen koll på det... De tuggar och går så jag har inte sett något behov av att undersöka den delen... :D
 
M mpal skrev:
Har likadan klippare som är 3-4 år gammal. Tack och lov inga höjdskillnader däremot lite knixig tomt som den dock klarar av mha guideslingan.

Vet du om det finns några uppdateringar av programvaran? Och hur går det isåf. till att uppgradera?
Yes, jag slog till på S400, såg på packsedeln att det exet var från 2018, så har nog inte hänt så mycket hårdvarumässigt. Mjukvarumässigt har det kommit en del uppdateringar, det första jag gjorde var att uppgradera firmware, har du aldrig gjort det är det nog värt (vet dock inte för R-serien). Instruktioner för S-serien finns här: https://www.mcculloch.com/se/robotic-software-update/
 
A aekeberg skrev:
Nej, jag har tyvärr ingen koll på det... De tuggar och går så jag har inte sett något behov av att undersöka den delen... :D
Får väl passa på att fråga när jag gör en service framöver men håller med - den tuggar på.
 
E erik_1 skrev:
Yes, jag slog till på S400, såg på packsedeln att det exet var från 2018, så har nog inte hänt så mycket hårdvarumässigt. Mjukvarumässigt har det kommit en del uppdateringar, det första jag gjorde var att uppgradera firmware, har du aldrig gjort det är det nog värt (vet dock inte för R-serien). Instruktioner för S-serien finns här: [länk]
Dessvärre en R så har för mig den saknar möjligheten att göra detta på egen hand.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.