P peter.linkan skrev:
Jag var sugen på att köpa rulle, men tyckte att det blev för dyrt. 5000 kr för 70 m2 var det billigaste jag hittade, inkl frakt. En påse frö går väl på några hundralappar.
En femtiolapp per m2 får du nog räkna med för rullgräs så det finns kanske 3000kr och ett antal timmars vattnande att spara på att så själv i rätt tid.
 
X
P peter.linkan skrev:
Hej!

Ska göra 8x8 meter odlingsland till gräsmatta. Läste att jordfräs är bra för att förbereda. Undrar däremot om det är lite overkill att hyra en sådan och baxa den fram och tillbaka för 60 m2, eller om man bara skulle vända jorden med spade.

Vad tror ni?
Varför inte nyttja detta färdiga trädgårdsland till att odla MAT?
Billig mat som bidrar till din egen beredskap dessutom.
Matpriserna lär fortsätta stiga starkt framöver. Räkna med minst 50% ökade matkostnader till hösten.
Det kommer fortsätta minst till hösten 2023 (troligen ytterligare flera år). Dessutom kommer det att bli brist på vissa livsmedel.
Passa på att odla upp resten av tomten också.
Du kan med rätt teknik och rätt grödor skörda färska grönsaker, rotfrukter och sallad en stor del av året.
 
  • Gilla
Blodsoppen och 2 till
  • Laddar…
Blodsoppen
X Xanthopteryx skrev:
Varför inte nyttja detta färdiga trädgårdsland till att odla MAT?
Billig mat som bidrar till din egen beredskap dessutom.
Matpriserna lär fortsätta stiga starkt framöver. Räkna med minst 50% ökade matkostnader till hösten.
Det kommer fortsätta minst till hösten 2023 (troligen ytterligare flera år). Dessutom kommer det att bli brist på vissa livsmedel.
Passa på att odla upp resten av tomten också.
Du kan med rätt teknik och rätt grödor skörda färska grönsaker, rotfrukter och sallad en stor del av året.
Ja, odla grönkål och brysselkål, morötter. Bor du i södra Sverige kan du skörda det hela vintern.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
X
Blodsoppen Blodsoppen skrev:
Ja, odla grönkål och brysselkål, morötter. Bor du i södra Sverige kan du skörda det hela vintern.
Potatis, jordärtskocka, sallad i alla dess former, rödbetor, ärtor, bönor, vitkål, tomat, rädisor, melon, gurka, pumpa,...
 
T
P peter.linkan skrev:
Jag var sugen på att köpa rulle, men tyckte att det blev för dyrt. 5000 kr för 70 m2 var det billigaste jag hittade, inkl frakt. En påse frö går väl på några hundralappar.
Jag sådde ca 60 m2 i september förra året och la lika mycket rullgräs för 2,5 veckor sedan. Visst är det dyrare och kräver massor av vattning, men skillnaden är betydande. Rullgräset är tätare, finare och grönare, och då har jag ändå dressat och stödsått den andra en gång redan. Kommer aldrig mer så gräs själv på någon större yta. Men självklart är det ditt beslut hur du ska göra.
 
Efter att ha sått om hela och därefter delar av trädgården pga. olika markarbeten så är min erfarenhet att det tar 2 år innan man har en fin, tät gräsmatta om man sår själv.

Själv har jag slutat så annat än på hösten, dels pga. svårigheten att hålla fukten. Blir det en varm sommar är det i princip omöjligt att hålla jorden fuktig med mindre än att vattna hela tiden. I realiteten krävs automatisk bevattning med vattenspridare och bevattningstimer för att få ett bra resultat.

Därtill etableras betydligt mer ogräs vid sådd på vår/sommar än på hösten, bara det är anledning nog att vänta.
 
X Xanthopteryx skrev:
Varför inte nyttja detta färdiga trädgårdsland till att odla MAT?
Billig mat som bidrar till din egen beredskap dessutom.
Matpriserna lär fortsätta stiga starkt framöver. Räkna med minst 50% ökade matkostnader till hösten.
Det kommer fortsätta minst till hösten 2023 (troligen ytterligare flera år). Dessutom kommer det att bli brist på vissa livsmedel.
Passa på att odla upp resten av tomten också.
Du kan med rätt teknik och rätt grödor skörda färska grönsaker, rotfrukter och sallad en stor del av året.
Vi kommer fortsatt ha odlingsland, men vi halverar det till storleken då vi har tre småbarn och inte hinner sköta allt.
 
  • Gilla
Patrik440 och 1 till
  • Laddar…
T tanaris skrev:
Jag sådde ca 60 m2 i september förra året och la lika mycket rullgräs för 2,5 veckor sedan. Visst är det dyrare och kräver massor av vattning, men skillnaden är betydande. Rullgräset är tätare, finare och grönare, och då har jag ändå dressat och stödsått den andra en gång redan. Kommer aldrig mer så gräs själv på någon större yta. Men självklart är det ditt beslut hur du ska göra.
Det kommer bli rullgräs! Hittade en bra firma så blir 3,000 kr för 70 m2. Med tre småbarn känns det säkrare eftersom man får en bra matta snabbt, istället för att så själv och riskera att de springer ut på jorden innan det tagit sig och förstör det.

Det ska regna och vara mulet den närmaste veckan, så jag passar på nu i dagarna, så blir vädret lugnt i alla fall första tiden. Det hade säkert varit smartare att vänta, men när jag nu redan förberett marken så orkar jag inte med att se ogräset växa igen det igen, och tvinga mig att rensa bort allt igen om två månader... Företagen som säljer gräs skriver att det går bra hela sommaren så länge man vattnar, så jag kör på det.
 
Z z_bumbi skrev:
Du har ett land som antagligen sjunkit ihop men har egen struktur och ligget ganska stabilt. I det finns det maskar och annat som gör att jorden luftas och att växtdelar bryts ner till näring
Om du fräser eller gräver så stör du djurlivet, du utsätter jorden för torks och när den sedan. sjunker ihop igen riskerar jorden att bli kompaktare än tidigare. Speciellt om du har standard kortklippt gräsmatta.
Så frågan är om du måste fräsa eller gräva?
F fribygg skrev:
Nej det behövs ingen jordfräs för att så igen ett trädgårdsland
16:e Augusti är traditionellt rätt tid att så gräsmatta åtminstånde i Östergötland, så du har ett par månader på dej att skaffa gräsfrö om det inte växt igen av sig själv tills dess.
Jag pratade med rullgräs-firman om detta, huruvida jag ska lägga gräset direkt ovanpå den befintliga ytan, eller om jag ska gräva upp och packa om. Hon sade att det beror på om det är näringsrik jord eller gammal näringsfattig jord. Hur ska jag veta det? :thinking:

Det enda jag vet är att jag i höstas skördade potatis, betor och palsternacka i jorden. På de tre sidorna bredvid där vi nu ska rulla gräs, finns det sparrisodling, krusbärsbuskar resp. rhonedendron. Betyder det att det är näringsrik jord?

Om det är näringsfattig jord menade hon att jag bör lägga på ny matjord ovanpå. Men sedan sade hon att jag kan gräva upp, packa och gödsla. Oklara instruktioner, men hon kan ju heller inte bedöma jorden över telefon..

Vad tror ni? På ett sätt kanske det är lika bra att gräva upp, packa och gödsla, så är man på den säkra sidan?
 
C
P peter.linkan skrev:
Betyder det att det är näringsrik jord?
I ett välfungerande trädgårdsland torde man kunna förutsätta det, ja.
Men sen skriver du Rhododendron och det är en surjordsväxt och där den trivs brukar det vara hopplöst att få gräs att ta sig.
 
Jag sådde ett litet område igår (gör om gångar med bark till gångar med gräs). Jag vattnar verkligen inte några timmar men däremot ofta om solen ligger på. 7 gånger om dagen en varm solig dag med lite blåst. Sedan minskar frekvensen mycket kraftigt så fort det kommit upp ett par cm och börjar skugga marken. Särskilt mycket behövs inte: det är bara ytan som behöver vara fuktig tills det börjat gro. En liter per kvadrat och dag räcker nog, men det är antingen ett heltidsjobb, automatiserat eller så får man täcka.

Förgro frön rekommenderas. Vattna i tre dagar eller tre veckor? Enkelt val :poop:
 
Patrik440
Jag hade fräst ja. :)

Ett par deciliter HVO så hade det varit färdigt.
Jordfräs fastsatt vid baksidan av en traktor som fräser upp jord på ett fält.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


/Patrik
 
  • Gilla
peter.linkan och 1 till
  • Laddar…
Det står att när man gräver upp/fräser jorden så ska man rensa på rötter och stenar etc.

Vid kanten av landet hade vi 9 st buxbom-bollar som vi sålt. Deras stora rötter följde ju med buskarna, men det finns mängder av såna här små tunna rötter i ett stort område runt där buskarna stod.

De är omöjliga att skilja från jorden för de är så många och så små. Så om de måste bort får jag gräva bort jorden och fylla på med ny jord.

Kan jag låta dem vara kvar i jorden? Eller behöver jag ta bort dem?

Nygrävd jord med små tunna rötter blandad med stenar, efter borttagning av buxbom-buskar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
B
Om du har odlat så borde jorden vara rätt näringsrik, men det beror ju på vad du odlat och när du gödslat landet sist.

Hur ogräset växer ger väl en fingervisning om hur näringsrik jorden är. Sedan ser man ju på gräset när det växt ett tag om det behöver gödslas eller ej, det dör ju inte bara tvärt av är min erfarenhet i alla fall.

Jag har sått gräsmatta ett antal gånger och både misslyckats och lyckats. Om man sår på tidig höst så brukar man inte behöva lägga så mycket tid på vattning. Vår brukar också funka ganska bra, men det kräver mer vattning, och tar flera år innan det är lika bra som en utrullad matta.
 
F
P peter.linkan skrev:
Jag pratade med rullgräs-firman om detta, huruvida jag ska lägga gräset direkt ovanpå den befintliga ytan, eller om jag ska gräva upp och packa om. Hon sade att det beror på om det är näringsrik jord eller gammal näringsfattig jord. Hur ska jag veta det? :thinking:

Det enda jag vet är att jag i höstas skördade potatis, betor och palsternacka i jorden. På de tre sidorna bredvid där vi nu ska rulla gräs, finns det sparrisodling, krusbärsbuskar resp. rhonedendron. Betyder det att det är näringsrik jord?

Om det är näringsfattig jord menade hon att jag bör lägga på ny matjord ovanpå. Men sedan sade hon att jag kan gräva upp, packa och gödsla. Oklara instruktioner, men hon kan ju heller inte bedöma jorden över telefon..

Vad tror ni? På ett sätt kanske det är lika bra att gräva upp, packa och gödsla, så är man på den säkra sidan?
jorden skall vara rätt packad men absolut inte ”betonghård”. Den måste också vara skapligt mottaglig för vatten. Jag hade jämnat ut det, kvaliten och jämnheten på underarbetet sätter standarden på gräsmattan och hur jämn den blir. Det skulle verkligen förvåna mig om du behöver lägga på ny jord om det har varit jord du tidigare odlat i.

Gör det jämnt, kanske kalka lite och gödsla direkt på den jämna ytan och sen rulla ut gräset. Det är viktigt att du rullar ut gräset direkt, första dan när du får det levererat. Rullarna börjar ruttna/kompostera direkt och blir på ett dygn varma och bränner. Det går skitfort att slänga ut 70kvm, max 2h bara du ser till att allt underarbete är klart innan.

det kan vara bra att ha lite näringsrik jord, gräsmattedress eller vanlig planteringsjord och fylla i vissa skarvar och anslutning till eventuell befintlig gräsmatta efter man rullat ut. Och slarva inte med bevattningen.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.